آجاک - acak آینده پژوهی

پایان نامه هایی كه قربانی فریبكاری ناشران می شوند

پایان نامه هایی كه قربانی فریبكاری ناشران می شوند

آجاك: در صورتیكه برمبنای ماده 23 قانون حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان، اگر ناشری بدون اجازه مولف كتابی را چاپ كند به حبس تادیبی از 6 ماه تا یك سال محكوم می شود، بتازگی یكی از ناشران با برگزاری همایش هایی به بهانه پشتیبانی از پایان نامه ها، نسخه ورد رساله های و مقالات دانشجویان را دریافت و به صورت غیر قانونی مبادرت به انتشار این یافته های علمی در چارچوب كتاب می كند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، فاطمه سهیلی، یکی از دانشجویان فعلی مقطع دکتری رشته حقوق در دانشگاه تهران است و هنگامی که درصدد تهیه کتابی از پایان نامه مقطع ارشد خود با محوریت رعایت حقوق مولفان بوده است، متوجه می شود که کتابی دقیقا با عنوان پایان نامه خود و دقیقا با همان محتوا از طرف یکی از ناشران انتشار یافته است. بگفته وی انتشار این کتاب از پایان نامه بدون اطلاع و رضایت وی توسط این انتشارات صورت گرفته است.
فاطمه سهیلی در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه این ناشر بودجه خودرا بوسیله منابع دولتی به دست می آورد، اضافه کرد: مسئولان این انتشارات از دانشجویانی که پایان نامه آنها در همایش های کشوری و یا در سطح دانشگاه های برتر معرفی می شود، به بهانه پشتیبانی از پایان نامه، می خواهند نسخه ورد (Word) پایان نامه یا مقالات خودرا در اختیار آنها قرار دهند و چندین مرتبه در سال نیز با برگزاری همایش های مختلف نسخه های مقالات و پایان نامه های دانشجویان را در اختیار می گیرند و سپس مبادرت به چاپ بدون مجوز آنها می کنند.
وی افزود: بعد از آنکه پایان نامه من در همایش ملی "حقوق مالکیت ادبی-هنری" بعنوان پایان نامه برتر انتخاب شد، از طرف این انتشارات با من تماس گرفتند و به بهانه چاپ کتاب در کوتاه ترین زمان ممکن و طبق قراردادی خواهان نسخه ورد پایان نامه من شدند. من نیز نسخه ورد پایان نامه کارشناسی ارشد خودرا در اختیار آنها قرار دادم و در ازای آن، این ناشر اعلام نمود که قرارداد انتشار کتاب این پایان نامه را برای من ارسال خواهدنمود و من نیز با این شرط، موافقت کردم.
سهیلی افزود: در متن این قرارداد ارسالی آورده شده بود که برای انتشار پایان نامه در چارچوب کتاب باید مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به صورت علی الحساب توسط من به آنها پرداخت گردد و بعد از انتقال کلیه حقوق مادی و پرداخت باقی مبلغ، متن پایان نامه در چارچوب کتاب منتشر خواهد شد. من مخالفت خودرا از این قرارداد به ناشر اعلام کردم و به آنها گفتم علاقه ای به انتشار کتابی از پایان نامه در این انتشارات با این شرایط ندارم. بعد از آن نیز چندین مرتبه طی تماس و ایمیل های مختلف نیز مخالفت صریح خودرا از این قرارداد یک جانبه و غیرمنصفانه اعلام کردم.
این دانشجوی دکتری رشته حقوق دانشگاه تهران افزود: با وجود اعلام مخالفت برای انتشار کتاب و عدم امضای آن قرارداد کذایی که مصداق بارز نقض حقوق مولف بود، در اسفند ماه سال ۹۷ مشاهده کردم که این ناشر کتابی از پایان نامه من در هزار نسخه منتشر و به بازار عرضه نموده است، ضمن آنکه دو نسخه از این کتاب در کتابخانه ملی موجود بود.
این محقق حوزه مالکیت فکری اشاره کرد: بعد از پرس وجو از اساتیدم در دانشگاه تهران متوجه شدم که این ناشر بوسیله برگزاری همایش با تماس مستقیم با دانشجویان نسخه ورد پایان نامه ها را دریافت و بعد از آن مبادرت به انتشار کتاب به نفع خود می کند. من نخستین و آخرین قربانی سودجویی آنها نیستم.
وی از اقامه دعوی در دادگاه مقابل این ناشر آگاهی داد و اظهار داشت: من از این ناشر شکایت کردم و پرونده آن نیز در جریان است؛ ولی این انتشارات بعد از آنکه مشاهده کرد که روند پرونده به نفع آنها نیست، با جمع کردن کتب موجود از بازار از من خواست که با آنها مصالحه کنم تا از این طریق مقداری وقت برای خود بخرد.
سهیلی با اعلان اینکه پایان نامه من در حالی تبدیل به کتاب شده است که نیاز به کار بیشتر بر روی آن بود، اشاره کرد: خیلی از دانشجویان در دام این انتشارات افتاده اند، به شکلی که برمبنای گفته استادانم در چند هفته گذشته از طرف این ناشر با چندین تن از دانشجویان این رشته تماس گرفته شده است تا در همایش آنها شرکت نمایند، ضمن آنکه نسخه ورد پایان نامه آنها را نیز دریافت کرده اند و باید منتظر بود که این پایان نامه ها به چه سرنوشتی گرفتار خواهند شد.
وی اشاره کرد: این ها مواردی است که ما باخبر هستیم و اساسا این ناشر تخلفات بیشتری از این موارد را مرتکب شده است.
این وکیل دادگستری با اعلان اینکه از نظر حقوقی این ناشر مجاز به انتشار پایان نامه ها بدون اجازه مولف نیست، اضافه کرد: روند انتشار قانونی کتاب از پایان نامه به این صورت است که قرارداد انتشار برای مولف ارسال می شود و هر دو طرف قرارداد را امضا می کنند و با این امضا اقدامات بعدی صحافی و حروفچینی شروع می شود. هیچ انتشاراتی بدون قرارداد، هیچ کتابی را منتشر نمی کند؛ چونکه این قرارداد نشان دهنده رضایت مولف است.
وی با اعلان اینکه برمبنای ماده ۲۳ قانون حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان چنین اقداماتی پیگرد قانونی دارد، افزود: طبق این قانون اگر ناشری بدون اجازه مولف کتابی را چاپ کند، به حبس تادیبی از ۶ ماه تا یک سال محکوم می شود، ضمن آنکه متخلف به جبران خسارات مالی و چاپ حکم دادگاه در روزنامه نیز محکوم خواهد شد.
سهیلی با ابراز تاسف از اینکه این انتشارات به چنین قوانینی پایبند نیست، اظهار نمود: این ناشر با تصور اینکه من پیگیر این پرونده نمی شوم، مبادرت به چاپ کتاب کرد و این در حالیست که موضوع کتاب انتشار یافته رعایت حق مولف بود و این امر نشان میدهد که ناشر حتی از متن کتاب هم ناآگاه بوده است.
وی در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی متوجه انتشار کتاب خود شده است، اضافه کرد: بطور کاملا اتفاقی از نسخه چاپی کتابی از پایان نامه خودم باخبر شدم. به سفارش استاد راهنمایم قرار شد این پایان نامه تبدیل به کتاب شود و بعد از ۷ ماه در زمانی که در حال تکمیل آن برای کتاب بودم، متوجه چاپ بدون مجوز آن شدم. امیدوارم کسانی که بدین ترتیب قربانی این انتشارات می شوند، آگاه شوند و از ادامه فعایت های غیرقانونی آن در آینده ممانعت به عمل آید.




منبع:

1399/02/16
23:21:44
5.0 /5
2137
تگها: آینده , پشتیبان , شركت
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
آجاک : آینده پژوهی