آجاک - acak آینده پژوهی

ساخت یك سنسور پایه گیاهی برای كنترل آرسنیك خاك

ساخت یك سنسور پایه گیاهی برای كنترل آرسنیك خاك

به گزارش آجاک محققان حسگرهایی در اندازه نانو ساختند که در برگ گیاهان قرار می گیرد و می تواند سطح فلز سنگین و بسیار سمی آرسنیک را در محیط خاک بلافاصله تشخیص دهد.


به گزارش پایگاه اینترنتی news.mit، این فناوری که امکان نظارت بر جذب آرسنیک در گیاهان زنده را فراهم می آورد، مزایای قابل توجهی نسبت به روش های متداول برای اندازه گیری آرسنیک در محیط فراهم می آورد و برای نظارت بر محیط زیست و برنامه های کشاورزی بمنظور حفاظت از ایمنی مواد غذایی مهم خواهد بود برای اینکه آرسنیک در خیلی از محصولات کشاورزی رایج مانند برنج، سبزیجات و برگ چای یک آلاینده شمرده می شود.
آرسنیک و ترکیبات آن تهدیدی جدی برای انسان و اکوسیستم است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آرسنیک در انسان می تواند طیف وسیعی از اثرات مخرب سلامتی همچون بیماریهای قلبی عروقی مانند حمله قلبی، دیابت، نقص های مادرزادی، ضایعات پوستی شدید و سرطان های گوناگون همچون پوست، مثانه و ریه را بوجود آورد.
افزایش سطح آرسنیک در خاک در نتیجه کارهای انسانی مانند استخراج و ذوب منجر به لطمه به گیاهان شده، مانع رشد و در نتیجه تلفات شایان توجه محصول می شود. محصولات غذایی نیز می توانند آرسنیک را از خاک جذب کنند و منجر به آلودگی مواد غذایی و محصولات مصرفی توسط انسان شوند.
اکنون پژوهشگران با بهره گیری از این نانوحسگرهای نوری جدید هوشمند دقیق ( SMART DiSTAP ) موفق شده اند که سطح فلزات سنگین بسیار سمی آرسنیک را در محیط زیرزمینی بلافاصله تشخیص داده و بر آن نظارت داشته باشند.
این نانوحسگرهای جدید نوری، درصورت وجود آرسنیک تغییراتی در شدت فلورسانس خود نشان می دهند. این حسگرها که در بافت های گیاهان تعبیه شده اند و هیچگونه اثرات مخربی روی گیاه ندارند و در حقیقت، روشی غیرتهاجمی برای نظارت بر پویایی داخلی آرسنیک است که گیاهان از خاک می گیرند.
ادغام این نانوحسگرهای نوری در داخل گیاهان زنده، امکان تبدیل گیاهان را به آشکارسازهای خودکار آرسنیک از محیط طبیعی آنها، فراهم می کند؛ تعبیه این حسگرها در گیاهان نسبت به روش های متداول فعلی نمونه گیری زمان بر آرسنیک، یک پیشرفت قابل توجه شمرده می شود.
مشروح این نانوحسگر اخیرا در نشریه Advanced Materials انتشار یافته است.


1399/09/25
12:11:03
5.0 /5
488
تگها: اینترنت , پژوهش , سیستم , فناوری
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
آجاک : آینده پژوهی