آجاک - acak آینده پژوهی
پژوهشی در وضعیت تحصیل و كار در مناطق مرزی؛

سردرگمی تحصیلی، كابوس جوانان مرزنشین!

سردرگمی تحصیلی، كابوس جوانان مرزنشین!

آجاك: اغلب مناطق مرزی كشور، به علت نداشتن زیرساخت های اقتصادی قوی از یك طرف و وجود امكان اشتغال به تجارت های مرزی مجاز و غیرمجاز، جوانان را با سردرگمی هایی در مورد ادامه تحصیل و اشتغال مواجه می كنند. محققان كشور این مورد را به بوته تحقیق برده اند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، زیست و کنشگری مردمان مناطق مرزی و به خصوص جوانان بواسطه سیاست های اقتصادی که دولت های مختلف طی سالیان برنامه ریزی و اجرا کرده اند، کنشگری در کشاکش میدان های مختلف معنابخش نوع سرمایه و توسعه در آینده است که اگر واکاوی نشود، چه بسا نیرو و سرمایه انسانی در معرض مخاطره قرار گیرد و آنچه اهمیت این امر را بیشتر نمایان می کند، جایگاه سرمایه های انسانی در توسعه اقتصادی و اجتماعی است و نه سرمایه های مادی و منابع زیرزمینی. پژوهشگران مختلف، آموزش عالی را برای رسیدن به توسعه با ابعاد اجتماعی فرهنگی و اقتصادی ضروری دانسته اند.

بنا بر گفته متخصصان، رسیدن به اهداف توسعه هزاره، فاکتورهای گفتمان توسعه جهانی و رسیدن به پیشرفت های فناوری و تکنولوژیکی بدون نیروی ماهر و باسواد غیر قابل تصور است. سیاست های مختلف اقتصادی و آموزشی در سطح کلان، انتخاب جوانان را که تحت تسلط محرک های بیرونی اند و در یک معنا کنش هایشان پاسخ به محیط بیرونی است، به چالش می کشد. امروزه وضعیت اخلاقی و فرهنگی بیش ازپیش در حال تبدیل شدن به مظهری از مناسبات بازار است و اگر این وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، بی شک زندگی تحصیلی جوانان شهرستان های مرزی نظیر بانه و همین طور سرمایه تحصیلی آنها با چالش بیشتری روبه رو خواهد شد.

در این خصوص، گروهی از پژوهشگران کشور از دانشگاه های تهران و الزهرا، مطالعه ای را انجام داده اند که در آن، سیاست های تجارت مرزی و نقش آن در زندگی تحصیلی جوانان مرزنشین مورد بررسی واقع شده است.

این تحقیق با بهره گیری از تکنیک های مصاحبه گروهی و فردی و همین طور مشاهده و اسناد انجام شده است و در آن، سه گروه مختلف شامل بازاریان، فرهنگیان و محصلان شرکت داشته اند.

یافته های این پژوهش حاکی از آنست که فقر تاریخی، ناکارآمدی آموزش عالی، محدودیت صنعتی و محیطی به منزله شرایط عِلَی شناخته شده و انگاره ذهنی دیگران در مورد پول نیز، معنادارترین عینیت را داشته است. همین طور بنا بر این نتایج، ضعف فرهنگی- آموزشی در سطح محلی، به منزله شرایط مداخله گر در هژمونی پول و محاسبه گری در زندگی تأثیرگذارند.

بگفته سید احمد فیروزآبادی، دانشیار و پژوهشگر گروه مطالعات توسعه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و همکارانش، «جوانان در برخورد با چنین شرایطی، راهبردهای کنشگری اقتصادی، سودجویی و کسب منزلت مادی را اتخاذ می کنند. این هژمونی، نتایج فرهنگی مهمی همچون بی ارزشی تحصیلات، رنگ باختگی اعتبار فرهنگی، ترک تحصیل و کنش های ذهنی ترک تحصیل را به دنبال داشته است».

این پژوهشگران معتقدند: «ازجمله راهکارهای این تحقیق می توان اشاره نمود که در حیطه سیاست گذاری اقتصادی، نبود برنامه ریزی کلان در برخورد با تجارت مرزی و مدیریت نادرست آن موجب سلطه کامل اقتصاد ناپایدار و بی سرانجام است که هر روزه به دلیلهای امنیتی و نبود چاره سازی های کارآمد با مشکلات عدیده مواجه می شود».

آنها می افزایند: «همچنین توجه به منابع زیرساختی صنعتی مناطق مرزی و تقویت کافی اقتصاد منطقه همچون بسیاری از شهرهای دیگر می تواند رنگ باختگی حوزه های مختلف فرهنگی را تا حدودی مدیریت کند. طبیعتاً در مناطقی که یک زیرساخت صنعتی و کشاورزی وجود ندارد، رشد بازار و تجارت مرزی که یک شبه افراد زیادی را پولدار می کند، می تواند جذابیتی فراوان داشته باشد».

این یافته ها که حاصل تلاش علمی پژوهشی پژوهشگران هستند و «دوفصل نامه بررسی مسائل اجتماعی ایران» وابسته به دانشگاه تهران به انتشار آنها پرداخته است، می توانند در سیاست گذاری های تعدیل شده درباب مناطق مرزی مؤثر واقع شوند.




منبع:

1399/06/20
22:35:11
5.0 /5
1159
تگها: آینده , پژوهش , تكنولوژی , شركت
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی