آجاک - acak آینده پژوهی
نتایج اولیه یك طرح تحقیقاتی نشان داد

جهش های زیاد ویروس مولد كووید – 19 در ایران

جهش های زیاد ویروس مولد كووید – 19 در ایران

به گزارش آجاك نتایج اولیه یك طرح پژوهشی با تاكید بر تاثیر منشا جغرافیایی بر ویروس كرونا، نشان داد: مقایسه تعداد جهش های رخ داده در میان ژنوم های ویروس های مورد مطالعه گویای آنست كه بیشترین جهش ها متعلق به ویروس به دست آمده از هند و ایران و كمترین جهش ها متعلق به آمریكا است.


به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، نتایج اولیه طرح پژوهشی دكتر سید مهدی سیدی، مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشكی جمهوری اسلامی و دانشیار پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیك و زیست فناوری و معصومه جان نثار، عضو كار گروه مرجعیت علمی فرهنگستان علوم پزشكی با عنوان "بررسی فیلوژنتیك و تنوع ژنتیكی ویروس مولد بیماری كووید – 19 «SARS-CoV-2»" پذیرش شده در مجله علمی- پژوهشی فرهنگ و ارتقای سلامت، در سایت فرهنگستان علوم پزشكی قرار گرفت.
در ابتدای این مقاله با اشاره به این مساله كه كرونا ویروس ها ( CoVs) همچون ویروس هایی هستند كه در پستانداران و پرندگان به شكل گسترده دیده می شوند به این مساله نیز اشاره شده كه این ویروس ها عموما موجب بروز بیماریهای تنفسی، گوارشی، و گاه بیماری های عصبی و یا هپاتیت می شوند.
در ادامه این مقاله آمده است: عفونت ها معمولا بوسیله مسیر تنفسی یا بوسیله مدفوع و مسیر دهان منتقل می شوند و عفونت های حادث شده می توانند حاد یا مزمن باشند و كرونا ویروس ها معمولاً برای آلوده كردن یك گونه جانوری خاص خاصیت یافته اند.
در بخش مربوط به سابقه تاریخی كرونا ویروس ها نیز این نكته یاد شده قرار گرفته كه كرونا ویروس ها بعنوان یك خانواده ویروسی جدید در دهه 1960، به دنبال كشف چندین پاتوژن جدید تنفسی انسان، رسما شناسایی و معرفی گشتند. این ویروس ها بواسطه دارا بودن ساختار هایی در سطح خود كه اسپایك (Spikes) نامیده می شوند، شناخته می شوند.
در این مقاله همین طور به این مساله اشاره شده است كه حدودا چهل سال بعد از شناسایی این گروه از ویروس ها و در اواخر سال 2002 و اوایل سال 2003میلادی، یك كرونا ویروس، موجب بروز عوارض تنفسی شدید در انسان شد كه به بیماری سارس (SARS-CoV) یا سندرم حاد تنفسی معروف شد.
در مقاله "بررسی فیلوژنتیك و تنوع ژنتیكی ویروس مولد بیماری كووید – 19 «SARS-CoV-2»" این مساله یاد شده قرار گرفته است كه با شیوع بیماری كووید-19 در جهان، كشورهای مختلف درگیر با این بیماری برای شناسایی بهتر ویروس و نیز در دست داشتن توالی ژنتیكی آن، مبادرت به توالی یابی كامل ویروس جدا شده از بیماران كشور خود كردند و خیلی از كشورها توالی ویروس های خودرا در بانك ژن NCBI ثبت كرده تا مورد استفاده سایر كشورها نیز قرار گیرد.
در ادمه این مبحث همین طور تاكید شده برخی كشورها به توالی یابی ویروس جدا شده از یك فرد بسنده نكرده و مبادرت به توالی یابی تعداد زیادی ویروس مولد بیماری كووید-19 كرده اند كه همچون می توان به كشورهای آمریكا و چین اشاره داشت.
در بخش مربوط به سبب توالی یابی ویروس مولد بیماری كووید-19 این مساله یاد شده قرار گرفته كه از این طریق می توان به ساختار ژنومی این ویروس و نیز اختلافاتی كه ویروس هر كشور با ویروس های انتشار یافته در سایر نقاط جهان دارد، دست پیدا كرد.
در بخش مربوط به نتیجه گیری این مقاله نیز آمده است: یكی از نكات بسیار مهم درباب بیماری كووید 19، سرعت شیوع و بیماری زایی این ویروس می باشد كه می تواند به توالی ژن های ویروس ارتباط داشته باشد و با توجه به این كه سرعت شیوع و بیماریزایی این ویروس در مناطق جغرافیایی مختلف، متفاوت گزارش شده، شاید بتوان این امر را تا حدودی با تغییرات ژنتیكی به وجود آمده در ژنوم ویروس در ضمن شیوع بیماری مرتبط دانست.
بنا بر اعلام مركز خبرشورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه مقاله نیز، جدولی شامل جهش های تك نوكلئوتیدی احتمالی توالی های ویروسی همچون ویروس مولد بیماری كووید-19 شیوع یافته در ایران كه توالی آن در بانك ژن جهانی ثبت شده و فهرستی از تغییراتی كه در توالی هر یك از ژن ها و در نتیجه پروتئین ها رخ داده را نشان میدهد.



1399/02/04
20:08:04
5.0 /5
2311
تگها: پزشكی , پژوهش , تحقیقات , سایت
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی