آجاک - acak آینده پژوهی
تا آخر دهه اول محرم

كربلا قرنطینه شد

كربلا قرنطینه شد

قرنطینه شهر زیارتی كربلا در عراق كه از عید قربان شروع شده بود، تا اختتام دهه اول ماه محرم ادامه دارد. استاندار این شهر اعلام نمود از پذیرش زوار در دهه اول ماه محرم خصوصاً برای مناسبت تاسوعا و عاشورا خودداری می شود.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، با شدت گرفتن دامنه شیوع ویروس کرونا در عراق، این کشور قانون منع آمد و شد را از پنجشنبه گذشته (نهم مردادماه)، همزمان با عید قربان به اجرا گذاشت. این مقررات تا یکشنبه آینده، نهم اگوست (نوزدهم مردادماه) ادامه خواهد داشت. به دنبال این تصمیم، شهر کربلا که کانون مهم زیارت در عراق و محل تمرکز شماری از مراجع تقلید شیعه است، از سه شنبه گذشته به صورت کامل قرنطینه شد و همه ایست های بازرسی تعطیل شدند.
فرماندهی عملیات بخش فرات میانه نیز اعلام نموده است تدابیر شدیدی را اتخاذ نموده و هرکس تلاش کند در ایام زیارت ماه محرم وارد این شهر شود، بازخواست خواهد شد.
بعد از استفتاء آیت الله سیستانی درباره چگونگی اجرای برنامه های ماه محرم، استاندار شهر کربلا از منع پذیرش زوار عراقی و خارجی در دهه این نخست این ماه و خصوصاً در ایام تاسوعا و عاشورا آگاهی داد. این اقدام برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا صورت خواهد گرفت. کربلا یکی از ۱۰ شهر نخست عراق است که با افزایش شمار مبتلایان کووید-۱۹ روبه رو شده است.
کربلا هر سال در دهه اول ماه محرم، شاهد حضور دسته های بزرگ عزاداری از داخل این کشور، ایران و پاکستان است. مراسم ویژه ای نیز در ایام تاسوعا و عاشورا در حرم های امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) انجام می شود. این حرم ها همزمان با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ به حالت نیمه تعطیل درآمده و نمازهای جماعت از آن تاریخ تا کنون در آن جا برگزار نشده است.
این تصمیم عراق گمانه زنی ها را برای برگزار نشدن پیاده روی اربعین در این کشور تقویت کرده است. هرچند عراق هنوز رسما درباره برگزار شدن یا نشدن این مراسم که هر سال ایرانیها و زائرانی از هند، پاکستان و افغانستان در آن شرکت می کنند، اظهارنظر نکرده است. این کشور اعلام نموده که به تدریج برای هر مناسبت تصمیم گیری خواهد شد. عراق قبل تر برگزاری مراسم دعای عرفه در حرم امام حسین (ع) را که سنت هرساله بود، کنسل کرد.
مرزهای زمینی، هوایی و دریایی ایران و عراق از اسفندماه سال قبل بسته شده است. دو کشور برای بازگشایی مرزها به روی مسافران زمانی را مشخص نکرده اند. هم اکنون هیچ پروازی بین دو کشور برقرار نیست و تنها بخش هایی از مرزهای تجاری ایران و عراق برای انتقال کالا باز شده است. با این وجود، عراق هفته گذشته از ایران خواست مرز شلمچه را از عید قربان تا عید غدیر به مدت ۱۰ روز تعطیل کند.



1399/05/12
14:08:07
5.0 /5
1438
تگها: آینده , شركت
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
آجاک : آینده پژوهی