آجاک - acak آینده پژوهی

بررسی كارآمدی ماسك ها با بهره گیری از لیزر و موبایل

بررسی كارآمدی ماسك ها با بهره گیری از لیزر و موبایل

آجاك: پژوهشگران با بهره گیری از موبایل و اشعه لیزر روشی جهت بررسی كارآمدی ماسك ها در جلوگیری از شیوع كووید19 ابداع نموده اند.


به گزارش آجاک به نقل از سی ان ان، باتوجه به آنکه استفاده از ماسک برای جلوگیری از گسترش همه گیری کووید۱۹ در سراسر جهان اهمیت خاصی دارد، تعدادی از محققان دانشگاه دوک در آمریکا یک روش ساده برای تحلیل تاثیرگذاری ماسک های مختلف در کنترل این بیماری را ابداع نموده اند. در این تحقیق که روز گذشته پخش شده، پژوهشگران دپارتمان فیزیک دانشگاه دوک نشان داده است با بهره گیری از اشعه لیزر و موبایل می توان میزان تاثیرگذاری ماسک در انتقال ذرات ریز هنگام صحبت کردن عادی را بررسی کرد. مارتین فیشر یکی از مولفان این پژوهش می گوید: ما از یک جعبه سیاه، لیزر و یک دوربین استفاده کردیم. در این تحقیق اشعه لیزر بطور عمودی منتشر می شود و یک ورقه نازک از نور را به وجود می آورد. این نور از شکاف هایی که در دو طرف جعبه وجود دارد به داخل آن تابیده می شود. جلوی جعبه نیز یک سوراخ وجود دارد تا فرد داخل جعبه صحبت کند. دوربین موبایل پشت جعبه قرار می گیرد. هنگامیکه فرد صحبت می کند، ذرات ریز تنفسی اشعه های لیزر را قطع می کنند و انتشار نور در همه جهات توسط دوربین موبایل ثبت می شود. در مرحله بعد یک الگوریتم رایانشی ساده میزان ذرات ریز تنفسی را شمارش می کند. در این پژوهش پژوهشگران ۱۴ نوع ماسک معمول همچون ماسکN95 را بررسی کردند. در تست اولیه یک فرد بدون ماسک از سوراخ روی جعبه حرف زد. در مرحله بعد یک فرد با ماسک همین عمل را تکرار کرد. هر ماسک ۱۰ بار آزمایش شد. نتایج نشان داد ماسک N95 بیشترین میزان کارآمدی را دارد. ماسک جراحی ۳ لایه و ماسک های پارچه ای که بیشتر افراد از آنها استفاده می نمایند نیز در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا موثر هستند. این درحالی است که طی ماه های گذشته مقامات روی اهمیت ماسک بعنوان یک ابزار موثر برای مقابله با ویروس کرونا تاکید کرده اند. اما آزمایش های مختلف نشان داده برخی ماسک عملا تاثیری ندارند.


منبع:

1399/05/20
22:14:04
5.0 /5
1704
تگها: پژوهش , موبایل
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی