آجاک - acak آینده پژوهی
محققان مطرح كردند

اثرات استفاده از هسته خرما در اسنك های بازاری

اثرات استفاده از هسته خرما در اسنك های بازاری

آجاك: اسنك به غذایی اطلاق می شود كه معمولاً بعنوان یكی از وعده های اصلی غذا مصرف نمی گردد. بلكه میان وعده ای است كه موقتاً گرسنگی فرد را برطرف می سازد و انرژی مختصری برای انجام كار فراهم می آورد. پژوهشگران كشور برای بهبود ارزش تغذیه ای و خواص انبارمانی این میان وعده ها، استفاده از پودر هسته خرما را سفارش كرده اند.


به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، اسنك ها به سبب محتوی رطوبتی پایینی كه دارند نسبت به سایر فرآورده های غذایی، عمر انبارمانی بیشتری دارند. در سال های اخیر نحوه نگرش مردم در مورد غذا تغییر كرده و فقط برای رفع گرسنگی و نیازهای تغذیه ای غذا را مصرف نمی كنند بلكه اهدافی هم چون پیش گیری از بیماری های مختلف و بهبود سلامت جسمی و ذهنی نیز مورد نظر است. در این راستا، غذاهای حاوی فیبر می توانند نقش مهمی در نیل به این هدف ایفا كنند.
فیبرهای غذایی بگفته پژوهشگران، پلیمرهای كربوهیدراتی با ۱۰ یا تعدادی بیشتری واحد مونومری هستند كه توسط آنزیم های روده كوچك انسان هیدرولیز یا تجزیه نمی شوند. فیبرها عملكردهای مختلفی دارند كه از آن جمله می توان به كاهش میزان كلسترول و قند خون و همین طور رفع یبوست اشاره نمود و برهمین اساس تلاش بسیاری شده است تا از آنها كه در منابع مختلفی پیدا می شوند، برای بهبود وضعیت تغذیه ای غذاها و حتی اسنك ها استفاده نمود. دراین زمینه توجه پژوهشگران به منبعی از فیبر جلب شده است كه اغلب به آن بعنوان دورریز نگریسته می شود و آن چیزی نیست جز هسته خرما!
پژوهشگران كشور در پژوهشی جالب، اهتمام كرده اند تا از این ماده دورریختنی بهره برده و به كمك آن خاصیت های نوعی اسنك تهیه شده از آرد ذرت را بهبود بخشیده و در كنار آن، خواص انبارمانی آنرا نیز بهتر كنند.
در این مطالعه پژوهشی، پژوهشگران دانشگاه پیام نور، دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و پژوهشكده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی تأثیر افزودن پودر هسته خرما بر خاصیت های فیزیكوشیمیایی اسنك ها را طی ۹۰ روز انبارمانی مورد ارزیابی قرار دادند.
یافته های این پژوهش جالب توجه نشان می دهند كه افزودن پودر هسته خرما می تواند منجر به تولید اسنك هایی با ارزش تغذیه ای و عمل گرایی بالا شود.
بهزاد ناصحی، دانشیار و محقق گروه مهندسی و فناوری كشاورزی دانشگاه پیام نور و همكارانش دراین باره اظهار نمود: «افزودن پودر هسته خرما سبب كاهش محتوی رطوبتی، بهبود فاكتورهای در رابطه با رنگ و میزان جذب آب در نمونه ها شد. هم چنین این مبادرت به افزایش مقبولیت اسنك ها توسط مردم، بهبود درصد جذب روغن و افزایش قدرت آنتی اكسیدانی نمونه ها منجر گردید. علاوه بر این ها، بنظر می رسد اضافه كردن پودر هسته خرما به اسنك ها، سبب افزایش میزان تركیبات فنلی كل، افزایش سختی و ایجاد بافت متراكم تر در نمونه ها می شود».
این پژوهشگران می افزایند: «قبلاً نیز در یك پژوهش مشخص شده بود كه افزودن پودر هسته خرما به خمیر بیسكویت سبب افزایش قابلیت جذب آب خمیر و كاهش قوام آن در كنار افزایش سختی بیسكویت ها می گردد».
ناصحی و همكارانش برمبنای یافته های خود كه در مجله «علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران» انتشار یافته، بر این اعتقاد هستند كه با افزودن پودر هسته خرما، می توان اسنك هایی با ارزش تغذیه ای و عمل گرایی بالا تولید كرد. نشریه فوق توسط انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی كشور منتشر می شود.




منبع:

1398/11/16
13:38:53
5.0 /5
3603
تگها: پژوهش , تحقیقات , فناوری
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
آجاک : آینده پژوهی