آجاک - acak آینده پژوهی
پژوهش در سالی كه گذشت،

روی زمین ماندن پروژه های تحقیقاتی به خاطر بی پولی صنایع

روی زمین ماندن پروژه های تحقیقاتی به خاطر بی پولی صنایع

به گزارش آجاك مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی پژوهشكده برق جهاد دانشگاهی با تاكید بر آنكه سال ۹۸ سال سختی برای پژوهش بوده است، اظهار داشت: در این سال خیلی از پروژه های تحقیقاتی كه تا مراحلی هم پیش رفته بود به خاطر بی پولی صنایع و اولویت نداشتن پژوهش در آنها روی زمین ماند.


محمد فرزی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینكه سال ۹۸ سال بسیار سختی برای پژوهش بوده است، توضیح داد: در این سال خیلی از پروژه هایی كه به نحوی با كارفرماهای مختلف آغاز كرده بودیم، به مشكل برخورد؛ این در شرایطی است كه كارفرمایان صنایع عمدتاً به دنبال حل مشكل هستند اما این طور نیست كه بتوان پیش از اینكه به حدی از دانش رسید، پروژه را به صنعت عرضه داد و صنایع بیشتر با مراكزی كار می كنند كه برای مشكلات آنها چاره عرضه كنند.
وی ادامه داد: بسیاری از اوقات پژوهشگر چاره ای ندارد جز آنكه بخش زیادی از مراحل پژوهش را پیش از داشتن قرارداد با كارفرما -و با فرض اینكه كارفرمایی وجود خواهد داشت- انجام دهد و بعد چاره خویش را به صنعت عرضه نماید. سال ۹۸ سالی بود كه خیلی از كارهایی كه این گونه انجام شده بود، با بی پولی صنعت و مبحث اولویت نداشتن كارهای پژوهشی در صنایع مواجه گردید.
پژوهشگر برگزیده سی وسومین جشنواره بین المللی خوارزمی افزود: بر این اساس صنایع به قدری مشغول اولویت های روزمره خودشان بودند كه به بسیاری از پژوهش ها، علیرغم آن كه در مناقصات پژوهشی برنده شده بودند، بودجه ای اختصاص نیافت و خیلی از این پروژه های تحقیقاتی روی زمین ماند.
فرزی افزود: ازاین رو بعنوان مثال پروژه هایی كه با شركت سیمان داشتیم، پروژه "درایوهای جدید" پتروشیمی فجر، و حتی پروژه ای كه با شركت نفت فلات قاره ایران قرار بود در ارتباط با طراحی پمپ های درون چاهی اجرا شود، به علت همین مشكل روی زمین ماند و ادامه پیدا نكرد.
وی سپس به یك چالش دیگر انجام تحقیقات در سال ۹۸ اشاره نمود و توضیح داد: در سال ۹۸ به خاطر تحریم ها، ناچار بودیم امكان انجام تست های بین المللی را در مجموعه خودمان فراهم نماییم یا تجهیزات را به اسم كشورهای بسیار ضعیف تر از خودمان-از جمله افعانستان- برای انجام تست به بعضی كشورهای اروپایی ارسال نماییم.
مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی پژوهشكده برق جهاد دانشگاهی انجام این تست ها را منجر به دریافت تاییدیه بین المللی دانست و اظهار داشت: ازاین رو نیاز است علاوه بر تجهیزات مورد نیاز برای انجام تحقیقات در كشور، ابزارهای لازم را برای انجام برخی تست ها محیا شده یا اینكه معیارهای دیگری را برای پذیرش محصولات ساخته شده در صنعت ایجاد كرد.
وی در پاسخ به اینكه آیا لزوم انجام تست ها به صادرات محدود می شود یا خیر، اظهار داشت: در داخل بعضی صنایع به دنبال این هستند كه محصولی كه به آنها عرضه می شود - بعنوان مثال در صنعت نفت یا صنعت مترو- استانداردهای لازم را داشته باشد كه آزمایشگاه های خاصی در دنیا قابلیت تست این استانداردها را دارند.
فرزی در ارتباط با حمایت های تحقیقات تاكید كرد: پس از جلسه ای كه رئیس جهاد دانشگاهی با مقام معظم رهبری داشتند، طرح های فناورانه از جانب مجموعه حاكمیتی كشور و با نگاه تكیه بر داخل و استفاده از ظرفیت ها، به مجموعه ها سپرده شد.
او در آخر افزود: این دیدگاه كه آنچه در كشور ساخته نمی گردد را با پژوهش و هزینه كردن برای آن بسازیم، دیدگاه خوبی است و حمایت های مؤثری دراین راستا صورت گرفته؛ اما جهت استفاده از خروجی این طرح های فناورانه در صنعت هم باید تدابیری اندیشیده شود.



1399/01/10
23:04:27
5.0 /5
2660
تگها: استاندارد , پژوهش , تحقیقات , شركت
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی