برای اشتغال پذیری دانشجویان چه باید کرد؟
آجاک: اصفهان در پژوهشی که توسط پژوهشگران دانشگاه اصفهان انجام شد، رابطه شایستگی های مسیر شغلی با اشتغال پذیری دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت که برمبنای نتایج آن می توان از شایستگی های مسیر شغلی بعنوان سازه ای اثربخش در جهت ارتقاء اشتغال پذیری دانشجویان استفاده نمود.
در پژوهشی که توسط فاطمه مرادمند- کارشناس ارشد مشاوره شغلی دانشکده علوم تربیتی و روانشانسی دانشگاه اصفهان و پریسا نیلفروشان- دانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان انجام شد، رابطه ابعاد شایستگی های مسیر شغلی با اشتغال پذیری دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت.
مرادمند با اعلان اینکه اشتغال پذیری داشتن مجموعه ای از مهارت ها، دانش، درک و قابلیت های شخصی است که موجب می شود فرد به انتخاب مشاغل امن تمایل پیدا کند و در آن راضی و موفق عمل کند، به ایسنا اظهار داشت: مولفه های هوش هیجانی، مهارت های کلی، تجربه و کار و زندگی، یادگیری در رشد مسیر شغلی و میزان مهارت و خرد و دانش موضوعی، کلید اشتغال پذیر شدن هستند و به وسیله دو مولفه تامل ورزی و ارزیابی به عزت نفس، خودکارآمدی و اعتماد به نفس منجر می شود که اشتغال پذیری را در پی دارد.
وی با اعلان اینکه در دنیای متزلزل فعلی علاوه بر بالابردن اشتغال پذیری، لازم است که افراد به توسعه مهارت های خود پرداخته و شایستگی های مسیر شغلی خویش را نیز بالا برند، اشاره کرد: شایستگی های مسیر شغلی دانش، مهارت و توانایی های ضروری برای پیشرفت شغلی است که توسط افراد ارتقا می یابد.
به گفته این دانش آموخته دانشگاه اصفهان، شایستگی های مسیر شغلی به سه دسته تاملی، ارتباطی و رفتاری تقسیم می شود که باتوجه به نقش مهم شغل در زندگی انسان و ماهیت بی ثبات مشاغل و سازمان های امروزی، اشتغال پذیری و شایستگی های مسیر شغلی از اهمیت قابل توجهی برخوردار شده است.
وی اضافه کرد: این مساله خصوصاً در قشر جوان و بطور خاص دانشجویان که منبع عظیم نیروی کار حال و آینده یک جامعه را می سازند بیشتر ضرورت می یابد.
مرادمند در توضیح این پژوهش اظهار داشت: در این پژوهش رابطه ابعاد شایستگی های مسیر شغلی با اشتغال پذیری مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری بود و جامعه پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تشکیل دادند که با روش نمونه گیری طبقه ای ۲۳۱ نفر انتخاب و بررسی شدند.
این پژوهشگر اشاره کرد: ۷۷ درصد جامعه آماری پژوهش را زنان و ۲۳ درصد مردان تشکیل دادند.
مرادمند در توضیح نتایج پژوهش اظهار داشت: نتایج نشان میدهد رابطه شایستگی های تاملی و ارتباطی مثبت و مدلول دار است، شایستگی های رفتاری مدلول دار نیست و این نتایج حاکی از این است که بطور کلی می توان شایستگی های مسیر شغلی را بعنوان سازه ای اثربخش برشمرد و در جهت ارتقای اشتغال پذیری دانشجویان می توان از آن بهره برد.
پژوهش «رابطه ابعاد شایستگی های مسیر شغلی با اشتغال پذیری دانشجویان» در دومین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال، آبان ۱۴۰۰ در دانشگاه اصفهان ارائه شد.
منبع: acak.ir
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره