آجاک - acak آینده پژوهی
در یك مطالعه بررسی شد

عوارض روانی كرونا در جوانان

عوارض روانی كرونا در جوانان

به گزارش آجاك نتایج یك پژوهش از آن حكایت می كند كه در دوران شیوع بیماری كرونا رابطه ای مستقیم میان میزان استفاده جوانان از اینترنت و بر همین مبنا امكان مبادرت به اعمالی مانند چشم چرانی اینترنتی وجود داشته و در نهایت این موارد سبب اختلالات خلقی اضطرابی می شود.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، اعتیاد به اینترنت می تواند سبب ایجاد مشکلات درسی، روانی، شغلی، بیماری های چشمی، تغییر در الگوی خواب، تغذیه و مشکلات اجتماعی مانند ورود به سایت های مستهجن، هرزه نگاری و هم اختلال ویریسم یا چشم چرانی کامپیوتری شود.
افرادی که مبتلا به اختلال چشم چرانی هستند، اعمالی مثل دید زدن دیگران از درون پنجره ها، پارک ها، اماکن خاص مثل حمام، استخر را مرتکب شده یا با اعمالی مانند نصب دوربین مخفی درون اتاق های پرو، سالن های آرایش زنانه و باشگاه های ورزشی سبب ناامنی دیگران می شوند.
از طرفی مفهوم "استیگما" در واقع انگ و یک احساس درونی منفی در مورد یک وضعیت است. همه گیری کووید 19 در بعضی از افراد سبب ایجاد ترس از انگ خوردن و استیگما در مورد بیماری کرونا شده است.
ایران از نظر جمعیتی از جوان ترین کشورهای دنیاست بنابراین پرداختن به اعتیاد اینترنتی در آن اهمیت زیادی دارد. همینطور با عنایت به همه گیری بیماری کووید 19، ضروریست که آثار روانی این بیماری هم مورد توجه قرار گیرد.
به علاوه؛ تعطیلی دانشگاه ها و به دنبال آن نیاز مبرم به استفاده از اینترنت می تواند بستر دور باطل اعتیاد به اینترنت، آثار روانی ناشی از آن و چشم چرانی کامپیوتری برای دوری از چک کردن مکرر اخبار کرونا را هموار کند.
به علت جدید بودن بیماری کووید 19 پژوهش خاصی در مورد ارتباط اینترنت و بیماری کرونا و آثار روانی اجتماعی ناشی از آن انجام نشده است. به همین خاطر پژوهشگران کشور به بررسی نقش ابعاد اعتیاد اینترنتیدر پیشبینی ویریسم و تجربه استیگمای کرونا بعد از موج اول اپیدمی کووید 19 در میان دانشجویان پرداختند.
آیت اله فتحی؛ استادیار پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، سعید شریفی رهنمو؛ دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه بوعلی سینا همدان و سولماز صادقی؛ کارشناسی ارشد روان شناسیتربیتی موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری به همراه همکارانشان در انجام این پژوهش همکاری داشتند.
در این مطالعه 252 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد واحد تبریز، با استفاده از پرسش نامه اینترنتی شرکت کردند.
بررسی های این مطالعه در مورد ابعاد اعتیاد اینترنتی با میزان ویریسم کامپیوتری در دوران حاد کرونا نشان داد که؛ تمامی ابعاد اعتیاد اینترنتی مثل مشکلات اجتماعی، تأثیر بر عملکرد، فقدان کنترل، استفاده مرضی از چت روم و بی توجهی به وظایف شغلی و تحصیلی، ارتباط مثبت و مفهوم داری با ویریسم دارند.
این نتایج حاکی از این است که استفاده اعتیادآور از اینترنت میزان چشم چرانی (ویریسم) کامپیوتری و استیگمای کرونا را به صورت مستقیم تحت تأثیر قرار می دهد. یعنی هرچه میزان استفاده از فضای مجازیاعتیادآور باشد، اطلاعات حاشیه ای و افراطی دور از اخلاق می تواند فرد را به سمت سایت ها و فیلم های مبتذل بکشاند.
همینطور استفاده افراطی و بیش از اندازه از فضای مجازی در شرایط حاد حاضر می تواند سبب احاطه شدن فرد توسط حجم وسیعی از اطلاعات نادرست شود و به علت عدم آگاهی درست فرد از میزان صحیح بودناطلاعات، اضطراب ناشی از کرونا و ترس از انگ خوردن افزایش یابد و مانع درک درست واقعیت بیماری شود.
نتایج این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «پیش بینی ویریسم کامپیوتری و استیگمای موج اول اپیدمی کرونا بر مبنای ابعاد اعتیاد اینترنتی در میان جوانان» در فصل نامه پزشکی بالینی ابن سینا انتشار یافته است.



1399/07/13
13:40:44
5.0 /5
889
تگها: اینترنت , پزشكی , پژوهش , تجربه
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
آجاک : آینده پژوهی