آجاک - acak آینده پژوهی
در قالب یك پژوهش بررسی شد

چالش های ازدواج مجدد برای فرزندان

چالش های ازدواج مجدد برای فرزندان

آجاك: ازدواج باردیگر زمانی چالش بزرگی خواهد بود كه یكی از طرفین یا هر دو دارای فرزند باشند، در این صورت، عوامل مختلف فرهنگی، اقتصادی، سنت، عقاید و وجود فرزند چالش زا خواهد بود.


به گزارش آجاك به نقل از ایسنا، خانواده یك واحد كوچك اجتماعی است كه با پیمان ازدواج زن و مرد شروع می شود. در واقع خانواده اصلی ترین نهاد اجتماعی در جامعه است و لازمه تشكیل خانواده ازدواج است؛ اما برخی مواقع عوامل مختلفی سبب گسست ازدواج اول می شود و بعد از مدتی ازدواج باردیگر رقم می خورد. ازدواج مجدد یعنی اینكه زوج یا زوجه بر اثر عواملی مانند بیماری و فوت همسر، طلاق، فرار و غیره از همسر خود جدا شده و باردیگر با فرد دیگری ازدواج یا اینكه با وجود همسر اول باردیگر با دختر یا زن دیگر ازدواج كرده است.
در پژوهشی كه در مورد "چالش های ازدواج مجدد زنان با حضور فرزندان" توسط رز گارمحمدی (دكتری مشاوره خانواده) و زهرا محمدی (كارشناسی ارشد مشاوره خانواده) با جامعه آماری ۱۴ شركت كننده كه ازدواج مجدد را در زندگی زناشویی خود تجربه كرده بودند به روش نمونه گیری هدفمند انجام شده، آمده است: « ازدواج مجدد با عنایت به ساختار متفاوت با ازدواج های عادی، چالش های گوناگونی دارد كه وجود فرزندان این چالش ها را پیچیده تر می كند. با عنایت به جنسیت و فرهنگ امكان دارد هریك از زوجین تجارب متفاوتی از چالش های ازدواج مجدد داشته باشند.»
محققان می گویند: « قرآن كریم ۱۰۹ مرتبه به احكام و سفارش هایی در باب ازدواج و ازدواج مجدد اشاره نموده است كه توجه به آن می تواند خیلی از معضلات جامعه مسلمانان را برطرف كند. آیه های ۲۳۶ تا ۲۴۱ سوره بقره به امنیت روانی و مالی زنان بیوه پرداخته است. ازدواج مجدد درجوامع غربی و در صدر اسلام به جهت عمومیتش حالت طبیعی داشته است. الان، در كشور مسلمان ایران، ازدواج مجدد بر خلاف صدر اسلام از عمومیت برخوردار نیست و تلقی مردم از ازدواج مجدد همانند صدر اسلام نیست.
نسبت ازدواج های مجدد مردان مطلقه ایرانی نسبت به مردان مطلقه غربی ۶ درصد بیشتر است، اما نسبت ازدواج های مجدد زنان ایرانی نسبت به زنان غربی ۲۵ درصد كمتر است. هرچه پذیرش اجتماعی مقوله ازدواج مجدد در كنش متقابل بین افراد بیشتر رواج یابد، زنان سرپرست خانوار پیوند اجتماعی بیشتری با اطرافیان خود داشته باشند و فشار اقتصادی را هم تجربه كنند و فرزند كمتری داشته باشند، بیشتر به ازدواج مجدد گرایش دارند.»
در این پژوهش آمده است: « كودكان در خانواده های دارای ازدواج مجدد موفقیت تحصیلی و سازگاری روان شناختی كمتری نسبت به كودكان خانواده های عادی و تك والد و طلاق داشتند و ازدواج مجدد چالش های فراوانی برای زوج ها و كودكانشان به همراه می آورد. كودكان پس از ازدواج مجدد رفتار و ناسازگاری هایی از خود در واكنش به ازدواج مجدد نشان داده اند كه آنرا به یكی از چالش های اصلی زوجین در این گونه ازدوج ها تبدیل نموده است. اغلب مشكلاتی كه می توان به آنها اشاره نمود عبارت است از: لجبازی، پرخاشگری و رفتار تهاجمی، افت تحصیلی، ناسازگاری در مدرسه و خانه و انزوا و گوشه گیری.»
یافته ها نشان می دهند: « پذیرش ازدواج مجدد از سمت فرزندان ملاكی مهم برای احساس رضایت زوجین در ازدواج های مجدد است. فرزندانی كه ازدواج مجدد والدینشان را نپذیرفته اند گرفتار چالش های زیادی در ازدواج مجدد شده اند. این بچه ها مشكلات خویش را در چارچوب مشكلات رفتاری همچون ناسازگاری و لجبازی و مشكلات تحصیلی نشان می دهند.
همینطور اغلب مردان و زنان مشاركت كننده به ابعادی همچون عقاید خرافی در مورد ازدواج مجدد اشاره كرده اند. عقاید خرافی همانند نامادری یا ناپدری بودن، از خون خود نبودن فرزند(فرزند خواندگی) طرف مقابل نوعی عقاید اجتماعی و فرهنگی بازدارنده و سد كننده رشد و ترقی ازدواج مجدد است، اما عقاید كارآمد اجتماعی مانند ارزش تاهل در هر صورت و یتیم نوازی برای رضای خداوند به شكلی تسهیل كننده و رشد دهنده ازدواج مجدد بوده است.»
در نتایج این پژوهش آمده است: « ازدواج مجدد با حضور فرزندان علل متنوعی مانند امید به شروع زندگی خانوادگی، جست و جوی حمایت عاطفی برای خود و فرزندان، ارتقای سلامت روانی و فشارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد. این چالش ها در بعد فرزندان شامل مشكلات رفتاری و ناسازگاری فرزندان، پذیرش یا عدم پذیرش آنها و حضور آنها بعنوان یك مانع در بعد اقتصادی شامل اهمیت بعد اقتصادی و مدیریت مالی، در بعد اجتماعی فرهنگی شامل باورهای كارآمد ناكارآمد اجتماعی، دخالت های اطرافیان و بازداری اجتماعی و در بعد ملزومات ازدواج مجدد شامل همبسته های ازدواج مجدد و رفتار مناسب همسر است. زوجین در این گونه ازدواج ها باید پیش از ازدواج به آماده سازی فرزندان خود برای پذیرش زندگی جدید بپردازند تا پس از ازدواج حضور فرزندان بعنوان یك مانع درازدواج ادراك نشود. برای ازدواج مجدد باید یك ساختار جداگانه بومی آموزش پیش از ازدواج و غنی سازی ازدواج بر مبنای چالش های رو به روی آن در زندگی زناشویی تدوین شود تا به آنها برای حل بحران های بالقوه كمك گردد.»
این پژوهش در فصلنامه زن در توسعه و سیاست انتشار یافته است.
آخر پیام


1398/09/15
21:36:37
5.0 /5
3613
تگها: پژوهش , تجربه , شركت
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی