آجاک - acak آینده پژوهی
توصیه محققان كشور؛

برای كنترل تب كریمه كنگو، قصابان را دریابید

برای كنترل تب كریمه كنگو، قصابان را دریابید

یافته های پژوهشی داخلی که درباب میزان آگاهی قصابان از بیماری تب کریمه کنگو انجام شده است نشان میدهد که این آگاهی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و نیاز به توجه بیشتری دارد.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا CCHF یک بیماری حاد است که توسط ویروسی به نام نایرویروس ایجاد می شود. این بیماری کشنده ویروسی، در بیش از 30 کشور از قاره های آسیا، آفریقا، اروپا و خاورمیانه وجود دارد و میزان مرگ ومیر مربوط به این بیماری نیز از سه تا 30 درصد در سالیان اخیر گزارش شده است. ویروس ایجادکننده این بیماری از راه های مختلفی مثل گزش توسط کنه آلوده، تماس مستقیم با خون و گوشت حیوانات آلوده و تماس با مایعات پیکر شخص آلوده به ویروس طی 7 الی 10 روز اول بیماری می تواند به انسان منتقل شود.

بگفته متخصصان به سبب این که قصابان هنگام کشتار حیوانات در تماس مستقیم با خون و گوشت آلوده به ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو قرار می گیرند، بعنوان یکی از مهم ترین گروه های پرخطر این بیماری به حساب می آیند. هم اکنون این بیماری از بیشتر مناطق ایران گزارش می شود و برخی استانها نیز به سبب وضعیت خاصی از هم جواری نظیر سیستان و بلوچستان و استان های همسایه آن نیز به سبب هم جواری با کشورهای افغانستان و پاکستان بعنوان کشورهای اندمیک این بیماری و همین طور احتمال ورود دام قاچاق از این کشورها نسبت به سایر استانها در معرض خطر بیشتری هستند و لازم است در این خصوص، اطلاعات عموم مردم خصوصاً مشاغل مرتبط افزایش یابد.

دراین باره، تحقیقی توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که استان متبوع آن کرمان، جزو همسایگان سیستان و بلوچستان شمرده می شود، انجام شده که در آن آگاهی، نگرش و عملکرد قصابان در مورد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بررسی شده است.

در این مطالعه توصیفی، 150 نفر از قصابان شهر رفسنجان مشارکت داشته اند و داده های مورد نیاز پژوهشگران، با بهره گیری از پرسشنامه آگاهی، نگرش و عملکرد از آنها جمع آوری شده است. این داده ها سپس با بهره گیری از روش های آماری و به کمک کامپیوتر تجزیه وتحلیل شده اند.

یافته های این پژوهش نشان میدهد که آگاهی قصابان شهر رفسنجان در مورد بیماری تب کریمه کنگو ناکافی است و لازم است بمنظور افزایش سطح آگاهی آنها، جلسات آموزشی بطور مداوم در مورد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اجرا شود.

بنابر گفته یاسر سلیم آبادی، استادیار و محقق گروه خدمات بهداشتی و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، «نمره کلی مربوط به آگاهی قصابان حدود 67، نمره نگرش 94 و نمره عملکرد 83 از 100 بوده است. این نتایج نشان از آن دارد که وضعیت نگرش و عملکرد قصابان مطلوب است، اما میزان آگاهی آنها در حد متوسط ارزیابی شده و نیاز به تقویت دارد».

آنها معتقدند: «با توجه به حساسیت قصابان نسبت به بیماری فوق و آمادگی برای کسب آگاهی و رفتارهای بهداشتی لازم است به صورت مداوم و مستمر آموزش هایی مبتنی بر شناخت بیماری، راه های انتقال و روش های پیشگیری توسط مراجع ذیصلاح ارائه گردد».

در این پژوهش همین طور باتوجه به اهمیت ویژه بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان و به سبب محدودیت اطلاعات به دست آمده در مورد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تاکید شده است که در مطالعات آینده محققین، سایر بیماریهای منتقله بوسیله دام که قصابان می توانند در مبتلاشدن و همه گیری آن نقش داشته باشند، نیز بررسی شوند.

یافته های پژوهشی یاد شده، در مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که به صورت فصل نامه چاپ می شود، انتشار یافته اند.



1399/11/21
22:38:51
0.0 /5
440
تگها: آینده , پزشكی , پژوهش , خدمات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی