آجاک - acak آینده پژوهی
در گفت وگو با آجاك مطرح شد

چالش هدفمند نبودن موضوع تحقیقات

چالش هدفمند نبودن موضوع تحقیقات

آجاک: به گزارش آجاک، معاون پژوهش دانشگاه علامه طباطبائی مهم ترین چالش پژوهش های دانشجویی را هدفمند نبودن انتخاب مبحث تحقیق عنوان نمود و اظهار داشت: ضعف اصلی اینست که هیچ هدفمندی برای انتخاب مبحث رساله ها و رساله ها وجود ندارد و مرجعی نیست که بگوید این ها اولویت های کشور هستند و باید از بین آنها مبحث برگزید. به همین خاطر کارها در ریل رفع تکلیف می افتند.



دکتر داود حسین پور در گفت و گو با ایسنا، در مورد مهم ترین چالشی که پژوهش های دانشجویی با آن مواجهند، اظهار داشت: برخی اوقات مطالبی برای پایان نامه یا رساله انتخاب می شوند که نه مرز دانشی هستند و نه به خلا نظری و نه به مسائل جامعه کمک می کنند. این موضوعات یا تکراری هستند و یا در سازمان ها و دستگاهها کاربردی ندارند. این نوع پایان نامه ها با هر استادی نیز انجام شوند، مشکلی از مشکلات جامعه را حل نمی کنند.

وی افزود: پایان نامه و رساله دکتری باید تقاضامحور باشند و باید موضوع خودرا از اولویت ها و مسائل یک سازمان بگیرند. اگر اینگونه باشد، می توان مطمئن بود برای آن مسئله داده های واقعی نیز جمع آوری می شود و با کمک اساتید راهنما و مشاور، یک کار بهادار به انجام می رسد و به توسعه علمی کمک نماید.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی ضعف اصلی در پژوهش را هدفمند نبودن انتخاب موضوع تحقیق عنوان نمود و توضیح داد: انتظار ما این است که یک رساله یا پایان نامه حتما به حل مسائل جامعه کمک نماید. ضعف اصلی این است که هیچ هدفمندی برای انتخاب موضوع پایان نامه ها و رساله ها وجود ندارد و مرجعی نیست که بگوید این ها اولویت های کشور هستند و باید از بین آنها موضوع انتخاب نمود.

وی اضافه کرد: باید به دانشجوی دکتری اظهار داشت که ما به شما چهار پنج سال حقوق رایگان می دهیم و شهریه نمی گیریم، پس وظیفه شما این است که نیاز اساسی کشور را حل کنید.

حسین پور با اشاره به اینکه چنین مرجعی وجود ندارد و بدین سبب کارها در ریل رفع تکلیف می افتند، اظهار داشت: بخش عمده ای از پایان نامه ها و رساله ها رفع تکلیف هستند. برای اینکه چیزی نوشته و مدرکی گرفته شود.

وی اشاره کرد: پس باید یک مرجعی وجود داشته باشد که مسائل و اولویت های سازمان ها و نیازها را به دانشگاه ها ارائه کند تا آنها تبدیل به پایان نامه و رساله شوند و خروجی آن تحقیقات به دستگاه اجرائی برگردد و مورد استفاده قرار گیرد.

معاون پژوهش دانشگاه علامه طباطبائی بخش دیگر موضوع کاربردی نبودن تحقیقات را روحیه اساتید دانست و اظهار داشت: تعدادی از اساتید موضوعات و مسائل مورد نیاز را در اختیار دانشجو قرار نمی دهند و عنوان می کنند که خودت یک موضوع را انتخاب کن! این بی اعتنایی و عدم صرف وقت اساتید موجب می شود بر روی موضوعی کار صورت گیرد که ارزش اجتماعی ندارد و مسئله ای از جامعه را حل نمی کند.

وی درباره ی راه حل حل این مشکل، توضیح داد: اگر می خواهیم پایان نامه ها و رساله ها سودمند باشند، حتما باید موضوعات از مرجعی مانند پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی بیایند. این پژوهشکده ها باید با دولت و جامعه ارتباط داشته باشند و مسائل را از جامعه احصا کنند، در دانشگاه بیاورند و آنها را در اختیار دانشجویان قرار دهند و از این طریق دانشجو ملزم به حل نیاز سازمان و کشور شود. اگر این اتفاق بیفتد، هدفمندی پژوهش اتفاق می افتد و تحقیقات مسیر درستی پیدا می کنند.

حسین پور با اشاره به اینکه هدفمند کردن پژوهش یکی از اهدافی است که در دانشگاه علامه طباطبائی دنبال می شود، اظهار داشت: پژوهش باید در مسیری قرار گیرد که مرجعیت را تامین کند. کاری صورت گیرد که دیگران به آن رجوع کنند و نیازی از جامعه را حل کنند.

وی افزود: بخش دیگری از اقدامات در مورد برند و جایگاه علوم انسانی است. باید به این درک برسیم که یکی از علومی که می تواند مسائل جاری و آتی کشور را حل کند، علوم انسانی است. وقایع اخیر نه مکانیک است، نه شیمی و...، کاملاً مقوله ای انسانی و اجتماعی است و پاسخش در علوم انسانی است. پس باید جایگاه و منزلت این علوم را بالا برد تا مرجع شوند و بتوانند برای مسائل نسخه دهند و آنها را حل کنند و حرف آنرا هم مردم و هم دولت بخوانند.

معاون پژوهش دانشگاه علامه طباطبائی موضوع مهم دیگر را حضور دستگاه های اجرائی در دانشگاه ها و حضور اساتید در دستگاه های اجرائی عنوان نمود و اظهار داشت: ما به عنوان دانشگاه، نیازمند یک اتاق در سازمان های مختلف و دستگاه های اجرائی هستیم تا استاد بتواند مسئله آن دستگاه را حل کند.

وی اظهار داشت: ارتباط با صنعت در دانشگاه ما با استقرار دانشگاه در دستگاه های دولتی و وزارتخانه ها در حال انجام می باشد. هم اکنون با وزارت کار و وزارت کشور این ارتباط به وجود آمده و دانشگاه علامه طباطبائی در این وزارتخانه ها یک میز و یک دفتر دارد. مشابه میز دولت در دانشگاه که ارتباط هیئت دولت با دانشگاه است.

حسین پور موضوع مهم دیگر را لزوم تحول در علوم انسانی دانست و اشاره کرد: ما بدنبال این هستیم که علومی که در جامعه داریم، بومی سازی شوند و با شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه هماهنگ باشند و اسلامی باشند. اسلامی شدن علوم این است که با ارزش های حاکم در جامعه من سازگار باشد. ما در دانشگاه علامه طباطبائی برای تحول در علوم انسانی یک پژوهشکده ایجاد کردیم و این هدف را دنبال می نماییم که آرام آرام در بخش هایی محتوا، کتاب های درسی و نظریه هایی را که برگرفته از مفروضات، ارزش ها و پیش فرض های اسلامی ایرانی ما است، تولید نماییم.




1401/10/13
15:21:45
0.0 /5
245
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی