توسط محققان بررسی شد

ضعف های ایمنی راه ها در ایران

ضعف های ایمنی راه ها در ایران

وضعیت ایمنی راه های ایران و وضعیت ترافیكی مربوط به آن، همواره بعنوان یكی از مهم ترین دغدغه ها در كشور ما مطرح بوده است. محققان كشور در همین زمینه تحقیقی انجام داده اند كه در آن، به ارزیابی عملكرد ایمنی راه در ایران و مقایسه آن با دیگر كشورها پرداخته شده است.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، در نیم قرن اخیر، افزایش روز افزون ترافیک در راه ها در مقابل فواید اقتصادی و سرعت جابجایی کالا و مسافر، به سرعت بر تعداد و شدت سوانح جاده ای افزوده است. از این رو، بحث تصادفات و ضایعات مالی و جانی ناشی از آن، به یکی از چالش های اقتصادی و اجتماعی تبدیل گشته است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال های اخیر، تصادفات رانندگی بعنوان هشتمین عامل مرگ ومیر در جهان شناخته شده است. بر طبق این گزارش، هرسال بیشتر از ۱.۳ میلیون نفر در سوانح ترافیکی کشته می شوند. البته بیشتر از ۹۰ درصد تلفات جاده ای در کشورهای دارای میزان درآمد کم یا متوسط بخصوص اقتصادهای نوظهور هستند که در آنها شهرنشینی و توسعه با رشد اقتصادی همراه می باشد.

ایران طبق گفته متخصصان ازجمله کشورهایی است که بیشترین موارد مرگ ومیر و مصدومیت ناشی از تصادفات را دارد که این وضعیت در مقایسه با دیگر کشورهای جهان بسیار نگران کننده است. کاهش میزان تصادفات جاده ای و متعاقباً کاهش جراحات و تلفات ناشی از آن از دغدغه های مسئولین است. به همین جهت تحقیق و شناسایی عوامل مؤثر بر تصادفات و ضعف های موجود، برای برنامه ریزی و به کارگیری اقدامات لازم جهت رفع آنها ضروری به نظر می آید.
هم اکنون مقایسه و ارزیابی عملکرد ایمنی راه در سطح فراملی عملی شایسته است، چونکه با این مقایسه هر کشوری می تواند به درک بهتر و عمیق تری از وضعیت ایمنی راه های خود برسد و برای برنامه ریزی و سیاست گذاری در آینده، دقیق تر عمل کند.

محققانی از دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین در همین راستا، پژوهشی را انجام داده اند که در آن، به بررسی عملکرد ایمنی راه در ایران و مقایسه آن با کشورهای درحال توسعه پرداخته شده است.

در این مطالعه، زیرمجموعه ای از روش های تصمیم گیری چندمعیاره با عنوان روش های فرارتبه ای به منظور ارزیابی عملکرد ایمنی راه به کار گرفته شده است.

با عنایت به نتایج به دست آمده مشخص شد که در میان پنج رکن ایمنی راه، رکن «مدیریت ایمنی راه» دارای بیشترین اهمیت و رکن «مراقبت پس از سانحه» دارای کمترین اهمیت است. همچنین، زیرمعیار نهاد راهبر در رکن مدیریت ایمنی راه بیشترین اهمیت و زیرمعیار صندلی کودک از رکن کاربران ایمن راه کمترین اهمیت را از دید کارشناسان دارد.

به قول حمیدرضا بهنود، استادیار و پژوهشگر دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین و همکارانش، «در بین ۱۵ کشور مورد بررسی، کشور لهستان رتبه اول را کسب کرده و بهترین عملکرد را دارد. دراین بین، کشور ایران رتبه ۱۳ را به خود اختصاص داد که مبین عملکرد نسبتاً بد کشور ایران نسبت به سایر کشورها است و کشورهای آرژانتین، رومانی و هندوستان در رده های بالاتر از ما قرار دارند».

آنها افزوده اند: «بیشترین ضعفی که در ایران وجود دارد در رکن مربوط به ایمنی وسایل نقلیه بوده است، درنتیجه بیشترین سرمایه گذاری بایستی در این بخش و سپس به ترتیب در بخش های بازرسی رسمی، استفاده از صندلی کودک توسط کاربران، نهاد راهبر، عابر پیاده و دوچرخه سواران و استفاده از کلاه ایمنی توسط کاربران صورت گیرد».

همان گونه که اشاره شد، بر مبنای یافته های این پژوهش، ازنظر نقاط قوت بیشترین شاخصی که جلب توجه می کند، سیستم مراقبت از مصدومین در رکن مراقبت پس از سانحه بود که وضعیت مثبت این شاخص را نسبت به سایر شاخص ها نشان داده است.

این یافته ها که می توانند با دادن دید مناسب به مسؤلان امر، در بهبود وضعیت ترافیکی راه های کشور مفید باشند، در «پژوهش نامه حمل ونقل» انتشار یافته اند. این فصل نامه با همکاری پژوهشکده حمل و نقل و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی انتشار می یابد.





منبع:

1399/05/18
15:40:50
5.0 / 5
1097
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲