آجاک - acak آینده پژوهی

ادعای مرگ بر اثر واكسن كرونا، چقدر صحت دارد؟

ادعای مرگ بر اثر واكسن كرونا، چقدر صحت دارد؟

به گزارش آجاک پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی برمبنای شواهد موجود می گویند: افرادی که واکسن را دریافت می کنند ممکنست اثرات جانبی خفیفی را از خود بروز دهند و یا در موارد نادر، با عوارض شدید و حتی تهدید کننده زندگی مواجه شوند؛ اما در صورت عدم واکسینه شدن، احتمال مبتلاشدن به بیماری، عدم مصونیت و مرگ ومیر بسیار بیشتر و شدیدتر از این عوارض خواهد بود.



به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، دستیابی برخی کشورها به فناوری تولید واکسن کرونا و ورود به فاز انسانی آن با تأییدیه سازمان های غذا و دارو در کشورهای مختلف، سبب شده در ایام اخیر نگرانی هایی درباره برخی عوارض تزریق واکسن کرونا ایجاد شود و مطالبی درباره پیامدها و عوارض تزریق واکسن کرونا شکل گیرد. در صورتیکه دنیا امیدوار است با واکسیناسیون همگانی، انسان ها بتوانند به زندگی عادی و روزمره بازگردند، هراس از انجام واکسیناسیون در بین برخی افراد جامعه به مشکل تازه ای تبدیل گشته است.

پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران شبهاتی که درباب واکسن کرونا وجود دارد را بررسی کردند و با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ دادند که آیا تزریق واکسن کرونا ایمن است و آیا فوت افراد متعاقب تزریق واکسن می تواند طبیعی باشد؟

واکسن هایی که در برنامه ایمن سازی استفاده می شوند، بسیار مؤثر و ایمن هستند. با این وجود هیچ واکسنی، کاملاً ایمن نیست و ممکنست بعد از ایمن سازی، منجر به بروز عارضه شود. بعلاوه ماهیت واکسن ها و مراحل ایمن سازی، می توانند منابع بالقوه ای برای ایجاد نتایج نامطلوب باشند. عوارض گزارش شـده، ممــکن است واقـعی باشند و مثلاً در نتیجه استفاده از واکسن یا در طـی مراحل ایمن سازی، بـه وجود آمده باشند و یا مربوط به واکــسن یا مراحل ایمن سازی نـبوده ولی فقط از نظر زمانی بـا ایمن سازی همراه شده باشد.

عوارض نامطلوب بعد از ایمن سـازی به پنج گروه طبقه بندی می شوند:

- واکنش به واکسن: عوارضی که می توانند به سبب ماهیت واکسن به وجود آیند؛

- اشـتباه در برنامه: عوارضی که ممکـن اسـت به سبب بروز اشتباه در مراحل ایمن سازی روی دهند؛

- هم زمانی: عوارضی که ممکنست به ایمن سازی مربوط نباشند و در اثر سایر علل به وجود آمده باشند اما موقتاً به واکسن ارتباط داده شوند؛

- واکنش تزریق: عوارضی که به سبب اضطراب و تشویش در اثر ترس و یا درد ناشی از تزریق بروز می کند؛

-واکنش ناشناخته: عوارضی که در اثر عوامل ناشناخته ایجاد می شوند.

بیشـتر واکنش های نادر و شدید واکسن ها مثل تشنج، کاهش تعداد پلاکت های خون، حملات مربوط به کاهش حجم مایعات بدن، موقتی است و موجـب مشـکلات طـولانی مدت نمی شـوند و شوک ناشی از دارو که بالقوه کشنده است، نیز به شرط شناسایی سریع آن و اقدام مناسب، قابل درمان اسـت؛ بدون این که اثرات طولانی مدت بر روی بیمار داشته باشـد. اگرچـه «آنسـفالوپاتی» یا اختلال در کارکرد مغز، بعنوان واکنـش های نادر به واکسن هایی مانند سرخـک و سه گانه منتسب می شود؛ ولی با اطمینان نمی تـوان گفت کـه واکسن، علت بروز آنسفالوپاتی است.

همچنین برخی از عوارض شدید واکسن کـه پـس از ایمن سازی اتفاق می افتد می تواند یک حادثه همزمان باشد. بطور مثال؛ در رابطه با یکی از واکسن های تولید شده مربوط به کرونا (واکسن شرکت فایزر) اعلام گردید که بعد از تزریق واکسن، شش نفر جان خودرا از دست دادند؛ اما عملا چهار نفر از این افراد جزء گروه کنترل بودند و دارونما (محلول آب نمک) مصرف کرده بودند و اساسا هیچ واکسنی دریافت نکرده بودند. در رابطه با دو نفر دیگر نیز هیچ رابطه ای بین واکسن و مرگ این افراد یافت نشد و گزارش ها مطابق با مرگ ومیر طبیعی بود که برای جمعیت عمومی رخ می دهد. علاوه بر این، فوت شش نفر از حدود ۴۰ هزار نفری که در این مطالعه شرکت کرده اند، نمی تواند دلیلی بر نامناسب بودن این واکسن باشد؛ چونکه بدون شرکت در مطالعه هم تعدادی به سایر دلیلهای فوت می کنند و اگر تعداد فوت بیشتر از حد معمول منتسب به یک واقعه باشد، می توانیم آن واقعه را غیر طبیعی عنوان نماییم.

بر اساس اعلام کمیته اطلاع رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران که به بررسی مستندات، شواهد و پاسخ های علمی در مورد ویروس کرونا می پردازد؛ هدف ایمن سازی، حفاظت فرد و جامعه در مقابل بیماریهای قـابل پیشگیری، به وسیله واکسـن است. گرچـه واکسن های مورد استفاده از نظر میزان اثربخشی، بسیار مورد اطمینان هستند و عوارض جانبی آنها ناچیز است؛ اما بطور کلی هیچ واکسنی عاری از عوارض جانبی نیست.

افرادی که واکسن را دریافت می کنند ممکنست اثرات جانبی خفیفی را از خود بروز دهند و یا در موارد نادر، با عوارض شدید و حتی تهدید کننده زندگی مواجه شوند. اما در صورت عدم واکسینه شدن، احتمال ابتلاء بـه بیماری، عدم مصونیت و مرگ ومیر بسیار بیشتر و شدیدتر از این عوارض خواهد بود. بدین سبب برای افزایـش پذیرش ایمن سازی و بالابردن کیفیت خدمات، باید به موضوع غلبه بسیار قابل توجه منافع واکسیناسیون در مقابل عوارض نادر احتمالی اصرار کرد و در انتساب اثرات نامطلوب به پروسه ایمن سازی دقت کافی مبذول شود تا بی جهت هراس و نگرانی از واکسن در جامعه ایجاد نشود.





منبع:

1399/11/20
13:25:12
0.0 /5
423
تگها: پزشكی , پژوهش , خدمات , سازمان
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
آجاک : آینده پژوهی