آجاک - acak آینده پژوهی

افزایش ضریب نفوذ صندوق نوآوری در پارك های فناوری

افزایش ضریب نفوذ صندوق نوآوری در پارك های فناوری

نشست روسای پارك های علم و فناوری كشور امروز به صورت مجازی برگزار و طی آن بر افزایش ضریب نفوذ صندوق نوآوری در پارك ها تاكید گردید.


به گزارش روز چهارشنبه صندوق نوآوری و شکوفایی، در این جلسه که به همت این صندوق انجام شد غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به پارک های جامع استانی اشاره نمود و اظهار داشت: برای مدیریت یکپارچه این اکوسیستم پارک های جامع استانی راه اندازی خواهد شد، به نظر ما حوزه فناوری به یک جریان استانی تبدیل نشده است که باید با ایجاد پارک های جامع استانی اجزای استانی را در این حوزه تقویت نماییم.
وی بیان نمود: با تصدی گری پارک جامع استانی در همکاری با مسؤلان شهری، می توان امیدوار بود که تمامی شهرهای استان، مرکز رشد نوآوری و فناوری داشته باشند و زیرساخت اولیه آن برعهده پارک ها باشد.
رحیمی شعرباف افزود: وظیفه صندوق نوآوری پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان است و هر چقدر پارک های علم و فناوری تعداد شرکتهای دانش بنیان بیشتری داشته باشند سهم بیشتری از این خدمات دریافت خواهند کرد، هر نهاد نوآورانه که شکل می گیرد را باید پارک ها حمایت کنند چونکه این نهادها اعتباری هستند که به حوزه نوآوری استان اضافه می شود.

ترغیب فناوران و نوآوران به دریافت گرید دانش بنیانی
در این جلسه مهدی کشمیری، عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی به شرط دریافت قید دانش بنیان برای استقرار شرکت ها در پارک های علم و فناوری تصریح کرد و اظهار داشت: با تصویب طرح دانش بنیان در مجلس، تمرکز بیشتر بر شرکتهای دانش بنیان خواهد بود، ازاین رو پارک های علم و فناوری باید فناوران و نوآوران مستقر در پارک را به سمت دریافت گرید دانش بنیان سوق دهند.
وی در مورد تأثیر صندوق نوآوری در توسعه اکوسیستم نوآوری کشور اظهارداشت: صندوق نوآوری و شکوفایی جهت گیری خوبی در مأموریت خود داشته است که نشانه آن خدماتی است که در اختیار شرکت ها قرار می دهد و حجم خدماتی است که عرضه می کند. تسهیل در عرضه خدمات و کاهش زمان دریافت خدمات و در نهایت گسترش بهره برداران از خدمات موثر صندوق نوآوری بوده است.
در این نشست دکتر خان احمدی، مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در امور پارک های علم و فناوری هم پارک ها را از نقاط جدی و امید توسعه اقتصاد دانش بنیان دانست و اظهار داشت: صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه های حمایتی بسیاری دارد که با توسعه همکاری ها، مجموعه های مستقر در پارک ها می توانند از این خدمات استفاده کنند. نیاز اصلی پارک های علم و فناوری ارزش گذاری فناوری است که مرجعی برای این کار وجود ندارد و صندوق نوآوری و شکوفایی می تواند در این راه به ما کمک نماید.
وی تصریح کرد: ما در صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر داریم تا ضریب نفوذ صندوق را در پارک های علم و فناوری افزایش دهیم.

محورهای همکاری صندوق نوآوری با پارک های علم و فناوری
سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در این جلسه محورهای همکاری صندوق با پارک های علم و فناوری را شرح داد و اظهار داشت: تسهیلات استقرار، سرمایه گذاری، کمک هزینه تحقیق و توسعه، هاب توانمندسازی و صندوق های پژوهش و فناوری محورهای همکاری صندوق با پارک های علم و فناوری است، ما نیاز داریم که همکاری پارک ها با ما تقویت شود تا شرکت ها بتوانند از این بستر و فرصت نهایت استفاده را ببرند.
وی در مورد صندوق های پژوهش و فناوری هم تصریح کرد: در همه استان ها یک صندوق پژوهش و فناوری وجود دارد که تسهیلات زیر ۵۰۰ میلیون تومان را به شرکتهای دانش بنیان عرضه می کنند، تسهیلات شرکتهای بزرگ هم از راه نظام بانکی پرداخت می شود.
تسهیلات برای استقرار در پارک ها
دکتر رضا قربانی، مدیر تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی هم در این جلسه جزئیات تسهیلات استقرار شرکتهای دانش بنیان در پارک های علم و فناوری را شرح داد و اظهار داشت: تسهیلات استقرار در گذشته به صورت انفرادی و در چارچوب برج های فناوری پرداخت می شد که مشکلاتی را به همراه داشت، در چارچوب جدید تسهیلات استقرار عاملیت به صندوق های پژوهش و فناوری با ایجاد یک خط اعتباری سپرده شده است، از آنجایی که پارک ها در صندوق های پژوهش و فناوری سهام دار هستند و نهادی مرتبط و دارای روابط نزدیک با فناوران هستند می توانند برای عرضه تسهیلات استقرار به ما کمک کنند.
وی اضافه کرد: هم اکنون خط اعتباری تسهیلات استقرار در اختیار سه صندوق پژوهش و فناوری قرار گرفته است و امیدواریم تا آخر سال این سرویس کاملا فعال شود، اولویت ما استقرار شرکتهای دانش بنیان در پارک ها و استقرار تجمیعی آنها است که صندوق نوآوری علاوه بر حل مشکلات استقرار شرکت ها، بتواند زیست بوم کوچکی را در پارک های استانی شکل دهد.

اجرای طرح هم سرمایه گذاری در پارک ها
دکتر علی ناظمی، معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی هم بر امکان همراهی پارک های علم و فناوری و صندوق های پژوهش و فناوری جهت استفاده بیشتر از طرح هم سرمایه گذاری صندوق نوآوری تصریح کرد و اظهار داشت: تلاش داریم تا فرهنگ سرمایه گذاری در پارک های علم و فناوری نهادینه شود و از این طریق در رشد واحدهای نوآور موثر واقع شود، صندوق نوآوری و شکوفایی در دو بخش گرنت تحقیق و پژوهش و هم سرمایه گذاری می تواند با پارک های علم و فناوری همکاری داشته باشد.
وی افزود: صندوق های پژوهش و فناوری بعنوان عامل ما می توانند در چارچوب طرح هم سرمایه گذاری تنها ۲۰ درصد از هزینه طرح های فناورانه را تأمین کنند و ما تا ۸۰ درصد در کنار آنها خواهیم بود.
پارک علم و فناوری سازمانی است که به وسیله متخصصان حرفه ای اداره می شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت جامعه از راه تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در بین شرکت ها و مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می نمایند.
در حال حاضر ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان در پارک های علم و فناوری سراسر کشور مستقر هستند که این میزان ۳۰ درصد از شرکتهای دانش بنیان کشوری را شامل می شود، به عبارت دیگر بار اصلی میزبانی اکوسیستم نوآوری کشور بر عهده پارک های علم و فناوری است.



1399/09/09
12:04:09
5.0 /5
603
تگها: پژوهش , پشتیبان , خدمات , سازمان
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی