آجاک - acak آینده پژوهی
با تاكید بر علوم انسانی بررسی شد

شیوه مناسب تهیه محتوای آموزشی برخط دانشگاهی

شیوه مناسب تهیه محتوای آموزشی برخط دانشگاهی

آجاک: به گزارش آجاک، پژوهشگران حوزه علوم انسانی کشور، در یک پژوهش و با به کارگیری دیدگاه های متخصصین تولید محتوای آموزشی و دانشگاهی، بهترین شیوه برای تهیه محتوای آموزشی برخط غیرهم زمان را مورد بررسی قرار داده اند.


به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، پیشرفت در فناوری، تغییر عظیمی را در دنیای آموزش و تولید محتواهای آموزشی دانشگاه بوجود آورده است، به صورتی که در سالهای اخیر کاربرد یادگیری الکترونیکی برای تدریس و یادگیری به سرعت افزایش پیدا کرده و استفاده از محتواهای چند رسانه ای در دانشگاه ها رواج بیشتری پیدا کرده است. این امکانات جدید می توانند در فرآیند آموزش و یادگیری، یاریگر مدرسان دانشگاهی باشند. دراین میان، اینترنت بعنوان یکی از مهم ترین راه های کسب و اشتراک اطلاعات نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است، چونکه از محیط های چند رسانه ای آنلاین یا برخط برای تولید مواد آموزشی تدریس و برنامه ریزی درسی در دانشگاه استفاده می شود.
به قول محققان، با وجود اهمیت روز افزون یادگیری الکترونیکی، در زمینه تعریف این مفهوم هنوز اتفاق نظر کاملی وجود ندارد. یادگیری الکترونیکی مفهومی است که طیف وسیعی از روش های یادگیری، کاربردها، فرایندها و حوزه های مطالعاتی را پوشش می دهد. کمیسیون اروپا، یادگیری الکترونیکی را بدین ترتیب تعریف کرده است: استفاده از فناوری های چندرسانه ای و اینترنت برای افزایش کیفیت یادگیری از راه تسهیل دسترسی به امکانات و خدمات و همینطور تبادل و همکاری از راه دور. یادگیری الکترونیکی غیر همزمان عبارت است از نوعی یادگیری که با فاصله زمانی نسبت به لحظه آموزش اتفاق می افتد. یادگیری الکترونیکی می تواند هم بعد زمان و هم بعد مکان را در فرآیند آموزش تحت تأثیر قرار دهد.
در ارتباط با این موضوع، پژوهشگرانی از پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» مطالعه ای را انجام داده اند که در آن، نگرش متخصصان محتوایی تهیه کتب دانشگاهی برای دانشجویان علوم انسانی در مورد بهترین شیوه برای تهیه محتوای آموزشی برخط غیرهم زمان مورد ارزیابی علمی قرار گرفته است.
در این راستا، محققان، مصاحبه های نیمه ساختارمندی را با ۱۲ متخصص محتوایی که در پروژه نسل نخست کتب درسی الکترونیکی چندرسانه ای سازمان «سمت» نقش نظارتی را برعهده داشتند، انجام داده و اطلاعات مورد نیاز پژوهش را گردآوری کرده اند.
یافته های این پژوهش به سه درون مایه اصلی برای چنین محتواهایی اشاره دارند که شامل درون مایه نیازمحوری، درون مایه یادگیری محوری و سرانجام، درون مایه غنی سازی هستند.
محمد شاهین تقدمی، استادیار و پژوهشگر رشته آموزش زبان انگلیسی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» و همکارش در اینباره می گویند: «در حوزه پژوهشی، این مطالعه جزو نخستین پژوهش هایی به شمار می آید که نگرش تهیه کنندگان محتوای دانشگاهی برای دانشجویان علوم انسانی را در فضای آموزشی ایران مورد بررسی قرار داده است».
به قول آنها، «نتایج حاصل از این پژوهش در حوزه کاربردی هم می توانند کارگشا باشند، چون که برای ارتقای کیفیت نسل نخست کتب درسی الکترونیکی چندرسانه ای سازمان سمت به شکلی درک متقابل و همسو نسبت به باید و نبایدهای روند تهیه محتوا در بین متخصصان محتوایی نیاز است».
بر طبق این تحقیق، مقوله های فرعی که حول محور درونمایه نیازمحوری شکل گرفتند عبارت بودند از: نیازسنجی با عنایت به رشته و در نظر گرفتن سلیقه آموزشی دانشجویان نسل جدید، اطمینان از کاربردپذیری محتوا و در نظر گرفتن مؤلفه های بومی.
همینطور به بیان تقدمی و همکارش، «مقوله های فرعی در ارتباط با درون مایه یادگیری محوری شامل سازمان دهی اجزا و مراحل تدریس، تعامل محوری و تکلیف محوری هستند. در ارتباط با درونمایه غنی سازی هم به مقوله های فرعی رفع محدودیت های کتاب چاپی و کنترل کیفی اشاره شده است».
نتایج این مطالعه که با عنایت به مشخص کردن درونمایه های اصلی و فرعی محتوای آموزشی الکترونیک مورد نیاز برای دوره های دانشگاهی می تواند تلویحات پژوهشی و کاربردی مناسبی داشته باشد، در نشریه «پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی» انتشار یافته است؛ این نشریه در چارچوب دوفصلنامه توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها انتشار می یابد.



1402/05/02
08:07:34
0.0 /5
290
تگها: آنلاین , الكترونیك , اینترنت , پژوهش
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
آجاک : آینده پژوهی