آجاک - acak آینده پژوهی
در گفت وگو با آجاك اعلام شد

نقش ویتامین D بر شدت بیماری و مرگ ومیر کووید ۱۹

نقش ویتامین D بر شدت بیماری و مرگ ومیر کووید ۱۹

آجاک: پژوهشگران با انجام یک مطالعه تاثیر کمبود ویتامین D را بر شدت بیماری کووید-19 و مرگ ومیر ناشی از آن بررسی کردند. در این مطالعه عنوان شده افرادی که قبل از مبتلاشدن به کرونا، گرفتار کمبود این ویتامین بودند، شدت بیماری و مرگ و میر بیشتری داشتند.



دکتر غزاله اسلامیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با ایسنا، درباره مطالعه انجام شده درمورد ارتباط کمبود ویتامین D با شدت بیماری و مرگ ومیر کووید-۱۹، اظهار داشت: ما در این مطالعه ارتباط کمبود ویتامین D با شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از کرونا را هم در افرادی که پیش از مبتلاشدن به کرونا، گرفتار کمبود ویتامین D بودند و هم در افرادی که در روز اول مبتلاشدن مشخص شد گرفتار کمبود این ویتامین هستند، بررسی کردیم.

وی با اشاره به نتایج این طرح اظهار داشت: در این مطالعه مشخص شد که در هر دو گروه این افراد، شدت بیماری کووید-۱۹ بیشتر است. جالب توجه این بود که در افرادی که از قبل گرفتار کمبود این ویتامین بودند، ولی درمانی برای آنها انجام نشده بود؛ شدت بیماری کووید-۱۹ و مرگ ومیر بیشتر بود.

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اهمیت این یافته پژوهشی توضیح داد: خیلی از افراد تصور می کنند که زمانی که مبتلا به کرونا شدند، باید ویتامین D مصرف کنند. درحالی که مسئله مهم این است که باید پیش از مبتلاشدن نیز حواسمان به سطح سرمی ویتامین D باشد و طبق پروتکل ها و زیر نظر پزشک درمان خودرا پیگیری نماییم.

وی با تاکید بر پرهیز از مصرف خودسرانه ویتامین D، اظهار داشت: در دوران همه گیری کووید، برخی افراد به خاطر پیشگیری بصورت خودسرانه ویتامین D مصرف کردند و گرفتار مسمویت شدند.

اسلامیان با اشاره به تاثیرات ویتامین D در سیستم ایمنی بدن اظهار داشت: خیلی از افراد ویتامین D را با پوکی استخوان و جذب کلسیم می شناسند؛ در صورتیکه یکی از تاثیرات این ویتامین در سیستم ایمنی و برخی فرآیندهای مهم ایمنی بدن است. به سبب همین نقش؛ بسیاری از افرادی که گرفتار کمبود ویتامین D هستند، خیلی زودتر از دیگر افراد در معرض عفونت های تنفسی مثل کووید-۱۹، آنفلوآنزا و... قرار می گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباب منابع ویتامین D اظهار داشت: منابع غذایی برای ویتامین D بسیار محدود هستند. مقدار کمی از این ویتامین در ماهی های چرب وجود دارد همین طور در زرده تخم مرغ و در محصولات غنی شده با ویتامینD، مثل شیر غنی شده و... موجود است؛ ولی نکته مهم این است که ما به طور معمول ماهی های چرب و یا زرده تخم مرغ را بصورت روتین مصرف نمی نماییم. حتی اگر فردی بصورت روتین هم مصرف کند، باز هم نمی تواند حد مورد نیاز روزانه را دریافت نکند؛ بنا بر این مجبور به مصرف مکمل هستیم.

وی افزود: مسئله مهم بعدی این است که ویتامین D، ویتامینی است که در بدن ما به وسیله نور خورشید ساخته می شود؛ ولی ما به خاطر آلودگی هوا، قرنطینه، استفاده از ضد آفتاب، پوشش در ایام سرد سال و...، از این طریق نیز قادر به تامین ویتامین D نیستیم و بنا بر این نمی توانیم روی آن حساب نماییم.

اسلامیان ضمن تاکید باردیگر به بررسی سطح سرمی ویتامینD، اظهار داشت: سالمندان، بیماران زمینه ای، کودکان و افرادی که داروهای خاص مصرف می کنند، باید از نظر میزان این ویتامین بررسی شوند و طبق نظر پزشک ویتامین D را دریافت نمایند.

این پژوهشگر تغذیه در مورد تامین ویتامین D برای کودکان، اظهار داشت: موضوع جالب توجه این است که شیر مادر، میزان ویتامین D مورد نیاز نوزاد را تامین نمی کند؛ بنا بر این باید کودکان بصورت منظم ویتامین A+D دریافت نمایند. همین طور بعد از دو سالگی نیز باید طبق آزمایش برای کودک ویتامین D تجویز شود.

وی افزود: خیلی از والدین، همان دوز ویتامین D که خودشان مصرف می کنند را به کودکان می دهند. در صورتیکه میزان مورد نیاز کودکان، پایین تر است. بنا بر این افراد باید حتما زیر نظر پزشک، مقدار ویتامین D دریافتی خودرا تنظیم کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

اسلامیان درباب جزییات این مطالعه اظهار داشت: این تحقیق بر روی ۲۴۸ نفر از بیماران در بیمارستان شهدای تجریش و زیر نظر مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری انجام شده است.

به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، در انجام این مطالعه علیرضا فاطمی، سید حسین اردهالی، غزاله اسلامیان و مروارید نورمحمدی؛ پژوهشگران مرکز تحقیقات سلامت و بهداشت باروری مردان، گروه بیهوشی و مراقبت های ویژه، بیمارستان شهدای تجریش و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یکدیگر مشارکت داشتند.

نتایج این مطالعه با عنوان «ارتباط کمبود ویتامین D با شدت و مرگ ومیر کووید-۱۹ در ایران: یک مطالعه مشاهده ای آینده نگر» در نشریه علمی Acute and Critical Care انتشار یافته است.





منبع:

1400/10/04
23:05:41
0.0 /5
666
تگها: آینده , پزشكی , پژوهش , تحقیقات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی