آجاک - acak آینده پژوهی
محققان كشور بررسی كردند

رابطه كمبود ویتامین D با سقط جنین

رابطه كمبود ویتامین D با سقط جنین

نتایج یک تحقیق مروری که توسط محققان کشور انجام شده است از آن حکایت می کند که کمبود سطح ویتامین D در خون مادران باردار، امکان دارد به سقط جنین در آنها بینجامد.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، به از دست رفتن و ختم حاملگی پیش از هفته بیستم حاملگی به هر علتی، سقط جنین گفته می شود. سقط خود به خودی شایع ترین عارضه حاملگی است. این اتفاق، یک رویداد به شدت صدمه زا است که می تواند نتایج روانی وسیعی را برای زوجین به همراه داشته باشد.
سقط خود به خودی در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از حاملگی ها گزارش شده است که حدود نیمی از آنها، دارای رویان هستند و معمولا در آنها اختلال تکاملی جنین و گاهی اوقات جفت مشاهده می شود. در بین سقط های دارای رویان، در نیمی از موارد اختلالات کروموزومی وجود دارد. ولی بقیه دارای ترکیب کروموزومی طبیعی هستند.
بنا بر نظر متخصصان، دلیل سقط هایی که در آنها جنین دارای ترکیب کروموزومی طبیعی است به درستی شناخته نشده است، اما از علل احتمالی آن میتوان به بیماری های عفونی مادر، داروهای با خطر بالا و عامل های محیطی مثل مصرف سیگار و الکل، داروهای ضدبارداری و سموم محیطی همچون سرب و آرسنیک اشاره نمود.
حدود ۲۵ درصد از زنان در اوایل حاملگی گرفتار خونریزی واژینال قابل توجهی می شوند که امکان دارد چند روز تا چند هفته طول بکشد. در این صورت، به طورکلی نیمی از این حاملگی ها به سقط می انجامند. اما درصورتی که فعالیت قلب جنین قابل اثبات باشداین مبحث به طورچشمگیری کاسته می شود.
محققانی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز در همین رابطه، پژوهشی را انجام داده اند که در آن برای کاهش خطر سقط جنین، به نقش ویتامین D اشاره شده است.
آن ها برای انجام این تحقیق مروری، به جستجوی متون منتشرشده در بازه زمانی ابتدای سال 1990 تا انتهای سال 2019 در پایگاه داده های علمیPubmed، Embase، Cochrane Library، Scopus، Web of Science، SID، Magiran، IranMedexپرداخته و نتایج را آنالیز کرده اند.
نتایج تجزیه وتحلیل های این تحقیق نشان می دهدکه ارتباط واضحی بین سطح سرمی ویتامینD با سقط جنین وجود دارد و بنابراین سطوح پایین ویتامینD بعنوان یک عامل خطر برای تهدید به سقط جنین به حساب می آید.
به گفته مژگان میرغفوروند، استاد و محقق گروه بهداشت باروری مرکز تعیین کننده های اجتماعی مؤثر بر سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همکارانش، «در تحقیق ما، 311 مقاله مورد بررسی واقع شد و بررسی های ناشی از متاآنالیزآن ها نشان داد که بین سطوح پایین ویتامینD و سقط جنین ارتباط قابل توجهی وجود دارد».
آن هامی گویند: «سطوح پایین ویتامینDبه عنوان یک عامل خطر جدی برای وقوع سقط جنین محسوب می شوند. به همین دلیل، چک کردن سطح خونی این ویتامین در زنان آبستن و همینطور در زمان پیش از حاملگی ضروری به نظر می رسد».
طبق اطلاعات عرضه شده در این پژوهش، تهدید به سقط یک عامل خطر برای نتایج نامطلوب مادری و پریناتال است و باید در مراقبت های دوران حاملگی و مشاوره های بعد از وقوع خونریزی مورد توجه قرار گیرد. حاملگی هایی که به دنبال خونریزی واژینال در سه ماهه اول ادامه می یابند باید بعنوان یک حاملگی پرخطر طبقه بندی شوند.
این یافته های علمی را مجله «زنان، مامایی نازایی ایران» وابسته به معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و انجمن متخصصین زنان مامایی نازائی ایران شاخه خراسان منتشر نموده است.




منبع:

1400/04/20
00:01:57
0.0 /5
666
تگها: پزشكی , پژوهش
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی