آجاک - acak آینده پژوهی
در قالب یك پژوهش مطرح شد

وجود نوعی انگل در منابع آب شرب

وجود نوعی انگل در منابع آب شرب

در یک مطالعه منابع آب تصفیه شده و تصفیه نشده مناطق شمال و شمال شرق ایران مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه حضور برخی آمیب های بیماری زا در این منابع آبی به تایید رسید.



به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، آمیب ها؛ موجودات تک سلولی هستند که توانایی زندگی در منابع محیطی مختلف همچون آب، خاک، گرد و غبار و همینطور بافت های بدن انسان و حیوانات را دارند. برخی از گونه های این آمیب ها زندگی انگلی دارند و بیماری های وخیم و گاه بسیار کشنده ای را در افراد با سیستم ایمنی سالم و هم در افراد با سیستم ایمنی سرکوب شده ایجاد می کنند.

سلامت منابع آبی از نظر وجود آمیب ها اهمیت زیادی دارد، با عنایت به اینکه مطالعات زیادی در مورد توزیع انواع آمیب های آزادزی در ایران وجود ندارد، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انجام یک مطالعه، توزیع این موجودات تک سلولی را در بخش های شمال شرقی و شمالی کشور بررسی کردند.

در بررسی های این مطالعه 21 نمونه مثبت نوعی آمیب به نام «آکانتامبا» پیدا شد. این گونه می تواند سبب ایجاد عفونت در انسان شود. همینطور برخی از تک یاخته ای دیگر به نام «نگلریا» در نمونه های آب تصفیه شده و تصفیه نشده مشاهده شد.

مطالعه حاضر حاکی از وجود تعداد زیاد آکانتامبا در منابع آبی همچون آب شرب در شمال شرقی و شمال ایران است. این نتایج نشان داده است که کیفیت پایین آب و همینطور تصفیه خانه های نامناسب امکان دارد دلیل این مشکل اخطار دهنده باشد؛ چونکه ضدعفونی کلر در از بین بردن این آمیب ها بی اثر است.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی وجود آمیب های آزادزی و بیماری زا در بطری های آب معدنی، آب آشامیدنی و سطحی در شمال و شمال شرق ایران با استفاده از روش کشت و PCR- Sequencing» در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور انتشار یافته و مهدی زارعان از دانشگاه علوم پزشکی مشهد مجری اصلی این طرح بوده است.







منبع:

1400/07/30
12:06:20
0.0 /5
680
تگها: پزشكی , پژوهش , تحقیقات , سیستم
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی