آجاک - acak آینده پژوهی
در قالب نتایج یك پژوهش عنوان شد

راهكاری برای مهار پرخاشگری كودكان

راهكاری برای مهار پرخاشگری كودكان

به گزارش آجاك پرخاشگری كودكان، یكی از ناهنجاری های آزاردهنده است كه علاوه بر كودكان، والدین آنها را هم به شدت گرفتار ناامیدی می كند. پژوهشگران كشور برای رفع این عارضه روان شناختی، آموزش نقاشی و موسیقی را سفارش كرده اند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، یکی از مهم ترین و مؤثرترین دوران زندگی افراد که تأثیر بسیار مهمی بر رشد شخصیت و مهارت های اجتماعی انسان دارد دوران کودکی است. شرایط موجود جامعه زندگی اجتماعی کودکان را با مسائل و پیچیدگی های خاصی روبه رو می کند که سبب رشد بیش از پیش مشکلات رفتاری و شخصیتی در کودکان می شود. بر همین اساس، دوران پیش دبستانی زمان مناسبی برای تشخیص مشکلات کودکان، مداخله بهنگام و پیش گیری از مشکلات عاطفی، اجتماعی و تحصیلی آینده آنان است.
یکی از شایع ترین مشکلات کودکان که به بیان متخصصان در کشورهای جهان روزبه روز در حال گسترش است، رفتار پرخاشگری است. رفتار پرخاشگرانه به هر نوع رفتار عمدی که منجر به تهدید کردن یا لطمه رساندن عاطفی و جسمی به خود یا شخص دیگری که خواهان لطمه دیدن نیست تعریف می شود. به طورکلی رفتارهای پرخاشگرانه دوران کودکی با بزهکاری، سوء مصرف مواد، حرمت نفس پایین، کاهش بهزیستی عاطفی، نقص در تشکیل روابط دوستی جدید، افسردگی، مشکلات تحصیلی و ضعف در مهارت های آموزشی، ناتوانی های دوران بزرگ سالی، ناتوانی در خواندن نشانه های هیجانی دیگران و نقص در توانایی ارتباط اجتماعی ارتباط مشخصی دارد.
این موضوع، مورد توجه تعدادی از محققان کشور از دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان قرار گرفته است تا درباب آن پژوهشی را به انجام رسانند. در این پژوهش، تأثیر آموزش مهارت های هنری موسیقی و نقاشی در کنترل پرخاشگری کودکان پیش دبستانی مورد ارزیابی واقع شده است.
این پژوهش بر روی 45 نفر از دانش آموزان پیش دبستانی شهر همدان و با بهره گیری از ابزارهای تحقیقاتی شامل پرسشنامه پرخاشگری کودکان پیش دبستانی و همین طور مقیاس تفکر خلاق انجام شده است.
نتایج این تحقیق نشان میدهد که آموزش نقاشی و موسیقی بوسیله برون ریزی افکار و احساسات ابراز نشده و تقویت مهارت های انعطاف پذیری و بسط و سیالی، سبب کاهش پرخاشگری و تقویت خلاقیت در کودکان پیش دبستانی می شود و درنتیجه می توان از آنها بعنوان روش های آموزشی مؤثر در کودکان پیش دبستانی بهره برد.
در این رابطه، حسن اسدزاده، دانشیار و پژوهشگر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی و سه همکار دیگرش در این پژوهش اظهار کردند: «کار هنری کودکان پرخاشگر، انعکاسی از موضوعات دردناک و پرخاشگرانه آن هاست و روند خلق هنر، پرخاشگری را به اشکال بیرونی انتقال می دهد و این عامل، استرس و پرخاشگری درمان جوها را فرومی نشاند و به آنها اجازه می دهد تا در دنیای درونی خودشان تأمل کنند و از هنر درمانی در مجموعه های آموزش با کودکان پرخاشگر استفاده الگویی کنند».
به گفته آنها، «بنابراین کودکان با نقاشی می توانند رفتارهای خشونت آمیز خودرا کاهش دهند و عواطف خود را به شکلی که ازلحاظ اجتماعی نابهنجار محسوب نمی گردد، بیان کنند».
بر اساس یافته های فوق، موسیقی، محرک نیرومندی است که همزمان قادر می باشد بر جسم و روح مؤثر باشد، به افراد کمک نماید تا از راهبردهای مقابله ای مناسب و باثبات استفاده کنند و سبب تعدیل رفتارهای پرخاشگرانه شود.
اسدزاده و همکارانش معتقدند: «ازآنجاکه فرد پرخاشگر، مبتلا به اختلال در رفتار، عاطفه، احساس، تصویرسازی ذهنی و روابط میان فردی است و رفتار آشفته، نتیجه عدم هماهنگی در وجود فرد است، موسیقی می تواند در برگرداندن هارمونی و نظم و درنتیجه سلامتی به فرد کمک کند».
این پژوهشگران پیشنهاد داده اند در مراکز تحصیلی، برای تقویت و افزایش مهارت های کنترل و مدیریت خشم و کاهش میزان پرخاشگری در والدین و کودکان پیش دبستانی، کارگاه های آموزشی اجرا شود. بر این اساس می توان با به کارگیری آموزش نقاشی و آموزش موسیقی در سایر گروه های لطمه پذیر مانند نوجوانان و کودکان بی سرپرست و بدسرپرست نیز از اثرات آنها بهره برد.
این یافته ها در فصل نامه «ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی» وابسته به باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی انتشار یافته اند.



1399/08/06
22:18:01
5.0 /5
734
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی