آجاک - acak آینده پژوهی
محققان ایرانی بررسی كردند

میزان شیوع و عوامل موثر بر بی اختیاری ادرار بعد از جراحی سرطان پروستات

میزان شیوع و عوامل موثر بر بی اختیاری ادرار بعد از جراحی سرطان پروستات

عضو هیات علمی مركز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری با اشاره به مطالعه اخیر این مركز در خصوص ˮبررسی میزان شیوع بی اختیاری ادرار بعد از جراحی رادیكال پروستاتكتومی در ایران و عوامل موثر بر آنˮ، اظهار داشت:  میزان نرخ كلی بی اختیاری ادرار به دنبال جراحی سرطان پروستاتكتومی حدود ده درصد است.


دکتر محمد سلیمانی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از عوارض مهم درمان سرطان پروستات بی اختیاری ادراری است، عنوان کرد: متاسفانه خیلی از بیماران به سبب ترس از بی اختیاری ادرار که به دنبال درمان سرطان پروستات به خصوص جراحی اتفاق می افتد، به دنبال درمان نمی روند.
این اورولوژیست توضیح داد: میزان نرخ کلی بی اختیاری ادرار به دنبال جراحی سرطان پروستاتکتومی حدود 10 درصد است، بر این اساس طی مطالعه ای با بررسی وضعیت 13500 بیمار که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، شاخصهای مؤثر بر این مساله مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: نتایج این مطالعه نشان داد، سن افراد در زمان انجام جراحی بر میزان بروز بی اختیاری ادراری موثر است، به عبارت دیگر هر چقدر افراد در سنین پایین تر تحت عمل جراحی قرار بگیرند، نسبت به افرادی که در سنین بالاتر جراحی می کنند، میزان بی اختیاری ادراری کمتری دارند.
سلیمانی با اشاره به سایر نتایج استخراج شده از این مطالعه، عنوان کرد: سطح تحصیلات با میزان بروز بی اختیاری ادرار ارتباط عکس داشت؛ و همین طور افراد شهرنشین بیشتر از روستاییان نسبت به بی اختیاری ادرار شکایت داشتند.
این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سلامت مردان با اعلان اینکه مصرف مواد مخدر در بی اختیاری ادرار ناشی از سرطان پروستات مؤثر است، اظهار داشت: حدود 75 درصد افرادی که پس از جراحی رادیکال پروستاتکتومی بی اختیاری ادرار را تجربه کردند، مصرف دخانیات داشته اند.
سلیمانی با اشاره به اهمیت پیشگیری و کنترل دیابت و تاثیر آن در بروز بی اختیاری ادراری ناشی از درمان سرطان پروستات، اظهار نمود: نتایج تحقیقات نشان داد، افراد مبتلا به بیماری دیابت میزان خیلی بالاتری از بی اختیاری ادرار را گزارش می کنند.
وی افزود: 90 درصد افراد تحت مطالعه که از بی اختیاری ادرار پس از جراحی رادیکال پروستاتکتومی شکایت داشتند، همزمان به دیابت نیز مبتلا بودند و در افراد غیردیابتیک این مورد کمتر دیده شد.
بگفته این محقق، قبل از این همین طور مطالعه ای تحت عنوان "بررسی بقای پنج ساله سرطان پروستات در ایران و عوامل در رابطه با آن" در این مرکز تحقیقات صورت گرفته بود که برمبنای نتایج این مطالعه میزان متوسط بقای پنج ساله در بیماران مبتلا به سرطان پروستات در ایران حدود 82 درصد بوده است.
این متخصص اورولوژی در آخر با اعلان اینکه نتایج این تحقیقات در درمان و پیشگیری بهتر سرطان پروستات بسیار مؤثر است، اظهار داشت: بطور کلی نتایج این مطالعات برای سفارش های موثرتر درمانی در بیماران مبتلا به سرطان پروستات با هدف انجام درمان فعال، شناسایی بیماران دارای نتایجی مطلوب تر، شناسایی گروه های دارای عوارض بیشتر یا کمتر، تهیه گایدلاین های ملی و تصمیم گیری در درمان بیماران مبتلا به سرطان پروستات می تواند نقش موثریداشته باشد.




1399/08/25
12:16:07
5.0 /5
733
تگها: تجربه , تحقیقات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
آجاک : آینده پژوهی