آجاک - acak آینده پژوهی
دستیار ویژه وزیر علوم در صفحه توئیتر خود اعلام كرد

مدركت را از كجا آورده ای در ادبیات رسانه ها باب شود

مدركت را از كجا آورده ای در ادبیات رسانه ها باب شود

به گزارش آجاك دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی با انتقاد از رواج جعل مدرك در بین برخی مسؤلان كشور در صفحه توئیتر خود نوشت: باید در ادبیات رسانه ای این سوال ˮمدركت را از كجا آورده ایˮ باب شود تا مشخص شود برخی مسئولان بدون حضور در كلاس و امتحان مداركشان را از كجا آوردند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، بعد از افشای سرقت های علمی در ایران از جانب مجامع علمی بین المللی و افزایش حساسیت های جامعه در مورد خرید و فروش مقاله، رساله و مدرک دانشگاهی در کشور حدود ۵ ماه پیش بود که دکتر فریدون جعفری، مدیر بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت علوم و دستیار وزیر در امور حقوق شهروندی، چندماه قبل با انتشار پستی در اینستاگرام در مورد رواج جعل مدرک و تخلف برخی مدیران سیاسی برای رسیدن به مدرک تحصیلی به صورت رسمی از کشف هزاران مدرک جعلی در میدان انقلاب اطلاع داد و عنوان کرد: این روزها در اعتبارسنجی نمایندگان جدید مجلس یکی از موضوعات چالشی مدرک ماخوذه دانشگاهی آنها است، چنان چه برخی را از جلوس بر کرسی نمایندگان ملت محروم کرده است، در واقع وقتی حضور در جایگاهی سیاسی را منوط به داشتن کاغذی به نام مدرک می نماییم، بدون این که آزمون ها و ارزیابی های درستی از دانش در رابطه با آن مدرک را تقویت و به گزینی نماییم، نتیجه سوق سیاسیون به سمت مدرک گرایی با استفاده از نفوذ و قدرتشان خواهد شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در واقع وقتی در دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های غیر دولتی و موسسات غیر انتفاعی نظارت و دقت کافی در نحوه و صدور مدرک دیده نمی گردد، در نتیجه با پدیده ای با عنوان مدرک فروشی مواجه خواهیم شد.
دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی تصریح کرد: حتی در مواقعی که ظاهرا درست است، هیچ نظارت علمی بر کیفیت فعالیتهای پژوهشی منتهی به دریافت مدرک صورت نمی گیرد و بازار رساله فروشی ها، مقاله فروشی ها داغ و پر سود خواهد شد و دانشجویان حتی بدون یک جلسه حضور در کلاس با رانت، لابی و معامله نمره دریافت می کند که در این شرایط با نوع دیگری از مدرک بی اعتبار مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: فقط در یک جمع آوری سطحی ابزار و ادوات فروش رساله و کتاب در میدان انقلاب توسط وزارت علوم در سال ۹۸ منتشر گردید بیشتر از ۳ هزار نمونه غیر قانونی و جعلی کشف شد؛ یعنی ۳۰۰۰ مدرکی که ظاهرا معتبر هستند، اما واقعا بی اعتبار، جعلی و شاید در بین آن ۳ هزار بتوان نام بعضی از منتخبین فعلی را در صورت بررسی دقیق، درست و بی طرفانه و به دور از نفوذ دید.
مدیر کل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم همینطور خاطرنشان کرد: وقتی اساتید راهنما در رساله های دکتری و رساله های ارشد دقت علمی و مکفی در پیشگیری از سرقت های علمی و ادبی نکرده و گاها هم حتی متن را یک مرتبه نخوانده، وارد جلسه دفاع می شوند با مدرک بی اعتبار مواجه خواهیم شد.
به گفته جعفری، وقتی ملاحظه می شود مدیری سیاسی در حال مدیریت کلان هم زمان در دانشگاه هم ثبت نام کرده و مدرک دکتری و ارشد می گیرد، بدون حضور در کلاس ۱۴۰ واحد در دو ترم بالاتر از نابغه ترین نابغه ها پاس می کند، شاید مدرکی ظاهرا صحیح داشته باشد، اما بطور قطع جعلی و بی اعتبار است.
وی تصریح کرد: در بعضی موسسات علنا مدرک فروخته می شود، بگونه ای که نام و عنوان در سوابق موسسه جعلی بوده، ولی فقط روی کاغذ فاجعه ای در فضای علمی و دانشگاهی در حال رخ دادن است. البته نباید منکر پیشرفت های علمی کشور از لحاظ کمیت و کیفیت شد.
دستیار ویژه وزیر علوم در امور شهروندی امروز در صفحه توئیتر خود از ادامه دار شدن مبحث مدارک جعلی انتقاد نمود و اظهار داشت: زمانی که بحث ثروت های بادآورده ای در کشور داغ بود، اصل "از کجا آورده ای؟" در ادبیات رسانه ای باب شد، هر چند این اصل برخلاف اصل برائت و صحت است. ولی شاید بتوان آنرا در مورد مدارک جعلی بعضی از مسئولانی که دفعتا و بدون حضور در کلاس و امتحان یک شبه دکتر و یا مهندس شدند، اعمال کرد.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، با اینکه پس از انتشار یادداشت اول از جانب مدیر کل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم بعنوان یکی از اصلی ترین مدیران رسیدگی به تخلفات آموزش عالی، مبحث جعل مدرک به خصوص تخلف خیلی از مدیران سیاسی در رده های مختلف از مقررات آموزشی و کسب مدارک جعلی مجدد به بحث داغ رسانه ای و حتی آموزش عالی تبدیل شد و تایید و تکذیبه هایی هم از جانب مسؤلان مختلف در این حوزه بر روی خروجی های مختلف رسانه ای قرار گرفت؛ اما به نظر می آید پدیده ناخوشایند جعل مدرک تحصیلی یا تخلف علمی موضوعی نیست که با اتخاذ تصمیمات گذرا و یا حتی اعمال قوانین بدون پشتوانه اجرایی در کشور ما از بین برود. به نظر می آید مسؤلان باید علاوه بر اعمال قوانین سخت و پیشگیرانه ضمانت های اجرایی قوانین را هم جدی تر پیگیری کنند.



1399/07/30
12:58:40
5.0 /5
873
تگها: پژوهش , كیفیت
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
آجاک : آینده پژوهی