آجاک - acak آینده پژوهی
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مطرح كرد

نیل به مدیریت كاربردی گرا، تولیدمدار و پرهیز از هزینه كرد بدون دستاورد محوری

نیل به مدیریت كاربردی گرا، تولیدمدار و پرهیز از هزینه كرد بدون دستاورد محوری

به گزارش آجاک رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اعلان اینکه برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه علوم انسانی را به مرحله کاربردی­ سازی رسانده است، اظهار داشت: این پژوهشگاه از مرحله محصور بودن در سطح تحقیقات فقط نظری عبور کرده هم اکنون نزدیک به 50 درصد از اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه درگیر طرح های راهبردی توسعه ای و کاربردی هستند.


دکتر حسینعلی قبادی در گفتگو با ایسنا، ضمن تبریک اعیاد مبعث و اعیاد شعبانیه و نوروز، با اشاره به این نکته که جشن های همه ملت ها، رنگ و مایه تمدنی خودشان را دارند و نوروز می تواند ژرفای تمدن ایران و فکر، فلسفه و فرهنگ ایرانی را نشان دهد، اظهار نمود: نوروز جشنی است که همزمان، هم جنبه شادی و ظاهری و هم جنبه کاملا معنوی دارد. این جشن همذات پنداری با کیهان است و از ابتدا ایرانیان برمبنای جهان بینی شهودی، حکمت خسروانی و حکمت اشراق، نوروز را نقطه تلاقی حکمت نظری و حکمت عملی قرار دادند. در حقیقت نشات گرفتن نوروز از ذات و سرشت آدمی، سبب شده است که حتی با گذشت تاریخ و دگرگونی ها؛ نوروز جای خودرا در بین ایرانیان و خیلی از دیگر ملل جهان حفظ کند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه ضمن اشاره به قدمت ۵۵ ساله و تغییرات ساختاری اخیر این پژوهشگاه اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ و با پیگیری های انجام شده، ساختار سازمانی جدید برای پژوهشگاه ابلاغ و اعمال شد و حسب تحولات تشکیلاتی صورت گرفته، حالا پژوهشگاه به کارآمدترین وجه سازمانی خود دست یافته است؛ بر اساس بررسی ها، این پژوهشگاه بزرگ ترین پژوهشگاه علوم انسانی در قاره آسیا است؛ چونکه ۱۲ موسسه تحقیقاتی «انجمن حکمت و فلسفه ایران، بنیاد شاهنامه فردوسی، بنیاد فرهنگ ایران، بنیاد فرهنگ و هنر ایران، پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران، پژوهشگاه علوم انسانی، فرهنگستان ادب و هنر ایران، فرهنگستان زبان ایران، فرهنگستان علوم ایران، مرکز اسناد فرهنگی آسیا، مرکز ایرانی تحقیقات خارجی و مرکز ایرانی مطالعه فرهنگ ها» در این مرکز ادغام شده. همین طور دو سال قبل نیز بنیاد دانشنامه نگاری به مجموعه این پژوهشگاه اضافه شده است.


دکتر قبادی خاطر نشان ساخت: ما در سال های اخیر و به موازات تغییرات شکلی، به دنبال تغییرات محتوایی، کارکردی و راهبردی نیز بوده ایم؛ تدوین اولین برنامه‌ی راهبردی پژوهشگاه در دوره‌ی مدیریت جدید نیز بر پایه‌ی همین مهم صورت گرفت. برنامه مورد اشاره در سال ۱۳۹۳ با تأسی به آرمان های والای انقلاب اسلامی، منویات امام راحل و رهنمودهای مقام معظم رهبری، منطوقات اسناد بالادستی و سیاست های دولت تدبیر و امید در حوزه علوم انسانی تدوین شد. برنامه راهبردی نخست برنامه ای ۵ ساله بود و سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ را در برمی گرفت. بر طبق این برنامه پژوهشگاه تعمیق پژوهش های علوم انسانی و کوشش برای حل معضلات فرهنگی و اجتماعی را در اولویت کار خود قرار داده است.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباب عملکرد پژوهشگاه در راه تحقق برنامه‌ی راهبردی نخست و تعمیق پژوهش های علوم انسانی تشریح کرد: یکی از مهم ترین ارکان پژوهشی به طرح های پژوهشی اعضای هیات علمی مربوط می شود که در دوره جدید تلاش حداکثری صورت گرفت تا روند ارائه این طرح ها سامان بهتری پیدا کند.
وی افزود: در نتیجه همین تلاش ها، حالا پژوهشگاه به لحاظ سرانه تعداد طرح های پژوهشی اختتام یافته در بهترین شرایط خود قرار دارد و آمارها بیان کننده آنست که در سال ۱۳۹۴ سرانه برابر با ۰.۲۷ طرح به ازای هر عضو هیات علمی بوده و روند آن تا سال ۱۳۹۹ صعودی بوده است بطوریکه در سال ۱۳۹۹ سرانه به ۰.۵۶ طرح اختتام یافته به ازای هر عضو هیات علمی رسیده است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: همین طور درصد رشد سالانه طرح های اختتام یافته نشان میدهد که بالاترین میزان رشد تعداد طرح های اختتام یافته در سال ۱۳۹۷ نسبت به زمان مشابه سال ۱۳۹۶ اتفاق افتاده است. میزان رشد در سال ۱۳۹۷ برابر با ۶۸ درصد بوده است.
بگفته دکتر قبادی؛ این موفقیت برآیند تلاش در جهت نظام مندسازی رویه های پژوهشی بوده است که در قالب اهداف برنامه راهبردی نخست پیگیری شد؛ تدوین بخشنامه، شیوه نامه و نظام نامه ها در زمره مهم ترین اقدامات بمنظور نظام مندسازی رویه های پژوهشی محسوب می شود. از همین رو، در دوره برنامه راهبردی نخست می توان تهیه و تدوین بخشنامه ها و شیوه نامه ها را از اقدامات مهم پژوهشگاه دانست.
وی با اشاره به مهم ترین این اقدامات اظهار نمود: تدوین شیوه نامه اجرائی انتخاب پژوهشگران و کارشناسان برتر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، بخشنامه ترفیع پایه استحقاقی اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، بخشنامه شورای پژوهشی و شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، بخشنامه شورای انتشارات، بخشنامه گرنت اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شیوه نامه طرح های پژوهشی غیر موظف، نظام نامه پژوهشی و شیوه نامه برگزاری «همایش ها»، «سمینارها»، «نشست ها» و «سخنرانی های علمی» نمونه هایی از این اقدامات هستند.


رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ با اشاره به تمدن ­مدار بودن برنامه راهبردی نخست، علوم انسانی را در زمره علوم تمدن ساز دانست و درباب اقدامات پژوهشگاه در امتداد تقویت تمدن ایرانی اسلامی اظهار داشت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز بعنوان یکی از نهادهای پژوهشی دیرپا در تاریخ معاصر ایران همیشه بر صیانت و تقویت تمدن ایرانی اسلامی همت گمارده است و خود با بیش از ۵۵ سال سابقه فعالیت در عرصه علوم انسانی کشور، میراث دار مجموعه موسسات و نهادهایی است که هر یک به تنهایی با همت پیشکسوتان و بزرگانی از این مرزوبوم، آثار مختلف گران سنگ و بی بدیلی را پدید آورده اند.
وی افزود: بهره مندی از میراث تمدنی اسلامی-ایرانی درگرو عزمی جدی برای صیانت از اسناد تاریخی و میراث مکتوب است. در همین راستا پژوهشگاه در بازه زمانی برنامه راهبردی نخست، اقداماتی را در امتداد پاسداری از میراث مکتوب انجام داده است. همچون مهم ترین این اقدامات می توان به گردآوری و تکمیل تصاویر مجموعه نسخ خطی شاهنامه متعلق به بنیاد شاهنامه، انتقال مجموعه ای از نسخ خطی دیجیتال گنج بخش پاکستان به پژوهشگاه و انتقال اسناد اداری و تاریخی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اشاره نمود. همین طور در سالهای اخیر اقدامات مهمی در امتداد مرمت ساختمان کتابخانه مینوی و سامان بخشی وضعیت اسناد تاریخی آن صورت گرفته است. افزون بر آن، کوشش های مهمی برای تقویت زبان و فرهنگ ملی همچون تاسیس پایگاه دادگان زبان فارسی، تدوین فرهنگ جامع فارسی میانه – فارسی نو و اجرای طرح برنامه ریزی زبانی صورت گرفته است.
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با اشاره به دستاوردهای برنامه راهبردی پژوهشگاه در دو سطح کلان و خرد، اظهار داشت: دستاوردهای سطح کلان عبور از «مدیریت هزینه» به مدیریت کاربردی گرا، تولیدمدار و دستاوردمحور بود که عیناً ملهم از رهنمودها و سفارش های مقام معظم رهبری در دیدار با قسمتی از مدیریت پژوهشگاه بوده است.
وی در ادامه اضافه کرد: در سطح دوم نیز شاهد ارتقا همه جانبه فاکتورهای عملکردی بودیم. برای مثال رشد نزدیک به ۳۰۰ درصدی تولید سرانه علم در پژوهشگاه نمونه ای از آنست.
دکتر قبادی تغییر نظام مدیریتی پژوهشگاه را یکی دیگر از اقدامات انجام شده در جهت اهداف پژوهشگاه عنوان نمود و اظهار داشت: در طول این مدت با اجرای برنامه اول راهبردی توسعه پژوهشگاه مدیریت برمبنای هزینه به مدیریت تولیدمدار تبدیل گشته است.
وی ادامه داد: مدیریت تولیدکننده در عرصه نظر راهکار و سفارش سیاستی تولید می کند و در عرصه هزینه نیز، بجای آن که به دولت، مجلس و بودجه مصوب سالانه چشم داشته باشد، با حل مشکلات سازمان های دولتی و حتی بخش خصوصی و راه اندازی مرکز نوآوری، رابطه پژوهشگاه و صنعت را نهادینه کرده و آنرا تبدیل به مدیریت کاربردی می کند. در حقیقت امروزه پژوهشگاه باتوجه به رویکرد برنامه راهبردی، به سمت کاربردی سازی و تحکیم پیوند خود با بدنه‌ی جامعه حرکت کرده است.
دکتر قبادی در پاسخ به این پرسش که پژوهشگاه تا چه میزان توانسته از بودجه های دولتی مستقل شود و نیازهای خودرا برمبنای توان و پتانسیل خود بر طرف کند، بیان کرد: پژوهشگاه تا حالا نزدیک به ۷۰ پروژه کارفرمایی، تقاضامند و مسئله مند داشته است.
وی افزود: این پژوهشگاه در دهه های متوالی به بحث های نظری و تحقیقات نظری می پرداخت ولی هم اکنون نزدیک به ۵۰ درصد از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه درگیر طرح های کارفرمایی هستند و معمولا این افراد طیفی از همکاران خودرا نیز به کار می گیرند و گاهی تعدادی از اعضای دانشگاه های دیگر و نخبگان نیز وارد کار می شوند.
وی اضافه کرد: همین طور پژوهشگاه سهم خود از اعتبارات دولتی خالص را نیز در طرح های نیازمحور هزینه می کند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی با اشاره به بحث مطرح شدن نسل چهارم موسسات آموزش عالی، تشریح کرد: دانشگاه ها و پژوهشگاه های نسل اول دانش محور، نسل دوم پژوهش محور و نسل سوم کارآفرین و ثروت آفرین بوده اند. اما در نسل چهارم، پژوهشگاه ها و دانشگاه ها باید ناظر بر اثرگذاری در عرصه سیاست گذاری های اجتماع و در خدمت توسعه اجتماعی و شکوفایی انسانی باشند. هر چند نباید از سه هدف نخست یعنی دانش محوری، پژوهش محوری و کارآفرینی غفلت شود.
وی ضمن اشاره به کارهای کاربردی پژوهشگاه، اظهار نمود: پژوهشگاه، پژوهش های علوم انسانی را در بعضی زمینه ها به مرحله کارکرد بالینی رسانده است. برای نمونه، قسمتی از کارهای پژوهشگاه در زمینه توانمندسازی کودکانی است که اختلالات گفتاری دارند، یعنی علوم انسانی به سمت عرصه های درمانگری گام برداشته است. همین طور در حوزه روان شناسی، مشاوره، توسعه و امنیت هم به همین صورت عمل کردیم. در حوزه توسعه و امنیت پژوهشگاه نگاه به مسئله امنیت را تبدیل به نگاهی مردم محور، اجتماع محور و جامعه محور کرده است. این مساله هر چند نظری است، اما عمیقاً حاوی دلالت های راهبردی و کاربردی است.
دکتر قبادی اضافه کرد: ما با این شیوه توانستیم هزینه های ملی را کاهش دهیم و سرمایه های انسانی و اجتماعی را صیانت نماییم.
ایشان سپس بحث خود درباره نقش آفرینی پژوهشگاه در عرصه اجتماعی، به پروژه کاربردی توانمندسازی روستاهای سواحل مکران اشاره نمود و توضیح داد: این پروژه کاملا کاربردی که هم اکنون به انتها رسیده است، با حمایت سازمان برنامه و بودجه، استانداری آن منطقه و فرمانداری چابهار، کنارک و شهرهای دیگر انجام شد. هدف از انجام آن پیدا کردن راهی برای مهاجرت معکوس، توانمندسازی و کشف مشاغلی بود که بتواند در خود روستاها احیا و زنده شود. این پروژه را با انجام مطالعات بیشتر می توان به دیگر مناطق نیز تعمیم داد.
رییس پژوهشگاه علوم انسانی اقتضائات رشته های علوم انسانی و نوع نسبت آنها با کاربردی شدن را، متفاوت دانست و اشاره کرد: از حوزه فلسفه نمی توان انتظار کاربردهایی مشابه به علوم اجتماعی داشت؛ ولی با این وجود ما فلسفه را از حوزه انتزاعیات فراتر بردیم و از قابلیت های آن برای مواجهه با معضلات اجتماعی استفاده کردیم. برای نمونه، بحث «فلسفه و زیست جهان امروز در عصر کرونا» را طرح کردیم. در ابتدا خودمان یقین نداشتیم که بتوانیم اصحاب فلسفه را نیز وارد این حوزه ها کنیم؛ ولی وقتی انجام شد مشاهده کردیم که چه دنیای گسترده ای است و مورد استقبال علاقه مندان علوم انسانی قرار گرفت.
دکتر قبادی با اشاره به عملی شدن آرمان «پژوهشگاه بدون دیوار» در سالهای اخیر اظهار داشت: در هفته پژوهش سال ۹۸ برای اولین بار «آرمان پژوهشگاه بدون دیوار» عملی شد و جهت تعامل مستقیم با جامعه، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نواحی اطراف پژوهشگاه مانند برج ‏های آ. اس. پ و برج بین‏ المللی تهران برای برگزاری کارگاه ها، میزهای بالینی و کلینیکال اجرا شد. در این کارگاه ها خدمات رایگانی در حوزه های مختلف علوم انسانی و اجتماعی به مردم ارائه شد.
وی ضمن تشریح این اقدامات عنوان کرد: در این کارگاه ها خدمات رایگان در حوزه ‏های مختلف علوم انسانی و اجتماعی ارائه شد، مطالبی نظیر مسائل تحصیلی خانواده ها و مشکلات آنها برای حضور فرزندانشان در فضای مجازی طرح شد که با استقبال مخاطبان روبرو شد.
وی افزود: همچون در محوطه اطراف پژوهشگاه ۵ پنل و بعضاً کلینیک با عناوین: پژوهش و افق ‏های پیشرفت؛ مشاوره خانواده، پژوهش و افق‏ های پیشرفت؛ مشاوره تحصیلی، پژوهش و افق‏ های پیشرفت؛ مشاوره فلسفی به والدین، پژوهش و افق ‏های پیشرفت؛ مشاوره خلاقیت و پژوهش و افق ‏های پیشرفت و مشاوره گفتار و زبان انجام شد.


رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رابطه با طرح هایی که با حمایت سازمان برنامه و بودجه و با عنوان طرح اعتلای علوم انسانی انجام شده است، تشریح کرد: در طرح اعتلا، ما سه کارگروه با شش مسئله مشترک داشتیم و در آن تأملاتی در ذات علوم انسانی غرب داشتیم. همین طور تأملاتی در نحوه ورود این علوم به ایران داشتیم و بعلاوه در کاربست علوم مورد اشاره در ایران تحقیقاتی صورت گرفت.
وی افزود: این طرح هم اکنون در مرحله ثمردهی است. یک مجموعه نظام مند برمبنای آن طراحی شد که ۱۱ ماه زمان صرف آن شده است و گزارش سازمان برنامه هم در مرحله نهایی آن قرار دارد. ۹ کتاب آن انتشار یافته و ۱۴جلد نیز به زودی منتشر می شود. ده ها مقاله علمی پژوهشی داخلی و بین المللی هم از آن استخراج شده است.
دکتر قبادی در ادامه به تهیه پشتوانه نظری برای کاربردی سازی علوم انسانی اشاره نمود و اظهار داشت: برخی معتقدند که کاربردی سازی علوم انسانی، فروش علم و فروش حقیقت است؛ در صورتیکه اینگونه نیست. به کارگیری علم بر ارزش علم می افزاید و کسی که فواید علم را می بیند، بیشتر به علم اعتقاد پیدا می کند.
وی افزود: اگر علوم انسانی بتواند لطمه هایی مانند طلاق، اعتیاد و افسردگی را در جامعه کاهش بدهد، یا موجب ارتقای نظام اخلاق در جامعه بشود، اعتماد عمومی به خود را بیشتر می کند. حتی علوم انسانی می تواند تکنیک هایی عرضه نماید که توسط آنها علوم تجربی ساده تر آموزش داده شود.
دکتر قبادی اضافه کرد: علوم طبیعی هم محاط در علوم انسانی است و پایه، مایه، سرانجام و غایت علوم تجربی را علوم انسانی تعریف می کند. در دنیای غرب هم به همین صورت بوده. اول فیلسوفان ایده دادند و بعد تکنولوژی به وجود آمده است. تغییر مفاهیم، تفسیر مفاهیم و تغییر جهان ابتدا در حوزه فکر و فلسفه و علوم انسانی بوده است. ولی متاسفانه جامعه ما از کارکرد پنهان، ذاتی و مستقیم علوم انسانی، یعنی معرفت افزایی در جامعه غافل است.
این پژوهشگر همین طور به اهمیت مباحث بومی و دینی در برنامه راهبردی نخست اشاره نمود و با برشمردن کارهای پژوهشگاه علوم انسانی در ارتباط با ارتقای هویت دینی و بومی عنوان کرد: وجود تعداد متنابهی از فصلنامه های تخصصی با رویکرد بومی و دینی همچون آفاق الحضاره الاسلامی، پژوهش نامه علوی، پژوهش نامه علم و دین، مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، نقدنامه فلسفه و کلام ادیان و عرفان، حکمت معاصر و فلسفه علم؛ ظرفیت های گسترده ای را در زمینه فعالیت دینی و بومی فراهم آورده است.
وی با اشاره به برگزاری همایش هایی با رویکرد دینی بومی اظهار داشت: همایش «ظرفیت های پاسخگویی فلسفه، کلام، ادیان و عرفان به چالش های امروز»، همایش ملی «استاد شهید مرتضی مطهری و مطالعات قرآنی معاصر»، سلسله همایش های ملی «میثاق علوی»، همایش ملی «بیداری اسلامی»، همایش بین المللی «حکومت علوی»، همایش ملی «نهج البلاغه در آراء و اندیشه های اسلام شناسان»، همایش های ادواری بین المللی «نهج البلاغه پژوهان جهان» و جشنواره و کنگره بین المللی «امام علی(ع) پژوهی» نمونه هایی از این همایش ها هستند.
دکتر قبادی افزود: بیش از ۴۸ نشست تخصصی با عناوین مانند «نظام سیاسی اسلام»، «دولت در صدر اسلام»، «جهاد و ترور در اسلام»، «زن در اسلام»، «دلایل افول معتزله در جهان اسلام»، «تحولات نشانه شناختی در دیالوگ میان دین و سینما»، «دین، فرهنگ و فناوری» و بیش از ۶۰ نشست علمی درباب امام علی(ع) برگزار شده است و از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸شاهد چاپ بیش از ۳۵ عنوان کتاب با موضوعیت دینی هستیم.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن تشریح کارهای بین المللی پژوهشگاه به برگزاری کنفرانس های بین المللی امام علی(ع) اشاره نمود و اظهار داشت: کنفرانس های بین المللی مهمی در حوزه امام علی (ع) پژوهی برگزار شده است که سومین کنگره بین المللی امام علی(ع) پژوهی همچون گسترده ترین آنها بود. این کنگره در هیأت رئیسه پژوهشگاه با شعار «فرهنگ صلح در اندیشه و سیره امام علی مقابل السلام؛ بازخوانی گفتمان با نگاهی جهانی، چالش امروز و طرحی برای فردا» در دفتر ریاست پژوهشگاه انجام شد.
وی افزود: در برگزاری این دوره از کنگره نهاد و مراکزی همچون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مرکز تحقیقات امام علی(ع)، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه الزهراء، جامعه المصطفی العالمیه، دانشگاه مفید، مرکز مدیریت حوزه های علمیه معاونت پژوهش، پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی، مسجد الکوفه المعظم، عتبه العلویه المقدسه، جامعه الکوفه، بنیاد بین المللی نهج البلاغه، کمیسیون ملی یونسکو در ایران، دانشگاه فرهنگیان، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، مؤسسه فرهنگی اکو، کتابخانه تخصصی امیرالمومنین علی (ع)، سیویلیکا، مرکز همکاریهای علمی و بین المللی، حوزه حضرت خدیجه (س)، دانشگاه علیگری هند مشارکت داشتند و ۱۴۸ مقاله داخلی و خارجی به این همایش ارسال شد.
وی عنوان کرد: ورود پژوهشگاه به طرح تراز بین المللی نیز یکی از مهم ترین تحولات در روابط بین الملل پژوهشگاه بوده است و پژوهشگاه علوم انسانی در دوره جدید توانست بعنوان تنها موسسه پژوهشی علوم انسانی کشور در کنار هشت موسسه پژوهشی دیگر در حوزه های علوم بنیادین، فنی و مهندسی و ۱۶ دانشگاه جامع و صنعتی در طرح «ارتقای پنج دانشگاه و پنج واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین المللی» حضور یابد.
دکتر قبادی به اهمیت پیوند حوزه و دانشگاه بمنظور تعمیق کارهای پژوهشی بومی-دینی اشاره داشت و درباب کارهای پژوهشگاه در امتداد تعمیق بومی سازی علوم انسانی اظهار داشت: پژوهشگاه علوم انسانی با نهادهای زیادی نظیر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، جامعه المصطفی، پژوهشگاه ادیان، معاونت پژوهشی حوزه علمیه، انجمن های علمی حوزه علمیه، پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه علوم و حدیث، تقریب مذاهب و دانشگاه مفید ارتباط دارد. پژوهشکده مطالعات قرآنی و انجمن مطالعات قرآنی نیز در پژوهشگاه تأسیس شده است. همین طور تنها مجله انتقادی کشور به صورت ماهنامه در پژوهشگاه منتشر می شود که طی آن مبانی نظری و دستاوردهای علمی غرب دائماً نقد می شود.
وی عنوان کرد: افزون بر این، تفاهم نامه های مختلفی نیز با مراکز دینی و مذهبی همچون بنیاد مطالعات اسلامی روسیه، دانشگاه باقرالعلوم، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه مطالعات اسلامی لبنان، مدرسه اسلامی هنر قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، معاونت پژوهشی حوزه‌ی علمیه قم، دانشگاه امام صادق (ع)، جامعه المصطفی و انجمن های علمی حوزه علمیه‌ی قم و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منعقد شده است.
به گفته دکتر قبادی مهم ترین اقدامات صورت گرفته در پژوهشگاه در جهت برنامه پنج ساله اول؛ تاسیس معاونت کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی، جذب نیروهای متخصص، کسب ۲۶ جایزه ملی و بین المللی در سالهای ۱۳۹۴ – ۱۳۹۹، توسعه قابل توجه پرتال جامع علوم انسانی، روزآمدسازی، ارتقاء و توسعه سایت پژوهشگاه، گسترش تلاش ها در امتداد ترویجی سازی علوم انسانی، مجموعه کارهای پژوهشی پیرامون اقتصاد مقاومتی مجموعه مقالات پشتیبانی از تولید ملی و کالای ایرانی و رونق تولید، اجرای طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور، اجرای طرح توانمندسازی اجتماع محور مناطق محروم سواحل مکران هستند.
وی افزود: همین طور همکاری و سازماندهی بیش از ۳۰۰۰ نفر از اساتید دانشگاه های سراسر کشور در ۱۷گروه تخصصی، تأسیس دفتر کرسی های نقد، نوآوری و نظریه پردازی و گسترش کارهای آن تا ۱۲ کرسی در سال، تبدیل هیات ممیزه و هیات جذب پژوهشگاه به قطب هیات ممیزه و جذب موسسات پژوهشی علوم انسانی وزارت علوم، بالا بردن سطح رفاهی و معیشتی کارکنان و پرداخت جدول معیشتی سالانه کم نظیر نسبت به پژوهشگاه ها و دانشگاه های شهر تهران، نظام مندسازی فرایندهای امور پژوهشی، تدوین انواع نظام نامه و شیوه نامه های مرتبط سامانه سیماپ و یکسان سازی فرایندهای امور پژوهشی، ایجاد واحدهای تازه ای چون دفتر نطارت و ارزیابی و دفتر اعضای هیات علمی و تدوین برنامه راهبردی اول و دوم و برانگیختن اعصای هیات علمی به داشتن برنامه راهبردی پژوهشی و کوشش برای تحقق آن؛ از دیگر اقداماتی صورت گرفته در این پژوهشگاه است.


رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ظرفیت های پژوهشگاه را به دو دسته ظرفیت های انسانی و سازمانی تقسیم کرد و درباب ظرفیت های انسانی پژوهشگاه اظهار داشت: یکی از اهداف ترسیم شده در برنامه‌ی راهبردی نخست جذب ۵۱ عضر هیات علمی جدید بود. یکی از موفق ترین حوزه های عملکرد پژوهشگاه در سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ موفقیت در توسعه بدنه اعضای هیأت علمی و تحقق اهداف ترسیم شده در برنامه راهبردی نخست دراین زمینه است.
وی افزود: اعضایی که در سالهای اخیر جذب شده اند عمدتا از دانشگاه های برتر کشور بوده اند. بیشترین تعداد جذب شدگان فارغ التحصیل دانشگاه تهران (۲۵ نفر؛ حدود ۴۰ درصدجذب شدگان) و در مرتبه بعد دانشگاه تربیت مدرس (۸ نفر) و دانشگاه علامه طباطبایی (۶ نفر ) بوده اند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی توفیقات پژوهشگاه در عرصه راهبردی و در عرصه کاربردی را محصول نگاه برنامه مدار دانست و با ذکر اینکه حالا در سال اول برنامه راهبردی دوم هستیم، اشاره کرد: در پنج سال اول هدف گذاری کردیم تا پروسه پژوهش کاملا اتوماسیون و نظام مند شود و این محقق شد. همین طور هدف گذاری دیگری نیز برای بالا بردن کیفیت انتشارات و محصولات انجام دادیم و سرعت تصویب طرح ها در شوراها را نیز در عین حفظ و ارتقأ کیفیت افزایش دادیم. بعلاوه پورتال جامع علوم انسانی توسعه‌ی چشمگیری پیدا کرد. یکی از نقاط عطف در راه توسعه‌ی پرتال جامع، راه اندازی نسخه‌ی جدید این بانک اطلاعاتی در شهریور ۱۳۹۷ است. این نسخه جدید از امکانات نرم افزاری بیشتری برخوردارست و ساختار منعطف آن با معیارهای کاربردوستی منطبق تر است. در نتیجه تحول مورد اشاره میزان مراجعه کنندگان به پرتال در سال ۱۳۹۸ نسبت به زمان مشابه در سال ۱۳۹۷ با رشد حدودا ۳۰۰ درصدی همراه بوده است. همین طور رتبه پرتال در وب سایت معتبر الکسا در ارتباط با میزان مراجعه کنندگان بعد از ارائه نسخه جدید پرتال، از طرف کاربران ایرانی با رشد ۵۰۱ پله ای و از طرف کاربران سراسر جهان با رشد ۱۲۵۵۷ پله ای همراه بوده است.
وی افزود: باتوجه به آمار استخراج شده از نرم افزار معتبر گوگل آنالتیکز ((Google Analytics، در ۴ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ بیش از ۳ میلیون و ۸۰ هزار کاربر جهت بهره مندی از داده های پرتال به وب سایت ensani.ir مراجعه کرده اند. این تعداد کاربر از بیش از ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار صفحه در پرتال بازدید نموده اند که نسبت صفحه بازدید شده به تعداد کاربران ۲.۱ صفحه بوده است.
این استاد دانشگاه سه عامل اصلی را در توضیح توسعه‌ی قابل توجه پرتال جامع علوم انسانی در دوره برنامه راهبردی نخست برشمرد: ۱. دلیلهای تکنیکی شامل تغییر نرم افزار، بهبود سرعت بارگذاری صفحات، امکانات جدید نرم افزاری و رفع کاستی های نرم افزاری پیشین، ۲. بروزرسانی سریع تر نشریات با استفاده بهینه از نیروی انسانی پژوهشگاه و کاربست حداکثری ظرفیت های دانشجویی و ۳- دسترسی رایگان مخاطبان به مقالات علمی در پرتال باتوجه به پولی بودن بیشتر بانکهای اطلاعاتی مشابه در کشور.
دکتر قبادی در آخر اشاره کرد: ما سالانه شعار سال را که مقام معظم رهبری اعلام می کنند، بلافاصله با کُنش مستمر و پیگیری مداوم دنبال کرده ایم. برای نمونه در امتداد تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، پژوهش هایی بمنظور تحکیم پیوند علوم انسانی با عرصه صنعت و اجتماع انجام شد و اثری مهم دراین زمینه به انتشار رسید. همین طور در ارتباط با بیانیه گام دوم نیز ما عمیقاً وارد شدیم و نشست های بسیار مختلفی داشتیم و حتی با مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز همکاریهای مهمی صورت گرفت.




منبع:

1399/12/25
13:54:47
0.0 /5
192
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
آجاک : آینده پژوهی