دبیر كمیته كشوری تحقیقات و فناوری دانشجویی:
دانشگاهی که تنها به آموزش می پردازد می تواند به مدفن ذهن های فعال و استعدادهای درخشان تبدیل گردد
آجاک: به گزارش آجاک، دبیر کمیته کشوری تحقیقات و فناوری دانشجویی با اشاره به اینکه دانشگاهی که تنها به موضوعات آموزشی می پردازد، می تواند به مدفن ذهن های فعال و استعدادهای درخشان تبدیل گردد و آنها را محتاط بار بیاورد، اشاره کرد: حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم لازم است تا دانشگاه بتواند پر پرواز دانشجویان با استعداد باشد.
به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، نخستین مدرسه و تور نوآوری و فناوری کشور ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ در دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار گردید. دکتر نیما رضایی؛ در این جلسه، بحث "فناوری" را خلاء موجود در دانشگاه های علوم پزشکی دانست و اضافه کرد: پرداختن به این مورد نیازمند توجه و همت ویژه است.
دکتر رضایی، ضمن اشاره به این مورد که دانشگاهی که تنها به موضوعات آموزشی می پردازد می تواند به مدفن ذهن های فعال و استعدادهای درخشان تبدیل گردد و آنها را محتاط بار بیاورد، خاطرنشان کرد: حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم ضروریست تا این دانشگاه ها بتوانند پر پرواز دانشجویان با استعداد باشند.
دبیر کمیته کشوری تحقیقات و فناوری دانشجویی وزارت بهداشت، اظهار داشت: با عنایت به شعار سال، همگام با تمامی کشور، سال جاری در دانشگاه ها هم مبحث فناوری رنگ و بوی خاصی دارد و نخستین قدم آن اضافه شدن کلمه فناوری به نام کمیته های تحقیقات دانشجویی در دانشگاه ها است.
وی خاطرنشان کرد: بین انگیزه و توانمندی یک تناسب وجود دارد و مهارت دانشگاه باید این باشد که انگیزه ها را جذب کرده و آنها را توانمند کند. لازمه این کار آوردن مبحث "بوم کسب و کار" به دانشگاه است. همان کاری که خیلی از دانشگاه های جهان انجام می دهند و دانش را تبدیل به ثروت می کنند.
دکتر رضایی، ضمن اشاره به روزگار ناخوشی که همه گیری کرونا در دنیا و کشور ایجاد کرد، افزود: باید واقع بین بود محیط ایده آل وجود ندارد. نگاه همه ما باید به قله باشد ولی باید بدانیم که در دنیا عدم قطعیت وجود دارد، باید نقاط ضعف و قوت را شناخت و فرصت ها و چالش ها را شناسایی کرده و برای آن برنامه ریزی کرد و با سخت کوشی و کار تیمی به موفقیت رسید.
حمایت وزارت بهداشت از پژوهش های کاربردی و پاسخگو
دکتر حمیدرضا بنفشه در گردهمایی شورای سیاست گذاری کمیته های تحقیقات و فناوری دانشجویی کشور، اضافه کرد: رویکرد کشور قبل از پیش انجام پژوهش کاربردی و پاسخگو است تا بتواند نتایج تحقیقات را به دانش فنی و سپس به محصول یا خدمت سلامت محور تبدیل کند.
وی، با اشاره به اینکه اکوسیستم فناوری درحال تکمیل شدن است افزود: در کمتر از ۱۰ ماه ایده ایجاد مراکز نوآوری داده شده که تفاوت آن با مرکز رشد اینست که دایره عام تری از مخاطبان را در برمی گیرد و هدف آن جذب ایده از جامعه دانشجویی است تا بر مبنای پتانسیل ایده، شتابدهی صورت گیرد و تبدیل به استارتاپ شده و در نهایت تبدیل به محصول شود.
دکتر بنفشه، ضمن بیان این که آئین نامه شتاب دهنده تخصصی سلامت تدوین شده و مقرر است در شورایعالی فناوری تصویب شود، هدف آنرا عرضه خدمات منتورشیپ (مربی یا عرضه خدمات علمی و دانشی به یک فرد در حوزه استارتاپ و کسب و کار) دانست تا بتواند برای ایده ها دوره پیش شتابدهی اتفاق افتد و در ادامه به دانش فنی سپس تجاری سازی تبدیل گردد.
وی بیان نمود: همه این ها شروع کار است و باید برای حرکت به سمت چنین اهدافی دانشجویان را آموزش داد و تربیت کرد.
سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، به هفتمین فن بازار ملی ایران اشاره نمود و اظهار داشت: در آن ۲۰ تیم دانشجویی به عرضه بوم کسب و کار خود پرداختند و پس از داوری، از ایده های برتر تقدیر گردید و پیگیری جهت اجرایی شدن آن هم انجام شده است.
وی عنوان کرد: همینطور سال جاری بخش دانشجویی در جشنواره رازی بعنوان بزرگترین جشنواره سلامت کشور پر رنگ تر شد و آثار دانشجویان به صورت مستقل داوری شدند.
سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: باید نیمه پر لیوان را دید چون هم اکنون ما شاهد اتفاقات خوبی در حوزه فناوری دانشجویی در کشور هستیم.
منبع: acak.ir
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره