آجاک - acak آینده پژوهی
رئیس مركز تحقیقات ارولوژی خبر داد

كاهش عفونت های جنسی در دوران انتشار كرونا

كاهش عفونت های جنسی در دوران انتشار كرونا

به گزارش آجاک رئیس مرکز تحقیقات ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارزیابی فعالیتهای این مرکز پارسال به مواردی چون ایجاد بیوبانک سنگ های مجاری ادارای و کوشش برای ساخت مثانه طبیعی اشاره نمود و با استناد به تحقیقات صورت گرفته در این مرکز، اظهار نمود: کرونا باعث افزایش علایم تحریکی و انسدادی می شود و در دوران کرونا عفونت های جنسی بسیار کاهش پیدا کرد.


دکتر کاظم آقامیر در گفتگو با ایسنا، درباره مهم ترین فعالیتهای مرکز تحقیقات ارولوژی در سالی که گذشت اظهار داشت: در سال 1398 مثانه ای را از سیلیکون ساختیم، قالب ریزی آنرا انجام دادیم و مدل حیوانی هم در حال بررسی است و تابحال هم موفقیت آمیز بوده و بر همین مبنا از سال قبل ساخت مثانه ی طبیعی را کلید زدیم.
وی ادامه داد: برای ساخت یک ارگان یا ارگانوئید ابتدا باید مرحله کشت سلولی طی شود بعد وارد مرحله حیوانی شود. در این قسمت مثانه باید یک ساپورتر داشته باشد که بعد روی این ساپورتر بتوانیم سلولی را سوار نماییم و ساپورتر باید خصوصیاتی داشته باشد که سلول ها در محیط کشت سلولی به آن بچسبند. این مرحله را حالا پشت سر گذاشته ایم. تیم خوبی از دانشکده بیوتکنولوژی دانشگاه تهران، محققان مرکز تحقیقات ارولوژی و پژوهشگران حوزه ی ژنتیک در این حوزه فعال بودند.
این متخصص ارولوژی ضمن اشاره به همکاری محققانی از دانشگاه تهران با پژوهشگران این مرکز در حوزه مهندسی ژنتیک درباره موفقیتی که این مرکز در زمینه ی از بین بردن تومور به دست آورده است، اظهار داشت: هنگامی که می خواهند تومور بوجود آمده در مثانه را از بین ببرند داروی شیمی درمانی را به داخل مثانه تزریق می کنند. تابحال از باسیل ضعیف شده ی سل و موادی مثل متومایسین استفاده می شد. طی پنجاه سال قبل در دنیا کمتر کسی بر روی جایگزین این ها کار کرده است. البته اخیرا یکی دو پژوهش در این رابطه از آمریکا در لنست منتشر گردید. ما هم موفق شدیم وکتوری طراحی نماییم که توان ورود به سلول را دارد.

ایجاد بیوبانک سنگ دستگاه ادراری
رئیس مرکز تحقیقات ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه بیان نمود: ما در مرکز تحقیقات ارولوژی بانک ژنی برای سنگ ایجاد کردیم. هم اکنون این بیوبانک سنگ، ۲۷۰ عضو دارد. به جز ایران، یکی دو کشور دنیا دارای بیوبانک سنگ هستند. حاصل این کار این است که میتوان جهش های ژنی را در بیماران مبتلا به سنگ بررسی کرد و همینطور ژن های بد را تشخیص داد. برای نخستین بار در خاورمیانه و منطقه، مرکز ثبت سنگ دستگاه ادراری را به تصویب رساندیم و اجرا کردیم. الان این طرح به صورت پایلوت در حال اجرا می باشد. ما می توانیم در آینده به کمک مهندسی ژنتیک جلوی خیلی از جهش های ژنتیکی را بگیریم و هزینه ها را در بلند مدت کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه تأثیر ژن بر مبتلا شدن به بیماری های دستگاه ادراری در خیلی از افراد مشهود است، تصریح کرد: مثلا ژنی در تومور مثانه وجود دارد که فرد با این ژن متولد می شود و اگر شرایط مناسب باشد این ژن باعث بدخیم شدن مثانه می شود. اگر بدانید فرد این ژن را دارد به کمک مهندسی ژنتیک میتوان تغییراتی ایجاد کرد که ژن مذکور بیان نشود. در سنگ هم حدود ۲۶ جهش ژنی با عنوان SNP وجود دارد. به نظر می آید در مهندسی ژنتیک ارولوژی فعالیتهای خوبی انجام شده است.
رئیس مرکز تحقیقات ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره یکی از برنامه های آموزشی این مرکز بیان نمود: برنامه ی دیگری را هم با مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان ژنویورولوژی طراحی کردیم. در مرحله ی اول این برنامه ۱۵۰ دانشجو شرکت کردند. دانشگاه به این دانشجویان مدرک Double Degree هم اعطا می کند که در کل دنیا قابل استناد است.

تاثیرات کرونا بر فعالیت مراکز تحقیقاتی
آقامیر در پاسخ به پرسشی درباره ی تصویب طرح های در رابطه با کرونا در این مرکز اظهار داشت: ما حدود چهار طرح در رابطه با کرونا در مرکز تحقیقات تعریف کردیم. یکی از آنها مقایسه ی سی تی اسکن با پی سی آر بود که مقاله ی حاصل از آن در نیچر منتشر گردید. یکی دیگر از طرح ها درباره ی شیوه برخورد با متخصصین ارولوژی در دوران کرونا است. پژوهش دیگری که مقاله ی آن در حال چاپ است بررسی عفونت های تناسلی در دوران شیوع کووید-۱۹ است. تأثیر کووید-۱۹ بر علایم تحریکی و انسدادی مبحث یکی دیگر از طرح هایی است که هم اکنون در مرحله چاپ مقاله است. نتایج آن حاکی از این است که کرونا باعث افزایش علایم تحریکی و انسدادی می شود و در دوران کرونا عفونت های جنسی بسیار کاهش پیدا کرد.
او در آخر درباره ی تأثیر کرونا بر وضعیت تحقیقات اضافه کرد: انتشار کرونا بر تعداد بیماران ما تأثیر گذاشت و باعث کم شدن آنها شد که البته این مورد طبیعی است. از طرفی، با شیوع گسترده ی کووید-۱۹ در جهان، مجلات خارجی هم تمایل دارند مقاله های در ارتباط با کرونا را منتشر کنند تا مقالاتی که موضوعات دیگر دارند. بنابراین امکان دارد برونداد مراکز تحقیقاتی از این مورد متاثر شود.





منبع:

1400/01/05
01:08:43
0.0 /5
463
تگها: آینده , پزشكی , پژوهش , تحقیقات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی