تیم تحقیقاتی دانشگاه اراك بررسی كرد
بازیابی پل های فرسوده راه آهن بوسیله نظریه مكانیك شكست
به گزارش آجاك مركزی گروه تحقیقاتی مهندسی عمران دانشگاه اراك روش نوینی جهت افزایش ظرفیت باربری و افزایش سرعت حمل و نقل پل های راه آهن كشور عرضه كرده است.
تیم تحقیقاتی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک تحت هدایت دکتر مهدی یزدانی عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران این دانشگاه بوسیله نظریه شکست روشی برای افزایش بهره وری ظرفیت باری و سرعت حمل و نقل قطار های خط راه آهن عرضه کرد.
بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه اراک، دکتر مهدی یزدانی، سرپرست این تیم در تشریح روش عرضه شده اظهار نمود: پل های قدیمی راه آهن بیشتر از مصالح بتنی و سنگی ساخته شده اند. یکی از ایرادات اصلی این سازه ها ترک خوردگی در قسمت هایی از پل تحت اثر بارهای سرویس است. نظریه مکانیک شکست بعنوان یک ابزار قدرتمند و به روز اثر ترک و نقص را در تحلیل سازه ها لحاظ می کند.
وی ضمن اشاره به ظرفیت گسترده شبکه راه آهن کشور برای اجرای این طرح اظهار داشت: شبکه راه آهن بعنوان زیرساخت ریلی کشور یکی از مهمترین شاخصهای رشد اقتصادی به حساب می آید. در شبکه راه آهن تعداد بسیار زیادی پل های قدیمی وجود دارد که این پل ها برای نیازهای زمان های گذشته طراحی شده اند. در سال های اخیر با عنایت به نیاز کشور به افزایش باربری، همینطور افزایش سرعت ناوگان ریلی، این پل های قدیمی همواره مورد بررسی قرار گرفته اند. از آنجاکه در شبکه راه آهن کشور حدود ۱۰ هزار پل قدیمی وجود دارد، با پیشنهاد رویکرد جدید، به سرعت می توان در مورد افزایش ظرفیت باربری و افزایش سرعت قطارهای در حال سرویس تصمیم گیری کرد.
به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، یزدانی اضافه کرد: تابحال از این نظریه برای محاسبه ظرفیت پل های قدیمی استفاده نشده بود، ازاین رو در مقاله حاضر برای بار نخست با استفاده از نظریه مکانیک شکست اثر ترک ها به صورت مستقیم در ظرفیت باربری لحاظ شد. برای اعتبارسنجی روش مذکور از نتایج دو پل که در فاصله ۲۳ و ۲۴ کیلومتری راه آهن قدیم تهران-قم وجود داشته است، استفاده شد.
سرپرست تیم تحقیقاتی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک، فعالیت دانشجویان مقطع کارشناسی را از خصوصیات پرارزش این کار دانست و اظهار داشت: از جنبه های مهم تحقیق حاضر، انجام آن توسط دانشجویان کارشناسی است. انجام تحقیقات پژوهشی توسط دانشجویان کارشناسی نه تنها تابحال در گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک صورت نگرفته است، بلکه حتی در دانشگاه های دیگر هم به ندرت روی می دهد و این امر حاکی از وجود دانشجویان خلاق، باانگیزه و توانمند در گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک است که بطور قطع با هدایت صحیح آنها می توان آینده بسیار روشنی را برای این دانشجویان و کشورمان متصور شد.
وی تصریح کرد که این پروژه تحقیقاتی با همکاری "پیمان عظیمی" دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سازه، " رنه پانیان" دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران و " حسین حبیبی" دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران انجام شده و نتایج این پژوهش، چاپ مقاله در پایگاه ISI در سطح Q۱ است.
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره