آجاک - acak آینده پژوهی

كبد چرب خودرا با این عصاره ها درمان كنید

كبد چرب خودرا با این عصاره ها درمان كنید

آجاك: نتایج یك پژوهش داخلی كه درباب راهكاری برای رفع كبد چرب انجام شده، نشان میدهد كه استفاده از عصاره سه گیاه دارویی مختلف می تواند سبب بهبود این عارضه فراگیر شود.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، بیماری کبد چرب غیر الکلی یا به قول پزشکان، NAFLD، از بیماری های مزمن کبدی در جهان است که شیوع آن به سبب تغییر شیوه زندگی درحال افزایش است. این بیماری که با تجمع چربی در کبد مشخص می شود طیفی از لطمه های کبد از استئاتوز اولیه تا سیروز و نارسایی کبدی را شامل می شود. همچون عوامل خطر در رابطه با این بیماری می توان به چاقی و دیابت نوع دو اشاره نمود. بااینکه علت اصلی بیماری کبد چرب غیر الکلی کاملاً مشخص نشده است، اما بنظر می رسد عواملی نظیر اختلال در سوخت وساز چربی ها، مقاومت به انسولین، استرس اکسیداتیو و التهاب، در بروز و پیشرفت این بیماری دخیل باشند.
بگفته متخصصان، رویکرد اولیه در درمان این بیماری، شامل اصلاح سبک زندگی، اصلاح رژیم غذایی و کارهای ورزشی است. البته از درمان های دارویی شامل تجویز آنتی اکسیدان ها، حساس کننده های به انسولین، عوامل کاهنده چربی خون و داروهای محافظت کننده از کبد نیز در این خصوص استفاده می شود. بعلاوه گیاهان دارویی نیز می توانند نقش ویژه ای در این رابطه بازی کنند. داروهای گیاهی با داشتن ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان می توانند در بهبود بیماری های کبدی مؤثر باشند. ضمن این که اثرات جانبی کمتری را نیز برجا می گذارند. گروهی از پژوهشگران کشور از دانشگاه علوم پزشکی کاشان و مرکز تحقیقات گیاهان دارویی شرکت داروسازی باریج اسانس واقع در همین شهر، در چارچوب یک تیم هشت نفره تحقیقاتی، در همین زمینه پژوهشی را به انجام رسانده اند که در آن اثر مخلوط عصاره های گیاهان عناب، کاسنی و خار مریم بر درمان کبد چرب غیرالکلی مورد بررسی واقع شده است.
در این پژوهش، از موش های صحرایی بعنوان جانوران مدل استفاده شده است. این جانوران بعد از 4 ماه تغذیه با رژیم پرچرب و تشخیص کبد چرب در آنها، با مخلوط عصاره های گیاهان عناب، کاسنی و خار مریم تحت درمان قرار گرفتند و سپس وضعیت چربی، فعالیت آنزیم های کبدی و بافت کبد آنها مورد بررسی دقیق قرار گرفت.
نتایج این بررسی ها نشان داد که استفاده از مخلوط عصاره های گیاهان دارویی فوق، بطور قابل قبولی موجب بهبود موارد ذکرشده فوق بعنوان مهم ترین فاکتورهای کبد چرب می گردد.
بگفته سید علیرضا طلایی، پژوهشگر مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و سایر همکارانش در این تحقیق، «دریافت رژیم پرچرب سبب افزایش مقادیر کلسترول، تری گلیسرید و همین طور افزایش فعالیت آنزیم های کبدی و تجمع چربی در بافت کبد شد. اما دریافت عصاره با دوزهای مشخص، سبب بهبود وضعیت فاکتورهای فوق شد».
آنها معتقدند: «دریافت عصاره ترکیبی گیاهان عناب، خارمریم و کاسنی به خاطر خاصیت درمانی بالقوه آنها می تواند سبب کاهش استئاتوز و التهاب ایجادشده در بافت کبد شود».
برمبنای یافته های این پژوهش که در نشریه «گیاهان دارویی» انتشار یافته اند، شاید بتوان در آینده و بعد از انجام آزمایش های تکمیلی روی مدلهای انسانی، از این ترکیب، یک فرمولاسیون جدید برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی معرفی نمود.
شایان ذکر است نشریه «گیاهان دارویی» متعلق به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی است و به صورت فصل نامه منتشر می گردد.




منبع:

1399/03/07
19:44:45
5.0 /5
1989
تگها: آینده , پزشكی , پژوهش , تحقیقات
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
آجاک : آینده پژوهی