آجاک - acak آینده پژوهی
توصیه محققان دانشگاهی به آموزش و پرورش:

برای كاهش رفتارهای قلدری در دانش آموزان، والدین را آموزش دهید

برای كاهش رفتارهای قلدری در دانش آموزان، والدین را آموزش دهید

آجاك: یافته های یك پژوهش حاكی از آنست كه آموزش مدیریت والدین و تغییر شیوه والدگری آنها تاثیر چشم گیری در بروز رفتارهای قلدری فرزندان دارد و موجب كاهش این نوع رفتارها می شود.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، پدیده قلدری یکی از رایج ترین مشکلاتی است که مدارس با آن مواجهند. قلدری؛ رفتارهای پرخاشگرانه، مکرر و عمدی است که توسط فرد قلدر در مقابل هم سالان ضعیف تر انجام می شود.
رفتارهایی مثل کتک زدن، هل دادن، لگد زدن بعنوان قلدری فیزیکی محسوب می شوند و رفتارهایی مانند فحاشی، تحقیر، رنجاندن، محروم سازی فرد از وارد شدن به گروه دوستی، نادیده گرفتن، طرد کردن، شایعه سازی و دروغ گفتن درباره قربانی، تبعیض نژادی و سو استفاده جنسی در دسته قلدری های کلامی و عاطفی قرار می گیرند. همین طور گاهی از ابزارهایی مثل موبایل، کامپیوتر و... در جهت قلدری استفاده می شود.
خانواده و نظام تربیتی والدین نقش مهمی در مشکلات رفتاری کودکان دارد. بااینکه نقش والدین در رفتارهای قلدری کودکان و دانش آموزان بسیار مهم می باشد، در مدارس یا مراکز مشاوره توجه زیادی به آموزش رفتارهای والدین برای پیشگیری و کاهش این نوع رفتارها توجه زیادی نمی گردد.
باتوجه به اهمیت این مساله پژوهشگران گروه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز، در مطالعه ای تاثیر برنامه آموزش مدیریت والدین را بر رفتارهای قلدرانه دانش آموزان بررسی کردند.
منصوره بهرامی و شهرام واحدی به همراه همکارانشان در گروه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز در این پژوهش مشارکت داشتند.
در این مطالعه دانش آموزان پسر ۱۰ تا ۱۲ ساله پایه تحصیلی چهارم و پنجم دبستان شهر کرج در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ مورد بررسی قرار گرفتند. از میان مدارس این شهر، سه مدرسه و از هر مدرسه دو کلاس به صورت تصادفی برگزیده شد.
برای انجام این مطالعه ۱۸۰ دانش آموز بوسیله پرسش نامه از نظر قلدری و تنظیم هیجانی مورد بررسی قرار گرفتند. ۳۶ نفر از دانش آموزانی که در پرسش نامه قلدری نمره بالاتری گرفته بودند، جهت بررسی های بیشتر وارد مطالعه شدند.
این دانش آموزان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. با همکاری مدارس و آموزش و پرورش از والدین دانش آموزان گروه آزمایش خواسته شد که در جلسات مداخله ای به مدت ۹ جلسه ۹۰ دقیقه ای شرکت نمایند. بعد از این برنامه دانش آموزان هر دو گروه مجدداً بوسیله پرسش نامه بررسی شدند.
در جلسات آموزش والدین مباحثی مثل شناسایی خاصیت های قلدری و انواع سبک های والدگری، روش های افزایش رفتار مطلوب و تکنیک های تعامل مثبت، تکنیک های دستور دادن و اطاعت از خواست والدین، تکنیک های کاهش رفتار نامطلوب، تنظیم هیجان و شناخت و مدیریت رفتارهای در رابطه با هیجان، تکنیک شناخت هیجان و رفتار از یکدیگر، تکنیک های آرام سازی کودک، آموزش مهارت همدلی برای تقویت روابط اجتماعی و دوستی کودک، به صورت نظریه و عملی عنوان شد.
بعد از بررسی نتایج به دست آمده، مشخص شد که آموزش مدیریت والدین موجب کاهش مولفه های قلدری دانش آموزان شده است. بگفته پژوهشگران این مطالعه: «کودکان قلدری کردن را بوسیله مشاهده و تقلید رفتار افراد الگو خصوصاً کسانی که روابط نزدیک با آنها دارند، یاد می گیرند. چون افراد الگو، رفتارهای خشونت آمیز را قبول و تقویت می کنند».
در این پژوهش بوسیله آموزش والدین، فرزندان یاد گرفتند مشکلات هیجانی خودرا کاهش دهند و تنظیم هیجانی سازش یافته در آنها تقویت شد. همین طور فرزندان یاد گرفتند که در موقعیت های مربوط به وقایع قلدری، راهکارها و رفتارهای موثری در پیش بگیرند.
پژوهشگران این مطالعه باتوجه به فراوانی بالای رفتارهای قلدری در میان دانش آموزان دوره ابتدایی و متوسطه پیشنهاد می کنند که برنامه آموزشی مدیریت والدین بعنوان یکی از دوره های آموزشی هفتگی یا ماهانه، بطور منظم برای والدین دانش آموزان در مدارس کشور اجرا شود.
نتایج این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی در فصل نامه «سلامت روان کودک» انتشار یافته است.





منبع:

1399/06/04
18:39:04
5.0 /5
978
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی