آجاک - acak آینده پژوهی

کرونا و ارتباطات بین المللی پژوهشگران

کرونا و ارتباطات بین المللی پژوهشگران

به گزارش آجاک معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به لطمه ها و چالش های کرونا، اظهار داشت: در این عرصه آن چه که مستلزم حضور فیزیکی بود، لطمه دید. برای نمونه حضور دانشجویان و اساتید در کتابخانه ­ها و آزمایشگاه ­ها، در اثر کرونا با چالش مواجه گردید. همین طور فرصت های مطالعاتی متقابل که دانشجویان و اساتید به خارج از کشور می رفتند و یا پژوهشگران و اساتید از کشورهای دیگر به ایران می آمدند، تقریباً متوقف شد؛ ولی تعداد نشست ها و کارگاه های بین المللی مجازی رشد چشم گیری داشت.



دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی در گفت و گو با ایسنا، درباره تاثیر کرونا بر کمیت و کیفیت پژوهش های انجام شده در دانشگاه علامه طباطبایی، اظهار داشت: کرونا طبیعتاً در زمینه پژوهش در برخی از زمینه ها، افق جدیدی ایجاد کرد و فرصت های جدیدی را به وجود آورد، ولی در بخش هایی نیز چالش هایی به وجود آمد.

وی به ایجاد بسته های پژوهشی در دانشگاه علامه اشاره نمود و اضافه کرد: در دوران همه گیری کرونا در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ سه بسته پژوهشی در رابطه با کرونا در دانشگاه علامه طباطبایی تعریف شد و در قالب انجام طرح های پژوهشی، نشست های علمی کرسی های ترویجی، نشست های حل مشکل و... کارهایی انجام شد. خصوصاً در اوایل سال ۹۹ که بررسی موضوع کرونا ضرورت داشت و سیاست کلی کشور نیز در این راستا بود.

دهقانی فیروزآبادی افزود: همین طور وزارت علوم از دانشگاه ها برای ارائه راهکار برای کرونا درخواست مشارکت داشت که طبیعتاً قسمتی از آن مستلزم انجام فعایت های پژوهشی بود و می توان اظهار داشت که از نظر محتوایی موثر بوده است. به علاوه؛ برگزاری نشست ها و کارگاه های مجازی مختلف نیز یکی دیگر از فرصت های پژوهشی بود که کرونا در اختیار قرار داد.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به لطمه ها و چالش های کرونا، اظهار داشت: در این عرصه آن چه که مستلزم حضور فیزیکی بود، لطمه دید. برای نمونه حضور دانشجویان و اساتید در کتابخانه ­ها و آزمایشگاه ­ها، در اثر کرونا با چالش مواجه گردید. همین طور فرصت های مطالعاتی متقابل که دانشجویان و اساتید به خارج از کشور می رفتند و یا پژوهشگران و اساتید از کشورهای دیگر به ایران می آمدند، تقریباً متوقف شد؛ ولی تعداد نشست ها و کارگاه های بین المللی مجازی رشد چشم گیری داشت.

وی با اشاره به اینکه کرونا تاثیری در انجام تحقیقات نداشته؛ بلکه شکل آنرا تغییر داد، اشاره کرد: برای مثال برگزاری جلسات دفاع تعطیل نشده و چاپ و انتشار مقالات پژوهشی نیز توقف پذیر نیست. به هر حال استاد و دانشجو باید تکالیف خودرا انجام بدهند. ممکنست برخی پژوهش هایی که نیاز به تحقیقات میدانی و آزمایشگاهی داشته، با مشکلاتی روبه رو شده باشند و آن مشکلات نیز با بهره گیری از روش های نوین مانند تدوین پرسش نامه های مجازی جبران شدند.

دو برابر شدن بودجه ارتباط جامعه و صنعت

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی درباب اقدامات انجام شده در این دانشگاه در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: یکی از اقداماتی که در سال ۱۴۰۰ انجام شده، تلاش هایی برای تقویت ارتباط با جامعه و صنعت بوده است که البته بودجه جذب شده در این عرصه، خیلی زیاد نبوده؛ ولی در مقایسه با سالهای قبل، حدود دو برابر شده است.

وی افزود: همین طور ۲۵ نشست درباب حل مسائل کشور با حضور نمایندگان سازمان های مربوطه انجام شده است. حدود ۷۰ درصد از تفاهم نامه های دانشگاه نیز اجرائی شده اند.

دهقانی فیروزآبادی به ارتقای رتبه دانشگاه در تراز ملی اشاره نمود و اظهار داشت: در تراز بین المللی نیز نسبت به سالهای قبل موفقیت هایی داشته ایم، ولی بیشترین دستاورد در رتبه بندی داخلی بوده است و دانشگاه علامه رتبه ۹ کشوری را دریافت کرده است.

وی به ایجاد مراکز رشد و نوآوری در دانشکده های علوم اجتماعی و مدیریت و حسابداری دانشگاه اشاره نمود و اضافه کرد: همین طور تعداد شرکت هایی که در مراکز رشد و نوآوری دانشگاه مستقر شده اند، بالا رفته است.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه، ضمن اشاره به برگزاری ۲۰۰ کارگاه آموزشی و چاپ ۸۴ عنوان کتاب در این دانشگاه، اظهار داشت: ۳۶ فصل نامه از ۵۸ فصل نامه دانشگاه توسط وزارت علوم ارزیابی شده اند و سعی شده که رتبه آنها ارتقا پیدا کند. همین طور ۱۰ مقاله در دانشگاه علامه جزو مقالات پر استناد بوده اند و برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه نیز جزو پژوهشگران پر استناد بین المللی و داخلی بوده اند.

وی افزود: قسمتی از تلاش دانشگاه علامه طباطبایی از مهر ماه به تنظیم برنامه راهبردی پژوهشی دانشگاه در ۱۴۰۰ و ۱۴۰۵ اختصاص پیدا کرده است و حوزه های مختلف مثل تحول علوم انسانی، تولید ثروت از علم، بین المللی سازی و دیپلماسی و نوآوری علمی، ارتقای علمی، جایگاه علم و فناوری در اولویت قرار گرفته است و ما امیدواریم این برنامه را با مشارکت اعضای هیئت علمی تدوین و اجرا نماییم.

طرح های کارفرمایی دانشگاه علامه طباطبایی

دهقانی فیروزآبادی درباره تعداد مقالات دانشگاه علامه در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: در سامانه مدیریت اطلاعات فناوری و پژوهش دانشگاه، نزدیک هزار مقاله ثبت شده و نزدیک به ۳۰۰ مقاله در پایگاه های معتبر بین المللی اسکوپوس و WOS بوده است. همین طور ۵۰ درصد از این مقالات و حدود ۵۰۰ عنوان از آنها، مقالات کاربردی هستند.

وی با اشاره به تعداد طرح های پژوهشی کارفرمایی این دانشگاه، اظهار داشت: ما در مجموع ۵۳ طرح پژوهشی کارفرمایی و ۳۶ طرح درون دانشگاهی داشتیم که حدود ۷۰ درصد از طرح های درون دانشگاهی به حل مسائل و مشکلاتی مانند کرونا اختصاص داشت.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه، یکی از اولویت ها و سیاست های دانشگاه را تولید ثروت از علم و تقویت و توسعه ارتباط با جامعه و صنعت عنوان نمود و توضیح داد: تحقیقات کاربردی، مسئله محور و تقاضا محور جزو نخستین اولویت های پژوهشی دانشگاه تعریف شده است و امیدواریم که بتوانیم آنرا محقق نماییم.





منبع:

1401/01/14
12:55:21
0.0 /5
193
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی