آجاک - acak آینده پژوهی
مروری بر نتایج یك مطالعه؛

برنج تراریخته چه تاثیری بر سلامت موش ها دارد؟

برنج تراریخته چه تاثیری بر سلامت موش ها دارد؟

نتایج یک تحقیق بر روی موش های صحرایی نشان داد که مصرف برنج تراریخته توسط این موش ها به مدت ۹۰ روز هیچ تأثیر نامطلوب و مشهودی در سلامت آنها ایجاد نمی نماید.



به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، به دلیل افزایش جمعیت و بالا رفتن نیازهای تغذیه ای افراد، احتیاج به افزایش بازدهی در تولید محصولات است. این نیاز بخصوص در برنج که تغذیه اصلی خیلی از مردم جهان است، بیشتر احساس می شود.

یکی از طریق های افزایش میزان تولید، استفاده از گیاهان تراریخته است. گیاهان تراریخته به علت تغییرات ژنتیکی در مقابل آفت ها و شرایط نامساعد محیطی، مقاوم تر هستند. بنابراین سبب افزایش میزان تولید محصولات می شود.

از سویی دیگر مصرف محصولات تراریخته که با هدف افزایش تولید محصول و مقاوم به آفات ساخته شده اند، مستلزم سپری کردن مراحل ارزیابی خطر هستند و باید بی خطر بودن آنها تایید گردد. بر همین مبنا پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با انجام یک مطالعه تأثیر مصرف برنج تراریخته طارم مولایی را بر سلامت موش های صحرایی (رت) بررسی کردند.

در بررسی های این مطالعه و آزمایش های انجام شده در طول ۹۰ روز، اثر نامطلوب مشهودی در پارامترهای بیوشیمیایی، هماتولوژی، ادراری، هورمونی و پاتولوژی دیده نشد.

پژوهشگران این مطالعه می گویند: نتایج این تحقیق می تواند در راه انجام مطالعات تکمیلی در آینده به منظور اطمینان کامل از تولید و استفاده از برنج تراریخته طارم مولائی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین این محققان معتقدند که با تایید بی خطر بودن و عدم وجود اثرات سوء مشهود ناشی از مصرف برنج تراریخته طارم مولایی بر روی سلامت رت ها، از نتایج این مطالعه در راه بومی سازی تولید برنج تراریخته و حصول خودکفایی برنج و قطع وابستگی به وارادت برنج از سایر کشورها بهره برد و این امر زمینه ارتقا امنیت غذایی در کشور را ایجاد خواهد نمود.
نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی تأثیر مصرف برنج تراریخته طارم مولایی بر سلامت رت» در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور انتشار یافته و گیلدا اسلامی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مجری اصلی این طرح تحقیقاتی بوده است.
نتایج به دست آمده از این طرح تحقیقاتی که به صورت مقاله علمی در نشریه Scientific Reports موسسه نیچر انتشار یافته، از راه لینک زیر قابل دسترسی است:
Safety assessment of genetically modified rice expressing Cry1Ab protein in Sprague–Dawley rats





منبع:

1400/06/02
09:28:45
0.0 /5
617
تگها: آینده , پزشكی , پژوهش , تحقیقات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
آجاک : آینده پژوهی