توسط محققان دانشگاه تربیت مدرس انجام شد
ارائه یک پروتکل درمانی برای رشد زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم
آجاک: پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس با انجام مطالعه ای، یک پروتکل درمانی برای توانبخشی و رشد زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم ارائه دادند.
به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، در زبان فارسی برنامه های درمانی و ابزار سنجش در زمینه مفاهیم انتزاعی و استعاری برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بسیار محدود است. بنا بر این مهدی مدنی فرد؛ دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس در قالب رساله دکترای تخصصی خود در رشته «علوم شناختی-زبانشناسی» با ارائه یک پروتکل درمانی، گامی به سمت توانبخشی و رشد زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم فارسی زبان برداشته است.
این رساله در چهار مرحله و با بهره گیری از دو نوع آزمون دیداری و شنیداری به بررسی درک استعاره های مفهومی بدن مند (Embodied Conceptual Metaphors) بر روی دو گروه کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان عادی پرداخته است. سپس، با طراحی یک برنامه تقویتی شامل پنج مجموعه به آموزش مفهوم انتزاعی استعاره و اجرای آن در ۲۰ جلسه پرداخته و تأثیر این برنامه را بر روی درک استعاره های مفهومی بدن مند در پسران ۷ تا ۱۲ ساله فارسی زبان که مبتلا به اوتیسم خفیف هستند، بررسی نموده است.
یکی از شاخص ترین دستاوردهای این پژوهش دست یافتن به روشی برای تقویت درک استعاره های بدن مند و بطور کلی تقویت تفکر انتزاعی در کودکان مبتلا به اوتیسم است. در حقیقت، این برنامه می تواند نتایج مثبتی بر روی عملکرد زبانی و ارتباطی این کودکان داشته باشد.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، این پژوهش با راهنمایی دکتر سحر بهرامی عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی این دانشگاه انجام شد.
منبع: آجاك
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره