آجاک - acak آینده پژوهی
دكتر زالی:

حوزه های بالینی برای پیشرفت باید از كریدور علوم پایه عبور كنند

حوزه های بالینی برای پیشرفت باید از كریدور علوم پایه عبور كنند

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در هشتمین جلسه شورای عالی مركز تحقیقات بیماری های كلیوی و مجاری ادرار ضمن تقدیر از كارهای پژوهشی این مركز، گام برداشتن در راه سیاست های كشور و دانشگاه را از الزامات مراكز تحقیقاتی دانست.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی در هشتمین جلسه شورایعالی مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی و مجاری ادرار که در بیمارستان شهید لبافی نژاد برگزار شد، اظهارکرد: اهدافی که یک مرکز تحقیقات در دورنمای خود می بیند باید در انطباق با سیاست های حوزه سلامت کشور و دانشگاه باشد، چونکه اگر برخلاف این مسیر گام بردارد، در خدمت رسانی عقب می ماند و انرژی موجود در آن به کاربست یک حرکت جدید تبدیل نمی گردد. مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی و مجاری ادرار بر ریل دانشگاه و کشور حرکت می کند و امیدواریم این مسیر ادامه داشته باشد.
وی در مورد اهمیت توجه به بیماری های اورولوژی در کشور، افزود: سنگ های ادراری، بعد از عفونت های ادراری و پروستات، مهمترین عارضه در حوزه بیماری های کلیوی به حساب می آید، از همین رو راه اندازی کلینیک جلوگیری از سنگ های ادراری اقدامی بسیار پرارزش است.
زالی از ورود عالمانه دانشگاه به همراه مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی و مجاری ادراری به این حوزه ابراز خرسندی کرد و اضافه کرد: بیماری سنگ های ادراری به شدت پیچیده است و بر کیفیت زندگی بیمار تأثیر قابل ملاحظه ای دارد، چونکه اضطراب مستمر را همیشه تجربه می کنند.
رئیس دانشگاه عنوان کرد: در سال های اخیر مراکز کمتری نگاه پیشگیرانه به عارضه سنگ های ادراری داشته اند. از طرفی توجه به موضوعات ژنتیکی هم باید از اولویت ها باشد.
وی با اشاره به اینکه تمام سفارش های بالینی باید بر مبنای یک لجستیک غنی منابع پایه ای صورت گیرد، اظهار داشت: امتزاج بین بالین و علوم پایه به معنای واقعی امری ضروریست و حوزه های بالینی برای پیشرفت باید از کریدور مترقی علوم پایه عبور کند.
زالی در مورد تاکید رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی و مجاری ادراری بر ایجاد کمیته فناوری در این مرکز، خاطرنشان کرد: یکی از پارادایم های مهم، حرکت به سمت نسل سوم است که این هدف با فناوری غنی حاصل می شود. اینکه رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه در گفتمان بحث فناوری را مورد ابرام و اصرار قرار می دهد، گام بزرگی به سمت دانشگاه های نسل سوم است.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: در دوران کرونا ظرفیت های بسیار خوبی را در وزارت علوم مورد شناسایی قرار دادیم تا جایی که در توانمان باشد برای حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم تلاش می نماییم.
ایشان در ادامه از گامهای مطالعاتی این مرکز در زمینه دارو بخصوص داروی سیترات پتاسیم و تأثیر آن بر جلوگیری از عارضه سنگ ادرار تقدیر و از گسترش این اقدامات ابراز امیدواری کرد.
زالی در انتها با اشاره به وجود پتانسیل تغییر مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی و مجاری ادرار به پژوهشکده در بیمارستان شهید لبافی نژاد، از این طرح استقبال کرد و در مورد مساعدت برای توسعه توسعه فیزیکی این مرکز اعلام آمادگی کرد.
درخواست تبدیل به پژوهشکده
دکتر عباس بصیری، رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی و مجاری ادراری، در این جلسه ضمن عرضه گزارشاتی از دستاوردهای پژوهشی این مرکز، در مورد جایگاه علمی مجله پژوهشی اورولوژی، بیان نمود: این مجله جزو ۱۰ مجله برتر پزشکی کشور بوده و نمایه های بین المللی را هم دریافت کرده است. همینطور ۶۵ درصد از مقاله هایی که در مجله منتشر می شود، خارج از ایران به چاپ رسیده است.
رئیس مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی و مجاری ادرار در انتها ضمن درخواست مساعدت از رئیس دانشگاه برای دریافت مجوز توسعه فضای فیزیکی مرکز، در مورد ایجاد زیرساخت های لازم برای تبدیل مرکز تحقیقات به پژوهشکده، اعلام آمادگی کرد.
در انتها این نشست از دکتر ناصر سیم فروش، دکتر محمدرضا نیکوبخت، دکتر سیدمحمد صدیقی گیلانی، دکتر پژمان شادپور، دکتر سیدجلیل حسینی، دکتر فرزانه شریفی اقدس، دکتر محمد سلیمانی و دکتر عبدالمحمد کج باف زاده، ویرایشگران بخش های مجله پژوهشی مرکز تحقیقات بیماری های کلیوی و مجاری ادراری تقدیر گردید.



1399/04/08
21:01:47
5.0 /5
1786
تگها: پزشكی , پژوهش , تجربه , تحقیقات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی