آجاک - acak آینده پژوهی
با ارتقای یك روش ؛

تولید بتن سبك و مقاوم به ضربه میسر شد

تولید بتن سبك و مقاوم به ضربه میسر شد

آجاك: یكی از روش های افزایش استقامت بتن، مسلح كردن آن به ستون های فولادی باریك است، اما با ارتقای این روش تولید بتن سبك، سازگار با محیط زیست و مقاوم تر در مقابل ضربه و فشار ممكن شده است.



به گزارش آجاک به نقل از نیواطلس، تولید بتن به انرژی زیادی نیاز دارد و هر سال سبب تولید هزاران تن دی اکسیدکربن می شود. اما استفاده از یک روش جدید می تواند تولید دی اکسیدکربن به این دلیل را کاهش داده و به حفظ محیط زیست کمک نماید.
پژوهشگران سوئیسی از ابداع روش تازه ای برای تولید بتن های مقاوم آگاهی داده اند که بهتر از ستون های فولادی است. این ستون ها معمولاً در مقابل خوردگی لطمه پذیر هستند. اما در صورت جایگزین کردن آنها با بهره گیری از ستون های ساخته شده از پلیمرهای تقویت شده با فیبر کربنی که به سی اف آر پی شهرت دارند، مقاومت بتن در مقابل خوردگی افزایش می یابد.
البته نمونه های اولیه سی اف آر پی ها گران قیمت بوده و تنها تا حد محدودی در مقابل خوردگی مقاومت داشتند. اما پژوهشگران سوئیسی به فرمول تازه ای برای تولید این ترکیب دست یافته اند که حتی در صورت ضربه خوردن یا قرارگرفتن در معرض خوردگی لطمه ندیده و شکل اولیه خودرا حفظ می نماید.
وزن کمتر این ترکیب و مقاومت سه برابری آن در مقابل ضربه و فشار همچون مزایای این اختراع است. انتظار می رود این بتن جدید به خصوص برای ساخت پل و ستون در آب های شور مفید واقع شود.


منبع:

1399/04/28
13:12:36
5.0 /5
1531
تگها: پژوهش
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
آجاک : آینده پژوهی