آجاک - acak آینده پژوهی

آیا امكان دارد واكسن كرونا سبب مبتلا شدن به كرونا و مرگ شود؟

آیا امكان دارد واكسن كرونا سبب مبتلا شدن به كرونا و مرگ شود؟

به گزارش آجاك محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تهران می گویند: در مورد تزریق واكسن هایی كه از ویروس زنده ضعیف شده تهیه شده اند نگرانی هایی وجود دارد. هر یك از واكسن های تحت آزمایش كرونا عوارضی مانند خستگی، تب، سردرد، درد عضلانی یا درد محل تزریق داشته اند اما هیچكدام از واكسن ها، تهدیدكننده زندگی نبوده اند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد واکسن کرونا هم سبب مبتلا شدن و مرگ افراد شود، می گویند: واکسن های کووید که در مرحله آزمایش هستند، از انواع گوناگونی شامل پروتئین، RNA، DNA و ویروس های تضعیف شده تشکیل شده اند.
واکسن هایی که از ویروس زنده ی ضعیف شده تشکیل شده اند، اغلب به آزمایش ایمنی گسترده تری نیاز دارند. در مورد این نوع از واکسن ها برای افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، نگرانی وجود دارد. نتایج آزمایش های حاصل از واکسن هایی که توسط محققان در دست تهیه هستند، نشان داده است همه واکسن ها عوارض جانبی دارند.
هیچکدام از این واکسن ها هنوز جهت استفاده گسترده مورد تایید قرار نگرفته اند و آزمایش های بیشتری لازم است، اما واکسن هایی که به مرحله مطالعه انسانی رسیده اند، عموما پاسخ ایمنی به ویروس بوجود آورده اند. هر یک از این واکسن ها عوارضی مانند خستگی، تب، سردرد، درد عضلانی یا درد در محل تزریق داشته اند و طیف وسیعی از اثرات جانبی وجود داشت.
شواهد نشان داده است ۷ تا ۱۰ روز پس از تزریق واکسن کرونا به افراد داوطلب، افراد علامت تب را تجربه کرده اند اما هیچ کدام از واکسن ها تهدیدکننده زندگی نبودند.
در مورد واکسنی که در دانشگاه آکسفورد در حال آزمایش است، حدود ۷۰ درصد از شرکت کنندگان، خستگی، ۶۸ درصد سردرد، ۶۰ درصد درد عضلانی، ۵۶ درصد لرز و ۱۸ درصد تب را گزارش کرده اند.
علایم این واکسن از خفیف تا شدید متغیر است. البته نسبت به تایید واکسن ها از لحاظ کارایی و ایمنی در سطح دنیا حساسیت های زیادی وجود دارد و علاوه بر نهادهای ملی کشورها که تایید واکسن ها را بر عهده دارند، سفارش ها و نظارت های نهادهای بین المللی نظیر یونیسف و سازمان جهانی بهداشت به کشورها در جهت تعیین بی خطری و کارایی واکسن ها کمک های فنی و مشاوره ای می دهند.
در کشور ما هم معاونت بهداشت و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به ارزیابی و تایید واکسن ها می پردازند.




منبع:

1399/06/23
21:30:18
5.0 /5
1004
تگها: پزشكی , تجربه , تحقیقات , سازمان
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی