در قالب یك پژوهش دانشگاهی پیشنهاد شد
روشی برای رهایی نوجوانان از بحران هویت
آجاك: دختران و پسران نوجوان، نقشی بی بدیل در ساختن آینده هر كشوری دارند و توجه ویژه به روح و روان آنها در كنار توجه به جسمشان، از مهم ترین وظایف هر خانواده و جامعه ای است. پژوهشگران كشور در همین راستا، روشی را برای دوركردن این نوباوگان از بحران هویت عرضه كرده اند.
به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، دوره متوسطه كه در سنین نوجوانی و جوانی دانش آموزان قرار دارد، یكی از مهم ترین مراحل زندگی انسانی است، برای اینكه فرصت هایی را برای رشد و نمو هم ازنظر جسمانی و هم درزمینه كفایت شناختی و اجتماعی، استقلال، عزت نفس و صمیمیت فراهم می آورد.
گذر از كودكی به بزرگسالی با یك دوره انتقالی طولانی مشخص می شود كه نوجوانی نام دارد. نوجوانی از ۱۱ تا ۱۲ سالگی آغاز و گاه تا ۲۱ یا ۲۲ سالگی ادامه پیدا می كند و شامل تغییرات عمده و پیوسته ای در همه حیطه های رشد است. بهزیستی جسمی و روان شناختی دانش آموزان نوجوان ایرانی در مقطع متوسطه، تقریباً در سطح متوسطی قرار دارد كه سطح قابل قبولی نیست و بر همین مبنا طراحی و اجرای انواع مداخلات بالینی، آموزشی و مشاوره ای، جهت بهبود كیفیت زندگی آنها توسط پژوهشگران سفارش می شود.
صاحب نظران حوزه علوم انسانی معتقدند وجود این باور كه آشوب های روان شناختی در نوجوانی، پدیده های عادی و بهنجاری هستند، می تواند به پیامدهایی تأسف بار منجر شود. بر این اساس، اغلب تصور می شود نوجوانانی كه به مشكلات روان شناختی گرفتارند با افزایش سن خودبه خود بهبود می یابند، ولی این تصور، درست نیست. برای مثال، یكی از مهم ترین لطمه های عدم بهزیستی روان شناختی پروسه رشد در دوره نوجوانی و جوانی، عدم دستیابی به هویت است كه اگر به آن توجه نشود می تواند به طورجدی سلامت جسمی و روانی نوجوانان و جوانان را تحت تأثیر قرار دهد. در تعریف هویت می توان اشاره نمود كه هویت یك پروسه است، نه یك محصول و ساخت وساز هویتی و بر همین مبنا در سراسر زندگی از تأثیرات اجتماعی و فرهنگی شكل می گیرد.
در رابطه با این مساله پراهمیت، تعدادی از محققان كشور از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام و واحد زرند، مبادرت به انجام پژوهشی كرده اند كه در آن، اثربخشی روشی به نام «روان درمانی مثبت نگر به شیوه گروهی» بر بحران هویت دانش آموزان دختر و پسر مورد بررسی واقع شده است.
در این پژوهش نیمه تجربی، ۳۰ دانش آموز دختر و ۲۸ دانش آموز پسر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و كنترل قرار گرفتند. گروه های آزمایش، در ۷ جلسه هفتگی جداگانه آموزش های روان درمانی مثبت نگر را به شیوه گروهی دریافت نمودند، ولی افراد گروه كنترل چنین آموزشی را دریافت نكردند. درنهایت پژوهشگران با استفاده از روش های آماری و به كمك پرسش نامه های خاص، این دو گروه را ازلحاظ وضعیت بهبود بحران هویت مورد ارزیابی علمی و مقایسه قرار دادند.
نتایج این بررسی ها نشان داد كه روان درمانی مثبت نگر به شیوه گروهی، می تواند بر رفع بحران هویت پسران و دختران دانش آموز اثر مثبتی داشته باشد و بدین سبب نتایج، می توان از آن برای كاهش مشكلات روان شناختی ناشی از بحران هویت دانش آموزان در مدارس بهره برد.
در تبیین این یافته ها، علیرضا رجایی، دانشیار و پژوهشگر گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام و دو همكار دیگرش می گویند: « می توان گفت بحران هویت با نشانه های بی هدفی، پوچی، ناامیدی، عدم اعتمادبه نفس، بی ارزشی، نارضایتی و نظایر آن تعریف می شود و هسته اصلی این برنامه درمانی هم كاهش این نشانه ها است و پس دور از انتظار نبود كه روان درمانی مثبت نگر بتواند موجب كاهش این نشانه ها گردد. همین طور برمبنای یافته های این تحقیق، ما شاهد افزایش رضایت از زندگی و معنای زندگی در گروه آزمایش بودیم كه نشان از اثرگذاری برنامه مورد اجرا دارد».
این پژوهشگران كه نتایج به دست آمده از تحقیق خودرا در «مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشكی جیرفت» منتشر نموده اند، معتقد هستند: «به طوركلی در اهمیت اثربخشی این برنامه درمانی می توان گفت، روان درمانی مثبت نگر با رشد توانایی های دانش آموزان، یادگیری ارزش ها و به دست آوردن شكوفایی در شركت كنندگان موجب كاهش بحران هویت می شود و این رشد شكوفایی باید هدف آموزش وپرورش و خانواده ها باشد. برای اینكه در دنیای امروزی خوشبختی بطور معمول با ثروت معادل است و معمولاً والدین می كوشند ثروت بیشتری را از خود بجای بگذارند كه فرزندانشان رفاه بیشتری داشته باشند».
آن ها می افزایند: «درواقع آنچه والدین برای فرزندانشان می خواهد، رفاهی حتی بیشتر از رفاه خودشان است، ولی در كنار سرمایه گذاری مالی، سرمایه گذاری های روانی ای وجود دارد كه رفاه بسیار بیشتری را نسبت به پول برای فرزندان به ارمغان می آورد. این امر می تواند با آموزش مثبت تحقق یابد و پیاده كردن عملی این هدف در جلسات آموزشی نظیر این پژوهش ممكن می گردد».
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره