آجاک - acak آینده پژوهی

تاکید وزیر علوم بر تعیین برونداد مشخص برای دوره های پسا دکتری

تاکید وزیر علوم بر تعیین برونداد مشخص برای دوره های پسا دکتری

به گزارش آجاک وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در طراحی دوره های پسا دکتری، به تعیین اهداف مشخص پژوهشی دقت شود و پرداخت هزینه بر مبنای اجرای پروژه باشد.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در جلسه ۲۰۱ کمیسیون دائمی شورایعالی عتف ضمن بیان این مطلب اظهار نمود: با عنایت به اهمیت رشته های علوم پایه، در خیلی از کشورها تا یک چهارم بودجه پژوهشی صرف این رشته ها می شود و ما در دوره های پسادکترا می توانیم با پذیرش بیشتر در این رشته ها، از انجام تحقیقات در این عرصه بیشتر حمایت نماییم.
وی در ارتباط با دستور دوم جلسه امروز کمیسیون دائمی عتف در مورد ایجاد شبکه ملی لابراتوار های علمی ضمن اشاره به نقش ایجاد این شبکه در دسترسی محققان به تجهیزات آزمایشگاهی تصریح کرد: یکی از فواید این کار بحث درآمدزایی است و اگر از تجهیزات و امکانات بموقع استفاده نشود، با پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات قدیمی تر کارکرد خویش را از دست می دهند و سرمایه ملی به هدر می رود.
وی ادامه داد: با ایجاد شبکه ملی آزمایشگاهی، تحقیقات مشترک رونق می گیرد و محققین از جاهای مختلف می توانند کار مشترک و تحقیق و پژوهش های بنیادی انجام دهند و تحقیق و پژوهش تیمی از این طریق تقویت شود.
وزیر علوم تاکید کرد: باید برای لابراتوار هایی که وارد این شبکه ملی شوند امتیازاتی هم در نظر گرفته شده که در تلاش هستیم اعتباراتی بدین منظور اختصاص دهیم.
حمایت مالی از تشکیل شبکه ملی لابراتوار ها
دکتر پیمان صالحی دبیرکل شورایعالی عتف هم در این جلسه طی سخنانی اظهار نمود: برای آغاز کار، وزارت علوم به میزان ۲۰۰ میلیاردریال و معاونت علمی و فناوری به میزان ۵۰۰ میلیاردریال از شبکه ملی لابراتوار های علمی حمایت مالی می کنند.
وی هدف از ایجاد شبکه ملی لابراتوار های علمی را شناسایی تجهیزات آزمایشگاهی در سرتاسر کشور و ایجاد عدالت در دسترسی همه محققان به این تجهیزات اعلام و تصریح کرد: در این طرح جهت استفاده از تجهیزات علمی هزینه دریافت می شود و مالکیت تجهیزات هم محفوظ است.
ایجاد دوره های پسا دکتری
دبیرکل شورایعالی عتف در مورد ایجاد دوره های پسادکتری اظهار داشت: هدف از ایجاد این دوره استفاده از ظرفیت دانش آموختگان دانشگاه ها برای انجام فعالیتهای پژوهشی است و برگزاری این دوره ها در دنیا مرسوم و رایج است.
وی ادامه داد: در دوره پسا دکتری به فرد مشمول این دوره، ماهانه در حدود ۱۰۰ میلیون ریال حقوق داده می شود و برای فرد سابقه بیمه تأمین اجتماعی هم لحاظ می شود.
دکتر صالحی، امکان طی خدمت سربازی به شکل امریه و کسب تجربه و تقویت رزومه علمی و پژوهشی را از دیگر مزایای دوره پسا دکتری دانست و اظهار داشت: در جذب اعضای هیئت علمی کسانی که دوره پسا دکتری را کسب کرده اند در اولویت خواهند بود.
معاون پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: دوره پسادکتری یک دوره آموزشی رسمی نیست و مدرک تحصیلی محسوب نمی گردد بلکه هدف این دوره انجام پروژه های پژوهشی و فناوری کاربردی است.
گزارش معاون فناوری از سامانه نان
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم هم در این جلسه ضمن اشاره به رونمایی از سامانه نان در اردیبهشت ماه گذشته اظهار اشت: ایجاد یکپارچگی بین سامانه های مختلف پژوهشی در کشور و تهیه نقشه نیازها و توانایی های علمی کشور با استفاده از هوش مصنوعی از اهداف این سامانه است.
دکتر علی خیرالدین ضمن اشاره به این که سامانه نان میان دانشگاهها و پارک های علم و فناوری پیوند همکاری بوجود می آورد اظهار داشت: تابحال ۴۸۰۰ نیاز فناورانه و پژوهشی در این سامانه ثبت شده است.
وی راه اندازی سامانه نان را در جهت انجام وظیفه قانونی وزارت علوم مطابق مصوبه ایجاد سگوهای ملی علمی تربیتی شورایعالی انقلاب فرهنگی و تبصره ه بند ۹ قانون بودجه ۱۴۰۱ دانست و اظهار داشت: برای پیوستن دستگاهای اجرایی به سامانه نان، مکاتبات لازم صورت گرفته است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این جلسه، ایجاد دوره های پسا دکتری و شبکه ملی لابراتوار های علمی به تصویب کمیسیون دائمی شورای عتف رسید و برای تایید نهایی به شورایعالی عتف عرضه می شود.




منبع:

1401/03/20
14:45:40
0.0 /5
444
تگها: پژوهش , تجربه , تحقیقات , تكنولوژی
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
آجاک : آینده پژوهی