توصیه محققان؛
برای بهبود درس ریاضی، رباتیك بیاموزید
آجاک: یادگیری اصولی درس ریاضی در دوره دبیرستان، نقش و جایگاه ویژه ای در پیشرفت آینده دانش آموزان دارد. پژوهشگران کشور برای تقویت ادراک درس ریاضی و همین طور بهبود خلاقیت دانش آموزان، کار کردن با سازه های رباتیک را سفارش کرده اند.
به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، در هر نظام آموزشی، میزان یادگیری و موفقیت دانش آموزان، یکی از فاکتورهای موفقیت در کارهای علمی است و بسیار مورد توجه نظام های آموزشی کشورهای مختلف قرار دارد. یکی از دروس اصلی و مورد توجه بیشتر نظام های آموزشی، درس ریاضی است که در رشد مهارت های تفکر منطقی، تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله نقش مهمی دارد. اما بررسی روند عملکرد دانش آموزان ایران در آزمون های استاندارد نشان میدهد که درس ریاضی آنها در دوران متوسطه دوره اول از وضعیت خوبی برخوردار نیست.
ضعف در ریاضی به اعتقاد متخصصان یک مسئله عمومی و شایع در میان افراد مختلف و به ویژه دانش آموزان است و از دلیلهای احتمالی آن می توان به موضوع درسی و دشواری آن، بافت و زمینه موجود آموزش ریاضی در مدرسه، مهارت ها و توانایی های معلم ریاضی، یادگیری از روی تکرار و عادت، استفاده از راهبردهای نامناسب و نارسا و تکیه بر استدلال سطحی در ریاضی، آموزش های نادرست در سالهای اولیه و دوره پیش دبستانی و موانع روان شناختی و تصورات خیالی در مورد ماهیت ریاضی اشاره نمود. به همین دلیل استفاده از روش هایی که این مهارت را در دانش آموزان بهبود بخشد از اهمیت بالایی برخوردارست.
در همین راستا، پژوهشی توسط پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد کرج انجام شده که در آن تأثیر آموزش سازه های رباتیک بر تفکر انتقادی و خلاقیت و یادگیری درس ریاضی دانش آموزان متوسطه دوره اول مورد بررسی قرار گرفته است.
در این فعالیت پژوهشی، پژوهشگران از مشارکت ۴۰ نفر از دانش آموزان متوسطه اول منطقه ۶ شهر تهران بهره برده و برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز خود از پرسشنامه های استاندارد خلاقیت و تفکر انتقادی و همین طور سؤالات درس ریاضی برای سنجش میزان یادگیری دانش آموزان بهره برده اند.
آنها برای گروهی از این دانش آموزان دوره سازه های رباتیک را به مدت ۱۲ جلسه آموزش داده و سپس توانایی آنها را با دیگران مقایسه کردند.
نتایج این بررسی ها نشان داد که آموزش با سازه های رباتیک، تأثیر مثبت و قابل توجهی بر خلاقیت، تفکر انتقادی و یادگیری درس ریاضی دانش آموزان متوسطه اول دارد و بهبود یادگیری این درس مهم را به دنبال دارد.
در این زمینه، مرتضی شاه مرادی، محقق گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و همکارانش می گویند: «آموزش با سازه های رباتیک تأثیر معناداری بر ابعاد ابتکار، انعطاف و بسط خلاقیت دانش آموزان متوسطه اول و بر ابعاد ارزشیابی، استنباط و استدلال استقرایی تفکر انتقادی دانش آموزان داشته و همین طور تأثیر معناداری بر یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دارد».
بگفته آنها، بر طبق این یافته ها، پیشنهاد می شود:
- دوره های آموزش با بهره گیری از سازه های رباتیک به دانش آموزان و معلمان در درس هایی همچون علوم، شیمی، فیزیک و... مختلف برنامه ریزی و ارائه شود.
- مباحث در رابطه با سازه های رباتیک و سایر تکنولوژی های جدید در محتوای کتاب های درسی گنجانده شود.
- متخصصان و مسئولین با ایجاد تغییراتی در برنامه های درسی، بر افزایش استقلال، رشد مهارت های فنی و شناختی، رشد مهارت های تفکر خالق و انتقادی یادگیرندگان تاکید کنند و روش ها و راهبردهای تدریس سازگار با محیط های جدید یادگیری را توسعه دهند.
- باتوجه به کاربرد و تأثیر آموزش با سازه های رباتیک به معلمان پیشنهاد می شود که علم و آگاهی خودرا دراین زمینه توسعه دهند.
- به آموزش و پرورش نیز پیشنهاد می شود با برگزاری کلاس های آموزش سازه های رباتیک بوسیله همکاری مدارس با مراکز آموزش سازه های رباتیک، معلمان و اولیای مدرسه را دراین زمینه یاری کند.
- گنجاندن درس سازه های رباتیک در برنامه هفتگی دانش آموزان جهت ارتقای تفکر انتقادی و خلاقیت در کودکان و نوجوانان.
- تدوین شیوه نامه های تشویقی برای دانش آموزانی که در مسابقات سازه های رباتیک برنده می شوند».
این یافته های علمی پژوهشی بصورت یک مقاله در نشریه علمی «ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی» متعلق به باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد انتشار یافته اند.
منبع: acak.ir
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره