آجاک - acak آینده پژوهی
در مجلس

وزیر علوم: هم اکنون ارتقا استاد دانشگاه فقط برپایه مقاله نیست

وزیر علوم: هم اکنون ارتقا استاد دانشگاه فقط برپایه مقاله نیست

به گزارش آجاک، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: ما باید در آخر زنجیره پارک ها علم و فناوری را ببینیم که حداکثر 1/3 همت پول دادیم و خروجی خیلی خوبی داشتیم که میلیاردها دلار صرفه جویی ارز شده است.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، در جریان جلسه علنی امروز ( سه شنبه ۱۳ آبان) مجلس شورای اسلامی، حسین سیمایی صراف وزیر علوم در جواب سوال محمد منان رئیسی و ۶۴ نفر دیگر از نمایندگان پیرامون این که چرا وزارت علوم که مرکز نخبگانی کشور است برنامه عملیاتی جدی برای کنشگری عملیاتی دانشگاه ها در حل مسایل کشور نداشته و گرفتار روزمرگی شده است، بیان کرد: سالروز شهادت حضرت زهرا ( س) را تسلیت می گویم. یوم الله ۱۳ آبان و روز ملی مبارزه با استکبار را گرامی می داریم. سوال ایشان واقعاً سوال ملی و بین المللی است. همه دنیا درگیر این چالش هستند که چه طور بین دانشگاه، صنعت و جامعه ارتباط برقرار کنند. در بهترین دانشگاه دنیا بازهم وضع دراین خصوص رضایت بخش نیست.
ایشان سپس اظهار نمود: ما کتاب های فراوانی چاپ کردیم که چطور میتوان بین دانشگاه و جامعه ارتباط برقرار کرد. دغدغه ای است که رهبر انقلاب قبل از همه و چند دهه است که مطرح نمودند. باید افتخار نماییم که بالاتر از همه رهبری در عرصه علم و فناوری پیشرو هستند. مسئله رابطه دانشگاه با صنعت و نقش دانشگاه در حل مسئله و شرکتها دانش بنیان همه محصول ایده های مقام معظم رهبری است. وقتی می خواهیم عملکرد دانشگاه را در عرصه ارتباط با جامعه و صنعت ببینیم باید کل نهاد علم را ارزیابی نماییم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه خاطرنشان کرد: تا سال ۵۷ فعالیت اصلی دانشگاه آموزش بوده است اما به درستی در دهه ۷۰ و تقریباً ۸۰ کشور متوجه شد ماموریت دانشگاه فقط آموزش نیست فلذا به درستی هم اسم و هم ماموریت وزارت خانه تغییر یافت. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد. از سال ۵۷ به بعد تحقیقات و پژوهش به کارها افزوده شد. بعد انقلاب ما پژوهشگاه داریم. مقاله چاپ می شود. فلذا در زنجیره نهاد علم و انتهای آن شرکتها دانش بنیان و پارک های علم و فناوری تاسیس می شود. ما باید در آخر زنجیره پارک ها علم و فناوری را ببینیم. حداکثر ۱/۳ همت پول دادیم و خروجی خیلی خوبی داشتیم. میلیارد ها دلار صرفه جویی ارز شده است. ۲۰۰۰ محصول شرکتها زیر مجموعه تولید می کنند. محصولاتی که اگر نهاد علم تولید نکند باید در دوره تحریم از خارج وارد نماییم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: ما در دنیا فقط دو درصد علم را تولید می نماییم و ۹۸ درصد مصرف کننده هستیم. ما باید در لبه دانش حرکت کرده و تولید علم داشته باشیم. اشکال شما راجب به بخشنامه ارتقا کاملا درست است و قبول دارم. همه وزرا زحمت کشیدند. اصلاح بخشنامه ارتقا از روز اول دغدغه من بود. در گذشته ارتقا فقط برمبنای مقاله بود الان تغییر یافته است. گفتیم اگر فردی شرکت دانش بنیان زده یا یک واکسن ساخته و کشور را نجات دادید استاد تمام خواهید شد. اگر کشور را از یک اپیدمی نجات دادی اساسا استاد تمام خواهید شد. برای رشته علوم اجتماعی هم اثربخشی اجتماعی را دیدیم. امروز استاد فقط از راه مقاله ارتقا پیدا نمی نماید. شیوه آموزش هم مهم می باشد. استاد می تواند از راه آموزش و پژوهش و فناوری ارتقا یابد.
وی ادامه داد: اگر انتشار مقاله جنبه محرمانه داشته باشد. به کمیسیون محرمانه می رود و استاد از آنجا ارتقا می گیرد. در این ۱۳ بنیان ما ۳۰ هزار هیأت علمی زیر پوشش وزارت علوم داریم. تا سال ۱۴۰۳ حدود ۱۱ هزار قرارداد با صنعت داشتند اما الان شده است ۱۳ هزار. به صورت میانگین ۲/۳ اساتید هیأت علمی ما با صنعت قرارداد دارند. برای حل مسایل استان ۷۲ ماموریت استانی به دانشگاه ها دادیم. رئیس دولت تعدادی از چالش ها را به دانشگاه ها می سپارند. وزیر علوم موضوع آب را به دانشگاه تهران محول کردند و چه کار بزرگی انجام داده اند.
ایشان سپس با اشاره به این که بالاتر از ۲۰۰۰ هیأت علمی ما با فرصت مطالعاتی به صنعت رفتند، بیان کرد: حقوق این افراد را ما می دهیم و این عزیزان با صنعت کار کرده و کمک می کنند. من فولاد مبارکه، تراکتورسازی و نفت مهران رفتم. با روسای دانشگاه می نشینم و می گویم صنعت چالش را دهد و دانشگاه حل کند. از این طریق من ۲۰ همت پول جمع کردم. از بنیاد مستضعفان و هلدینگ خلیج فارس و صندوق توسعه بپرسید ما بالاتر از ۲۰ همت برای حل مسایل جمع کردیم.
ایشان سپس با اشاره به ارزیابی روسای دانشگاه و رتبه بندی دانشگاه میزان جذب اعتبار مالیاتی را ملاک قرار دادیم، بیان کرد: میزان ارتباط دانشگاه با صنعت مولفه مهمی شده است. یک دانشگاه در یک استان محروم می تواند رتبه اش بالاتر از دانشگاه بزرگ برود. چون اثرگذاری دانشگاه در حل دانشگاه و حذف اعتبار مالیاتی را در رتبه بندی ملاک قرار دادیم.
ایشان سپس بیان کرد: در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه راوی نقاط قوت باشیم. چه موجب شد مردم آرامش داشته باشند؟ مردم مطمئن بودند بخش نظامی و علمی کشور مقتدر است. می دیدند موشک ها به هدف می خورد. پهپاد کار می کند. من نمی توانم بگویم از ۱۳ هزار قراردادی که با صنعت داریم چقدر نظامی است. چون سرمایه ما در عرصه علم و فناوری بالا بود در کنار اقتدار نظامی مردم اعتماد کردند. ۷۰ همت بودجه دانشگاه است در حالیکه یک دانشگاه در کشور همسایه ۱/۲ میلیارد دلار بودجه دارد. ما کمتر از یگ میلیارد بودجه برای این همه دانشگاه و هیأت علمی داریم.




منبع:

1404/08/13
10:28:22
0.0 /5
5
تگها: پژوهش , تحقیقات , شركت , فناوری
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظر بینندگان آجاک در این باره
لطفا شما هم نظر بدین
= ۷ بعلاوه ۴
آجاک : آینده پژوهی
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها