آجاک - acak آینده پژوهی
در قالب ارائه مقاله بررسی شد؛

ضرورت لایه مند کردن محتوای فضای مجازی برای کودکان

ضرورت لایه مند کردن محتوای فضای مجازی برای کودکان

آجاک: ضرورت لایه مند کردن محتوای فضای مجازی برای کودکان بر طبق تولید محتوا از دید فقهی در قالب ارائه مقاله ای پژوهشی در پژوهشگاه فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت.


به گزارش آجاک به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، سومین کرسی ترویجی ارائه مقالات در رابطه با جشنواره بین المللی «دین و فضای مجازی» با ارائه محبوبه راستین با موضوع «بررسی فقهی ارائه الگوی لایه مند کردن فضای مجازی برمبنای تولید محتوا برای کودکان» با نقد و بررسی دکتر سید علیرضا طباطبایی دکتری حقوق فضای مجازی و حسین حسنی کارشناس دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، اجرا شد. ارائه این مقاله در ۳ بخش تبیین ضرورت لایه مند کردن فضای مجازی، روش تولید محتوا و بستر انتقال محتوا دسته بندی شد. دراین زمینه محبوبه راستین با اشاره به این که رویکردش در ارائه چاره، نگاهی ایجابی است، گفت: رویکرد ما در این مساله نگاهی ایجابی است تا کودک و نوجوان تمایل بیشتری به این رویکرد داشته باشند. روش ما سلب دسترسی نیست؛ بلکه جذاب سازی تولید محتوا است. وی هدف از لایه مند کردن فضای مجازی بر طبق تولید محتوا برای کودکان را تربیت نیروهای باورمند به انقلاب اسلامی و متخصص عنوان نمود که نسبت به حل مسائل و معضلات جامعه درست و دقیق اقدام نمایند و اظهار داشت: یکی دیگر از اهداف لایه مندی فضای مجازی، تربیت نسل ساختار پذیر است که به جامعه و قوانین آن احترام می گذارد و برای حل مشکل، به فکر دور زدن قانون نباشد و با اصلاح وضعیت موجود مشکل آنرا مرتفع سازد. راستین سومین هدف لایه مند کردن فضای مجازی را پی ریزی ساختار و سیستم با رویکرد تمدنی دانست و اظهار داشت: باید کودک و نوجوان را طوری تربیت نماییم که ساختار پذیر باشد و به آن فهم تمدنی مدنظر مقام معظم رهبری برسد. سیستم با ابزار قابل دسترسی است و نوجوان با اصلاح سیستم، خودرا تقویت می کند و یاد می گیرد که همه امور را از مسیر قانون پیش ببرد. وی یکی از ضرورت های فضای مجازی را کنترل و قاعده مند کردن فضای مجازی دانست و اظهار داشت: با گسترش فضای مجازی بحث آموزش، کسب وکارها و بحث اداره حکومت و دولت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال وارد مرحله جدیدی شده و این موضوعات بعنوان یک زیست جدید در زندگی انسان ها مطرح گردیده است. بحث کنترل، قاعده مند کردن و آموزش این مسائل یکی از دغدغه های مهم جهانی است. راستین با اشاره به تولید محتوا با رویکرد فقهی اشاره کرد: بحث فقه فضای مجازی بحث جدیدی است که مطرح است و دارای مسائل مستحدثه مختلفی است؛ بحث نفی سبیل یکی از این موارد است که می توان سیمکارت کودکان را با این قاعده تطبیق داد که آیا از مصادیق تسلط کفار بر نسل کودک و نوجوان محسوب شود یا خیر؟ آموزش فلسفه برای کودکان نیز مهم ترین بخش آموزش فهم و همچون آموزش های فراشناختی است. در مبحث آموزش فلسفه برای کودکان می توان از عنصر داستان گویی و داستان خوانی بهره برد. وی با تبیین سه محور مهم در تولید محتوا گفت: محور اول در تولید محتوا، شناسایی و زدودن موانع شکل گیری تمدن اسلامی نظیر تسلط محتوایی کفار بر فضای مجازی است. محور دوم تثبیت انگاره های همسو بوسیله تولید روایت و یا داستان مانند کارتون، فیلم، انیمیشن و … برای کودکان است و محور سوم تربیت نیروی انسانی فکور و منطقی برای تولید این انگاره ها است. در ادامه این جلسه دکتر طباطبایی در نقد مقاله ارائه شده اظهار داشت: موضوع این پژوهش بررسی فقهی ارائه الگو برای لایه مندکردن فضای مجازی بر طبق تولید محتوا برای کودکان است؛ اما از بررسی فقهی به جز موارد اندکی مانند نفی سبیل، نشانی وجود ندارد. عنوان مقاله، بازتاب دهنده پژوهش است و باید رویکرد فقهی در بررسی ها بیشتر منعکس می شد. وی افزود: نقد بعدی به تحقیق جعل اصطلاح در معنای «لایه» است. در مفهوم شناسی باید دقیقاً معنا و مراد لایه را تبیین کنید نه مفهوم ذهنی خود از این لغت را. طباطبایی با اشاره به وجود دو رویکرد مقابله با ناهنجاری ها گفت: در برخورد با ناهنجاری ها یک رویکرد، رویکرد اجتماعی پیش گیری از جرایم و دومی پیشگیری وضعی از جرایم است. یک مثلث ارتکاب جرم داریم یک ضلعش فرصت ارتکاب جرم، یک ضلعش ابزار ناهنجاری و ضلع دیگرش قصد ارتکاب جرم است و جرم با تحقق این سه واقع می شود. وی افزود: پیشگیری اجتماعی بهترین نوع پیشگیری است و روی قصد ارتکاب تمرکز دارد که در این صورت انگیزه انجام جرم را مهار می نماییم. جامعه شناسان در بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که در خانواده هایی که ارتکاب جرم وجود دارد باید عوامل اجتماعی را مرتفع کرد تا افراد انگیزه ارتکاب آنرا نداشته باشند. دکتر طباطبایی پیشگیری اجتماعی را جزئی از پیشگیری دانست و اظهار داشت: هر کاری نماییم افرادی هستند که انگیزه جرم را دارند و صرف پیشگیری اجتماعی از انجام اعمال مجرمانه دست برنمی دارند. در این مرحله باید پیشگیری وضعی کنیم؛ یعنی ابزار و فرصت ارتکاب جرم را از فردی که نیت عمل مجرمانه دارد، بگیریم. باتوجه به این دو نوع رویکرد، راهکار ارائه شده ترکیبی از این دو نوع رویکرد است؛ گاهی رویکرد پیشگیری اجتماعی و بحث روایت و داستان است و در طرف دیگر اقدامات دولتی و پیشگیری وضعی بعنوان راهکار عنوان شده که باتوجه به سیاق تحقیق باید به روش های پیشگیری اجتماعی بپردازیم. در ادامه این جلسه حسین حسنی نیز به نقد مقاله پرداخت و اظهار داشت: در بررسی فقهی این مساله باید در کنار قاعده نفی سبیل، موضوع حفظ نظام و عزت هم مورد بررسی قرار می گرفت. نکته بعدی نحوه ترتیب مباحث است که می توان آیات و روایات در رابطه با بحث را مقدم آورد و در قالب آن به عقل عملی رسید و ادله عقلی را مترتب بر آن ذکر کرد. موضوع محوری کودک هم مغفول مانده است و به بحث لایه مندی و مفهوم آن توجه ویژه ای نشده است؛ درحالی که در موضوع بعنوان یک بخش به آن تصریح شده و باید بصورت دقیق و علمی به این محور به تفصیل پرداخته می شد.


منبع:

1400/09/14
21:57:48
0.0 /5
390
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی