آجاک - acak آینده پژوهی

تأثیر گیاه برنجاسپ در درمان كووید-19

تأثیر گیاه برنجاسپ در درمان كووید-19

به گزارش آجاك محققان دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تهران با بررسی پژوهش های انجام شده می گویند: درتعداد كمی از مطالعات خاصیت ضد ویروسی گیاه برنجاسپ مشاهده شده است؛ ولی برای تایید تأثیر این گیاه بر ویروس كرونا آزمایشات بیشتری نیاز است. در صورت تایید هم آزمایش های دیگری باید تأثیر بالینی این گیاه را بر روی انسان نشان دهد و ایمنی آن بعنوان یك دارو را تایید كند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، «برنجاسپ» گیاهی است که خواص درمانی مختلفی دارد. این گیاه بومی مناطق معتدل آسیا، اروپا و شمال آفریقا است. اسانسی که از آن به دست می آید خاصیت ضد عفونی کننده و ضد انگل دارد و همینطور از آن بعنوان یک داروی گیاهی آنتی اکسیدان، ضد تب، ضد درد، ضد میکروب و ضد قارچ و موثر برای سرما خوردگی یاد می شود.
با عنایت به خاصیت ضد میکروبی این گیاه، پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ دادند که آیا افشرده گیاه برنجاسپ می تواند در درمان کرونا موثر باشد؟
برنجاسپ در گذشته بعنوان دارویی برای درمان سندرم تنفسی حاد ناشی از ویروس سارس مورد استفاده قرار می گرفت. با عنایت به شباهت های موجود بین دو ویروس سارس و کرونا، به نظر می آید عصاره های گیاهی و مشتقات آن در درمان کرونا هم موثر باشد اما هنوز هیچ شواهدی وجود ندارد که این مورد را ثابت کند.
این گیاه دارویی که از سوی دولت ماداگاسکار مورد تأیید قرار گرفته است، بعنوان داروی موثر در درمان کرونا در حال انجام آزمایشات از جانب تعدادی از پژوهشگران بین المللی است. سازمان جهانی بهداشت اخطار داده است که هنوز هیچ گونه شواهد علمی وجود ندارد که اثبات کند گیاه برنجاسپ در درمان کووید-۱۹ موثر است. مطالعات مختلف خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی این گیاه را نشان داده اند اما خاصیت ضد ویروسی آن برای کووید-۱۹ هنوز اثبات نشده است. از آنجایی که عوارض این گیاه بر روی انسان نامشخص است، نماینده سازمان جهانی بهداشت در آفریقا اعلام نموده است که مردم باید از استفاده از داروهای آزمایش نشده برنجاسپ برای درمان کرونا اجتناب کنند.
بر مبنای اعلام کمیته اطلاع رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران که به بررسی مستندات، شواهد و پاسخ های علمی در مورد ویروس کرونا می پردازد؛ درتعداد کمی از مطالعات خاصیت ضد ویروسی گیاه برنجاسپ مشاهده شده است. برای پاسخ به این سؤال که آیا این گیاه در درمان کرونا موثر است شواهد و مطالعات بیشتری نیاز است. چنانچه تحقیقات نشان دهند برنجاسپ در درمان کرونا موثر است، باز هم آزمایش های دیگری مورد نیاز است تا تأثیر بالینی آنرا بر روی انسان نشان دهد و همینطور ایمنی آن بعنوان یک دارو را تایید کند.




منبع:

1399/08/30
16:39:32
5.0 /5
556
تگها: پزشكی , پژوهش , تحقیقات , سازمان
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی