آجاک - acak آینده پژوهی

تاثیر ماساژ بر دفعات استفراغ نوزاد نارس

تاثیر ماساژ بر دفعات استفراغ نوزاد نارس

نتایج یک مطالعه مروری حاکی از این است که ماساژ نوزاد نارس حجم باقیمانده معده و دفعات استفراغ را می کاهد.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، تعداد زیادی از نوزادان نارس پس از تولد به بخش مراقبت های ویژه نوزان انتقال داده می­ شوند و تغذیه آنها با بهره گیری از لوله (جاگذاری بوسیله بینی یا دهان) صورت می­ گیرد. مشکلات تغذیه ای در این نوزادان همچون عواملی است که منجر به بستری طولانی مدت این نوزادان در بخش مراقبت­ های ویژه نوزادان می­ شود. یکی از علل مهم عدم تحمل تغذیه در نوزادان نارس، کند بودن حرکات روده در این نوزادان است.
تکامل ناکامل سیستم حرکتی روده در نوزادان نارس زمان تخلیه معده را افزایش داده، و موجب کند شدن حرکات روده می­ شود که در نتیجه آن علائمی مانند: یبوست، اتساع شکمی و افزایش حجم باقیمانده معده ایجاد می­ شود. عدم تحمل تغذیه خطر عفونت را افزایش داده و موجب طولانی شدن تغذیه پرنتال (وریدی) می­شود.
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مطالعه ای از نوع مرور سیستماتیک و متاآنالیز انجام دادند که نتایج متاآنالیز نشان داد که ماساژ نوزاد نارس حجم باقیمانده معده و دفعات استفراغ را می کاهد. ماساژ نوزاد نارس حجم باقیمانده معده و دفعات استفراغ را می کاهد و در نتیجه طول مدت بستری در بیمارستان را نیز می کاهد.
بنا بر آن چه پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور اعلام نموده اند، سیاستگذاران درمانی می توانند استفاده از این روش کار را در مراقبت های روتین نوزادان نارس سفارش کنند.
این پژوهش که توسط مژگان میرغفوروند و لیلا سعیدی بیعرق انجام شده در Italian Journal of Pediatrics volume به چاپ رسیده است.



1399/10/28
17:47:55
0.0 /5
362
تگها: پزشكی , پژوهش , سیستم
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
آجاک : آینده پژوهی