آجاک - acak آینده پژوهی

چرا باید از نخ دندان استفاده كرد؟

چرا باید از نخ دندان استفاده كرد؟

به گزارش آجاك بررسی های انجام شده درباره این مورد نشان داده است استفاده از نخ دندان در كنار مسواك زدن منظم، احتمال خونریزی لثه ها را تا حد زیادی می كاهد. اما این بررسی ها شواهدی از پیشگیری از پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان ها را نشان نمی دهد. چنین نتیجه ای احیانا به این خاطر است كه اغلب بررسی ها در مدت ۳ ماه صورت گرفته كه زمان كافی برای خونریزی لثه ها به حساب می آید اما برای ایجاد پوسیدگی و حفره به فرصت بیشتری نیاز است.




بیماری های دندانی عموما ناشی از پلاک هایی است که روی دندان و لثه ها جمع می شوند (صفحات بیرنگ و زرد رنگی که روی دندان تشکیل می شود). پلاک یک اکوسیستم پیچیده است که شامل ۸۰۰ نوع باکتری مختلف بوده و در دهان ما یافت می شود. این اکوسیستم مانند یک شهر است و مسواک زدن مانند گودزیلایی آنرا از بین می برد. با این وجود باکتری ها می توانند باردیگر و به سرعت زیرساخت های خویش را بازسازی کنند بنابراین باید مرتب مسواک زد. اما مسواک زدن در از بین بردن پلاک بین دندان ها کارآمد نیست و جمع شدن این باکتری ها در میان دندان باعث بیماریهای دندانی می شود و باید برای این منظور از نخ دندان کمک گرفت. اگر پلاک به اندازه کافی روی دندان بماند، بزاق دهان آنرا ب یک ماده سخت به نام Calculus تبدیل می کند که میتواند سبب پیشرفت بیماری های لثه شود. برای از بین بردن این ترکیب باید از دستگاههای ویژه دندانپزشکی استفاده نمود.

چرا خونریزی لثه ها پرارزش است؟
همانطور که هنگام رفتن به پزشک، فشار خون را اندازه گیری می کند، دندانپزشک هم با ضربه زدن و بررسی خونریزی لثه از سلامت آن اطمینان حاصل می کند. همینطور در درجات بالاتر امکان دارد سبب از دست دادن دندان، دندانهایی زرد و قهوه ای و بوی بد دهان شود.
لزوم استفاده از نخ دندان به وضعیت فعلی دندان ها بستگی دارد. در مواردی خاص، مانند فاصله بین دندانها یا وجود ایمپلنت های دندانی نمی توان از نخ دندان بهره برد و باید با برس های مخصوص این کار را انجام داد.
sciencealert.com ۲۱۲۱

1399/02/26
14:20:01
5.0 /5
2097
تگها: پزشكی , دستگاه , سیستم
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی