راهكارهای انطباق بهتر سیستم های آموزشی با شرایط كرونا

راهكارهای انطباق بهتر سیستم های آموزشی با شرایط كرونا

به گزارش آجاک با وجود گذشت بیشتر از یک سال از شروع پاندمی کرونا در جهان، محققان در کشورهای مختلف کماکان در حال تحقیق برای سازگاری بیشتر با وضعیت ایجادشده هستند. در همین راستا، محققان کشور چگونگی انطباق بهتر شرایط آموزشی دانشگاه ها با این مورد را بررسی نموده اند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، بیماری کووید-19 نوعی جهانی از همه گیری را بوجود آورده است و سبب مشکلات و نگرانی های زیادی درباره سلامت عمومی شده است. این پاندمی نه تنها بر زندگی انسان ها اثرگذار بوده، بلکه آموزش را هم در سرتاسر دنیا تحت تاثیر قرارداده است. دانشگاه های زیادی در سرتاسر دنیا برنامه های خود شامل کارگاه ها، سمینارها، برنامه های ورزشی و سایر فعالیت ها را تعلیق کرده اند. بااین وجود، این مؤسسات آموزشی پژوهشی برای کاهش اثرات پاندمی و پیشرفت دانشجویان و در عین حال حفظ سلامت آنها، راهبردهای گوناگونی را به کار بسته اند که آموزش آنلاین یکی از مهم ترین آنها است.
بر مبنای نظرات متخصصان، شش گام اساسی برای آموزش آنلاین موفق لازم است که این گام ها شامل 1) داشتن راه های جایگزین برای شرایطی که پلتفرم های تدریس آنلاین با مشکلات مواجه می شود، 2) تبدیل یک محتوای پرحجم به تعدادی محتوای با حجم کمتر برای افزایش تمرکز دانشجویان حین یادگیری، 3) توجه بیشتر به اثر «صدا» در آموزش آنلاین، 4) فراهم آوردن افراد کمک کننده در آموزش آنلاین، 5) در نظر گرفتن راهکارهایی برای نظارت بر فعالیت دانشجویان و 6) ترکیب کردن یادگیری آنلاین با خودآموزی هستند. در این راستا، برخی کشورهای جهان به دانشگاه ها پیشنهاد کرده اند که مطالعاتی را در جهت ثبت اثرات کووید-19 بر آموزش دانشگاه های خود انجام داده و تغییراتی را در برنامه های آموزشی خود برای انطباق آنها با شرایط موجود اجرا کنند.
با عنایت به اهمیت این موضوع، با وجود گذشت بیشتر از یک سال از بروز پاندمی بزرگ کرونا، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پژوهشی را به منظور مرور راهبردهای آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی برتر جهان در پاسخ به اثرات بیماری کووید-19 انجام داده اند که توجه به آنها در راه مقابله با این بیماری، ضروریست.
در این مطالعه مروری، محققان از اطلاعات 50 دانشگاه برتر سال 2020 برپایه نظام جهانی QS برای رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی، بهره برده و با استفاده از وبسایت این دانشگاه ها، راهبردهای آموزشی اتخاذشده توسط آنها را در بحران کووید-19 بررسی کردند.
نتایج این بررسی ها نشان داد که یادگیری از راه دور، تغییر در کریکولوم و طرح دوره، تغییر در ارزشیابی و نمره دهی، تغییر در رتبه بندی دانشجویان و تمهیداتی برای جشن فارغ التحصیلی و جلوگیری از تقلب در امتحانات از مهم ترین راهبردهای آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی برتر جهان بوده اند.
در این خصوص، پریسا سلطانی، محقق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و چهار همکار دیگرش اعلام نموده اند: «دانشگاه های برتر جهان در رویارویی با بحران پاندمی کووید 19 به سرعت تغییر روند آموزش و ارزشیابی به صورت مجازی را برگزیده اند و برای انجام این تغییر به بهترین نحو، سیاست های گوناگونی را مد نظر قرار داده اند».
به قول آنها، «اگرچه کلیات این سیاست ها در وبسایت دانشگاه ها به خوبی بیان شده، اما وب کاوی برای رسیدن به جزئیات هرکدام کافی نیست و پیشنهاد می شود برای دستیابی به جزئیات اقدامات انجام شده، ارتباط با دانشگاه ها از راه بخش بین الملل دانشگاه ها برقرار شود».
بر این اساس، نتایج این تحقیق می تواند در انتخاب دانشگاه ها برای برقراری ارتباطات بعدی به نحو ارزشمند ای کمک کننده باشد.
این یافته ها را نشریه ای به نام «مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی» وابسته به مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر نموده است.




منبع:

1400/01/21
11:38:43
0.0 / 5
155
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵