آجاک - acak آینده پژوهی
در قالب یك پژوهش بررسی شد

راهكاری برای پیشگیری از اتلاف انرژی دودكش های صنعتی

راهكاری برای پیشگیری از اتلاف انرژی دودكش های صنعتی

به گزارش آجاك در پژوهش مشترك دكترمحمود فرخی، عضو هیئت علمی دانشگاه حكیم سبزواری و اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان” مدلسازی ریاضی سیستم بازیافت و ذخیره سازی انرژی حرارتی اتلافی دودكش های صنعتی” مورد بررسی قرار گرفت.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، دکتر فرخی در تشریح تازه ترین پژوهش خود اظهار داشت: امروزه گازهای گرم خروجی از دودکش ها، مهمترین منابع اتلاف انرژی حرارتی در صنایع مختلف بخصوص در صنایع در رابطه با نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه ها است.
عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه حکیم سبزواری با تاکید بر اینکه روش های مختلفی برای بازیابی این انرژی تلف شده وجود دارد، افزود: از آن جمله می توان به قرار دادن یک بستر پر شده در راه جریان گاز خروجی از دودکش اشاره نمود که در این سیستم ها انرژی می تواند به دو شکل گرمای محسوس و گرمای نهان در بستر ذخیره شود و سپس برای مصارف گرمایشی مورد استفاده قرار گیرد.
وی اضافه کرد: در پژوهش حاضر مدلسازی ریاضی سیستم بازیافت و ذخیره سازی انرژی حرارتی اتلافی دودکش های صنعتی از راه استفاده از بسترهای پر شده مد نظر قرار گرفت و نتایج حاصل از مدل سازی با داده های آزمایشگاهی اعتبارسنجی شد. مدلهای اعتبارسنجی شده می توانند در بهینه سازی فرایند، برآورد پارامترها و طراحی سیستم های مدل شده در مقیاس صنعتی مورد استفاده قرار گیرند.
بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، عضو هیأت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه پژوهش حاضر، حاصل همکاری با دو نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان است و در چارچوب دوره پژوهشی کوتاه مدت در دانشگاه اصفهان به انجام شده، اظهار نمود: نتایج حاصل از این تحقیق در مجله International Journal of Heat and Mass Transfer با IF = ۴.۹۴۷ به چاپ رسیده که جزو 10 درصد برتر مجلات در زمینه تخصصی مورد نظر است.
لینک این مقاله از راه آدرس اینترنتی https: //www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0017931020330611 قابل دسترسی است.




منبع:

1399/07/13
21:00:45
5.0 /5
957
تگها: اینترنت , پژوهش , سیستم , طراحی
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
آجاک : آینده پژوهی