آجاک - acak آینده پژوهی
نتایج یك پژوهش مشخص كرد

تاثیر عصاره هسته زردآلو بر سرطان پانكراس

تاثیر عصاره هسته زردآلو بر سرطان پانكراس

نتایج یک تحقیق نشان میدهد آمیگدالین خالص و عصاره هسته زردآلوی تلخ و شیرین می توانند در درمان سرطان پانکراس موثر باشند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، سرطان یکی از اشکالات بزرگ بهداشت عمومی و از عوامل اصلی مرگ ومیر در دنیا است. سرطان پانکراس بیماری جدی با بقای پنج ساله کمتر از ۵ درصد است که بروز آن سالانه درحال افزایش است. این بیماری چهارمین علت مرگ ناشی از سرطان در سراسر جهان بوده و انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ به دومین عامل مرگ ناشی از سرطان تبدیل گردد.
پژوهشگران در پژوهشی تاثیر استفاده از آمیگدالین خالص و عصاره هسته زردآلوی تلخ و شیرین را بررسی نموده اند. آنها دریافتند عصاره اتانولی هسته زردآلوی تلخ و شیرین و آمیگدالین موجب مهار رشد سلول های سرطانی پانکراس می شوند و بیشترین تاثیر مهار رشد سلول های سرطانی، مربوط به عصاره هسته زردآلوی تلخ بود. آمیگدالین یک ترکیب شیمیایی است که گفته می شود ضد سرطان است.
بنا بر اعلام پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور، برمبنای نتایج رنگ آمیزی DAPI و فلوسایتومتری، هر سه تیمار موجب القای آپوپتوز در سلول های سرطانی PANC-۱ پانکراس شدند. همین طور افزایش بیان ژن های Bax و کاسپاز-۳ و کاهش بیان ژن Bcl-۲ تایید کننده آپوپتوز بود. طبق نتایج، هر سه تیمار بعنوان عامل پیش برنده آپوپتوز در سلول های سرطانی پانکراس عمل می کنند، در صورتیکه اثر مدلول داری بر سلول های سالم ندارند و عصاره اتانولی هسته زردآلوی تلخ بیشترین تاثیر بر مهار رشد و القای آپوپتوز در سلول های سرطانی پانکراس را دارد. بدین سبب شناسایی سایر مواد موثره هسته زردآلوی تلخ با اثر ضد سرطانی لازم است.
این پژوهش توسط فاطمه اعمازاده، علیرضا استاد رحیمی، یلدا رهبر سعادت و ژاله برار از دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است و مقاله حاصل از آن در نشریه Molecular Biology Reports انتشار یافته است.



1399/10/13
14:14:46
0.0 /5
352
تگها: پزشكی , پژوهش , سایت
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی