در قالب یك پژوهش بررسی شد

تأثیر تبلیغات بر سبك زندگی مردم

تأثیر تبلیغات بر سبك زندگی مردم

به گزارش آجاك پژوهش «شناخت آثار تبلیغات تجاری كالاها و خدمات بر سبك زندگی و الگوی مصرف و عرضه راهكارها»؛ از جانب علی فردوسی جهرمی (مجری طرح) و دكتر علیرضا علی احمدی (ناظر طرح) انجام شده و توسط دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی منتشر گردید.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، در مقدمه این پژوهش آمده است: الگوی مصرف یکی از پایه های اصلی توسعه اقتصادی یک کشور است. اصلاح این الگو و قرارگیری آن در راه صحیح باعث افزایش درآمد سرانه ملی شده و نقش مؤثری در توسعه پایدار ایفا خواهد نمود. امروزه عوامل گوناگونی الگوی مصرف خانواده ها را تحت تاثیر قرار داده و اغلب این عوامل مصرف را در راه ناصحیح خود به پیش می برند. یکی از عوامل مهمی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته و تاثیر آن بر روی الگوی مصرف مورد کنکاش قرار می گیرد تبلیغات تجاری است. تبلیغات تجاری از ابعاد گوناگون تأثیرات متفاوتی بر الگوی مصرف خانواده ها گذاشته و عمده این تأثیرات هم در جهت افزایش مصرف گرایی بوده است.
الگوی مصرف یکی از پایه های اصلی توسعه اقتصادی یک کشور است. اصلاح این الگو و قرارگیری آن در راه صحیح باعث افزایش درآمد سرانه ملی شده و نقش مؤثری در توسعه پایدار ایفا خواهد نمود.
همینطور در این پژوهش به منظور حصول به راهکارهایی برای مدیریت الگوی مصرف خانواده ها از مبانی برنامه ریزی استراتژیک و پویایی شناسی سیستم استفاده شده است.
راهکارهایی بر مبنای الگوی SWOT استخراج شده و این راهکارها دسته بندی شده اند، سپس راهکارها با بهره گیری از شبیه سازی محیط و با عنایت به نحوه اثرگذاری آنها دسته بندی شده است.
رویکردهای متفاوتی در برخورد با تبلیغات تجاری وجود دارد که از جنبه های مختلف این مورد بررسی شده است.
رویکرد اول رویکرد نفی تبلیغات است،
رویکرد دوم رویکرد اطلاع رسانی یا تبلیغات اطلاع رسان است،
رویکرد سوم که رویکرد مصرف گرایی است.
اهداف تبلیغات تجاری را در سه مورد می دانند: اطلاع رسانی، ترغیب مشتریان و یادآوری.
هدف تبلیغات در عصر حاضر هدایت و کنترل خرید و سوق دادن مصرف کنندگان به سمت کالای دیگر است.
تبلیغات یکی از اشکال کنترل و هدایت اجتماعی است که مصرف کنندگان را ملزم می دارد از میان یک طیف مشخص تولیدات، دست به انتخاب بزنند.
برهمین اساس هدف از انجام این پژوهش پایه گذاری چارچوبی جهت هدایت، کنترل و نظارت بر تبلیغات تجاری و پیشگیری از انحراف آنها از مبانی و سیاست های تعیین شده با بهره گیری از مبانی مدیریت سیستمی و پویایی شناسی سیستم در جهت کنترل مصرف و هدایت الگوی مصرف در راه صحیح است.
این طرح به صورت کیفی و قسمتی دیگر به صورت کمی است، روش ها و ابزارهای گردآوری اطلاعات در این طرح عبارتند از: جستجوی منابع و مرور ادبیات و مصاحبه با افراد خبره بوده است.
همینطور آمارگیری در ضمن انجام پروژه به اقتضای مدل و سفارش خبرگان تعیین شد و مصاحبه­ ها به صورت نمونه­ گیری کیفی جهت­ دار و تا حد اشباع نظریه ادامه یافته است.
بخش پاسخ ها و نتایج تحقیق برای هر یک از سؤالات تحقیق به شرح ذیل است:
«الگوی بهینه مصرف خانوار در قالب سبک زندگی ایرانی اسلامی» مطابق نتایج یافته ها این است که خانوارها باید درآمد خویش را در پنج بخش عمده نیازهای شخصی، گشاده دستی برای خانواده، پس انداز، سرمایه گذاری در تولید و تجارت و مشارکت اجتماعی صرف کنند.
همینطور نحوه تاثیر تبلیغات تجاری عموماً بر مبنای الگوهای سلسله مراتب اثرات بر مخاطبان خود تاثیر می گذارد. این الگوها در سطوح مختلف، شخصیت افراد را تحت تاثیر قرار داده و نهایتاً فرد را مجاب به خرید محصول مورد نظر می کنند.
این تأثیرات طی مراحلی الگوی مصرف خانوار و درنتیجه سبک زندگی را تغییر می دهند. در کنار الگوهای تبلیغات تجاری در سطحی بالاتر الگوهای سلسله مراتبی تغییر رفتار وجود دارد. این الگوها در سطوح مختلفی مثل چارچوب فکری، مدل ذهنی، بینش فرد و راهبردهای رفتاری تاثیر گذاشته و نهایتاً به صورت یک رفتار قابل مشاهده در فرد و یا خانواده بروز پیداد می کند. این سلسله مراتب می تواند عکس این بوده و یک رفتار قابل مشاهده به تدریج به یک چارچوب فکری تبدیل گشته و سبک زندگی خانواده ها را تغییر دهد.
گروه های هدف در این پژوهش جامعه ایرانی هستند. کارگزاران متولی این امر مدیران و متولیان فرهنگی کشور هستند که مسئول اجرای سیاست ها بوده و نظارت، بازخوردگیری و اصلاح سیاست ها مطابق مدل تحقیق بر عهده ایشان است. در سطح پایین تر گروه های کارشناسی مسئول ارزیابی اطلاعات و تهیه گزارشات بازخورد مطابق مدل تحقیق هستند.
گزارشات به صورت دوره ای توسط این گروه های کارشناسی تهیه شده و به مدیران عرضه می شود. همینطور در کنار این گروه ها، به منظور تولید داده های معتبر نیاز است که تعاملاتی با مرکز آمار برقرار شود. نحوه کار در این عرصه به این شکل است که ابتدا باید چشم اندازی برای این منظور در نظر گرفته شود. مطابق چشم انداز عرضه شده اهداف مورد نظر شناسایی می شوند. سپس تجزیه و تحلیل محیط درونی و بیرونی انجام شده و با بهره گیری از این تجزیه و تحلیل نسبت به عرضه راهکارها اقدام می شود. در ادامه ضمن شبیه سازی سیستم سیاست های مختلف ارزیابی و بهترین و مؤثرترین راهکارها شناسایی و دسته بندی شوند.
همینطور بخش نتیجه گیری های علمی به شرح ذیل نگاشته شده است:
مهمترین نتیجه ای که از این پژوهش گرفته می شود ضرورت استفاده از رویکردهای پویا و سیستمی در حل مسائل فرهنگی و اجتماعی است.
این امر از پویایی جامعه و تغییر و تحولات روزافزون تکنولوژیکی و درنتیجه فرهنگی آن نشأت می گیرد و در دنیای پویای امروز دیگر تکیه بر یک نسخه واحد برای حل این دست مسائل در بلندمدت کارایی ندارد.
ازاین رو لازم است مطابق با یک ساختار مشخص و مدون سیاست ها و برنامه ها به صورت دوره ای بروز رسانی شوند. یکی از این ساختارهای مشخص که در این پژوهش از آن استفاده شد، رویکرد سیستمی مدیریت است.
طبق اعلام مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، در این تحقیق ضمن تکیه بر مبانی و اصول اعتقادی و مبنا قرار دادن آن در تدوین راهکارها و سیاست گذاری ها این ابزار قوی جهت بازخوردگیری و روزآوری این سیاست ها پیشنهاد شده است.



1399/03/27
14:16:47
5.0 / 5
1627
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳