معاون پژوهشی پژوهشكده مطالعات فرهنگی و اجتماعی تاكید كرد
لزوم سازماندهی نظام آموزش عالی كشور در شرایط كرونا
معاون پژوهشی پژوهشكده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با تاكید بر لزوم سازماندهی نظام آموزش عالی كشور در شرایط كرونا، اظهار داشت: شرایط دنیای جدید خصوصا تحولات ناشی از همه گیری كووید ۱۹ اقتضا می كند كه به شكل جدی و حساب شده در سازماندهی نظام آموزش عالی كشور تجدیدنظر نماییم.
به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، دکتر رضا ماحوزی، در ابتدای اولین نشست از مجموعه نشست های مجازی ایده پردازی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با عنوان «از آموزش عالی کلاسیک به آموزش عالی الکترونیکی» با بیان این که این پژوهشکده در ادامه مجموعه نشست های «علم و جامعه» از این هفته در کنار نشست های نقد کتاب، نشست های ایده پردازی را با عنوان «از آموزش عالی کلاسیک به آموزش عالی الکترونیکی» برگزار می نماید، اظهار نمود: در این جلسه ها که با همکاری معاونت های مختلف وزارت علوم برگزار می شود، تلاش داریم با بازخوانی تجربه آموزش عالی کلاسیک در کشور – که البته کمتر از یک سده قدمت دارد از آن در گذر به آینده و تحولات عرصه دیجیتال در آموزش عالی بهره ببریم.
وی خاطرنشان کرد: شرایط دنیای جدید خصوصا تحولات ناشی از همه گیری کووید ۱۹ اقتضا می کند که به شکل جدی و حساب شده در سازماندهی نظام آموزش عالی کشور تجدیدنظر نماییم و با بررسی این که تصمیمات اتخاذ شده در چند ماه اخیر تا چه حد با تجربیات موفق جهانی هماهنگ بوده، اقتضاعات جهانی و بومی ساماندهی آموزش عالی متاثر از انقلاب صنعتی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را به گفتگو بگذاریم.
دکتر خورسندی، سخنران نخست این نشست که با محوریت «فعالیت های پژوهشی؛ سیاست ها و ابزارهای تخصصی» برگزار گردید در بخش اول نشست، برخی یافته های مطالعه خود در بررسی «سیاست گذاری های پژوهش در جهان» را عرضه کرد.
ایشان در ادامه با اشاره به این که از دانشگاه تعاریف پارادایمی مختلفی عرضه شده است، اظهار داشت: پژوهش جزو ذات دانشگاه نیست ولی در طول تاریخ همواره در ذات آموزش عالی به مفهوم عام کلمه مورد نظر بوده است؛ چنانکه در گذشته های دور در دانشگاه جندی شاپور پژوهش صورت می گرفته و حتی در ربع رشیدی جایزه جهانی کتاب داده می شده است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، وی با اشاره به بررسی گسترده ای که در زمینه سیاست گذاری ها و وضعیت سرمایه گذاری و مصرف اعتبارات پژوهشی در ۲۵ کشور جهان انجام داده به صورت خاص شرایط پنج کشور ژاپن، آلمان، سوئد، آمریکا و ترکیه را شرح داد.
به قول معاون پژوهشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، در همه کشورهای پیشرو در تحقیقات، بیشترین بودجه پژوهش از راه بخش خصوصی تأمین می شود مثلا در ژاپن که به تنهایی حدود ۱۱ درصد کل اعتبارات تحقیقاتی دنیا را مصرف می کند نزدیک به ۷۶ درصد بودجه پژوهشی را بخش خصوصی تأمین می کند. این مورد امروزه مجهز به نرم افزارهای دیجیتال شده که قواعد و استانداردهای خاص خویش را می طلبد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به سرمایه گذاری سنگین شرکت های خودروسازی ژاپن در تحقیق و توسعه اظهار نمود: شرکت هایی مثل تویوتا، هوندا، مزدا، سوزوکی، نیسان، میتسوبیشی و … از لحاظ سرمایه گذاری در پژوهش هر یک همانند یک کشور قدرتمند هستند به صورتی که فقط خودروسازی تویوتا سالانه ۱۰ میلیارد دلار – ۱۵ برابر کل بودجه پژوهشی ایران را صرف تحقیق و توسعه می کند.
وی در مورد سیاست گذاری های تحقیقاتی آمریکا بعنوان کشوری که ۳۱ درصد کل بودجه پژوهشی دنیا را در اختیار دارد، اظهار داشت: ۶۰ درصد بودجه تحقیقاتی امریکا را کسب و کارهای خصوصی و حدود ۳۳٫۴ درصد را بخش دولتی تأمین می کند. ۱۵ درصد تحقیقات آمریکا در دانشگاه ها انجام می شود که ۶۰ درصد بودجه آنها توسط دولت تأمین می شود.
در ادامه دکتر کاوه بازرگان، متخصص تعامل انسان و کامپیوتر و کاربرپژوه هم در سخنرانی خود با نگاهی به «سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری کشور (۱۳۹۶-۱۴۰۰) که در چارچوب کتابی توسط شورایعالی عتف انتشار یافته از بی توجهی به علم و هنر «تعامل انسان و رایانه» و ابزارهای تخصصی آن در این سیاست ها انتقاد نمود و اظهار داشت: تعامل انسان و کامپیوتر (HCI) که در طبقه بندی سیستم های رایانشی ACM، بعنوان یکی از زیرشاخه های مهم «رایانش انسان محور» دسته بندی شده، جایگاه و اهمیت ویژه ای در سیاست گذاری و سایر بخش ها دارد، با این وجود چنین تخصصی نه در دانشکده های کامپیوتر و نه در دانشکده های هنر کشور عرضه نمی گردد و جای آن در «سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری کشور» هم خالی است.
وی با اخطار نسبت به لطمات زیادی که در اثر بی توجهی به این حوزه تخصصی به کشور وارد می شود اظهار نمود: در زمینه موتورهای جست و جوی اینترنتی می بینیم که با وجود ساخت موتورهای جست و جوی بومی مثل یوز و پارسی جو هنوز ۹۹ درصد کاربران از موتورهای خارجی مثل گوگل استفاده می نمایند که علت آن عدم سرمایه گذاری روی ابزارهای بومی کاربر پژوهشی است.
منبع: آجاك
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره