آجاک - acak آینده پژوهی
رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم مطرح كرد

انتقاد از تعداد زیاد دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی

انتقاد از تعداد زیاد دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی

به گزارش آجاک، رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم ضمن انتقاد از افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی، اظهار داشت: ورود به دانشگاه های ما خیلی سخت گیرانه شده و یک کنکور سخت و طاقت فرسا گذاشته ایم ولی خروج از دانشگاه مثل آب خوردن است. اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی باید جلوی این فاجعه را بگیرند.



به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، دکتر رضا غلامی در نشست تخصصی «سیاست پژوهی در باب رساله های دکترا در علوم انسانی (کیفیت بخشی و افزایش کارایی)» که توسط پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم و اندیشکده دانشگاه ایرانی برگزار شد، با بیان اهمیت تحقیقات نظری، اظهار داشت: نباید مسؤلان و افراد مختلف، تحقیقات نظری را بی اهمیت برشمرند؛ ما اصحاب علوم انسانی این بحث ها را بر نمی تابیم. بدون تحقیقات نظری، علم تکیه گاه خویش را از دست می دهد. برخی به علت اینکه تحقیقات کاربردی آنها را راضی نمی کنند؛ نسبت به تحقیقات نظری درشت گویی می کنند.

وی به عرضه چند پیشنهاد برای ارتقابخشی رساله های علوم انسانی پرداخت و اظهار داشت: بعنوان پیشنهاد اول، برای ارتقای رساله های علوم انسانی، برای ورود افراد به مرحله تحقیق در دوره دکتری باید علاوه بر نمره امتحان جامع، به معدل دانشجو هم توجه کرد و اگر نمرات امتحانات پایان ترم و نمره امتحان جامع پایین باشد، فرد اجازه ورود به مرحله تحقیق نداشته باشند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم به اهمیت نظارت اساتید راهنما و مشاور بر رساله های دکتری اشاره نمود و اظهار داشت: استادان راهنما باید حداقل ۱۰۰ ساعت و اساتید مشاور حداقل ۳۰ ساعت موظف به اجرای وظایف باشند و دانشگاه ها حضور و غیاب کنند و بر این مورد نظارت داشته باشند. البته در آئین نامه ها ساعات موظفی بیشتر است، ولی متاسفانه رعایت نمی شود.

وی تصریح کرد: ضروری است که مرحله دفاع از پروپوزال رسماً به مراحل دفاع تحقیق اضافه شود. در بعضی دانشگاه ها این کار صورت می گیرد و از ابتدا داوران در جریان پروپوزال هستند. همینطور مراحل دفاع از رساله، به میزان فصول رساله باشد. اگر رساله ۵ فصل دارد، ۵ بار جلسه دفاع برگزار گردد. هم اکنون پیش دفاع کمی جدی گرفته شده، ولی باید هر فصلی جداگانه دفاع شود و اساتید جداگانه ارزیابی کنند.

غلامی به ضرورت تعیین ضوابط برای نمره دهی اشاره نمود و اظهار داشت: باید شاخصهای نمره دهی رساله مشخص شود و حتی کل نمره رساله در اختیار اساتید قرار نگیرد؛ بخشی از آن در اختیار دانشکده، ۵ نمره به دستگاهی که تحقیق را سفارش داده؛ اختصاص دهند. هم اکنون حتی بدترین رساله ها هم زیر ۱۸ نمی گیرند، حتی ۲۰ هم معلوم نیست استحقاق داشته یا نه!؛ این سنت باید برداشته شود.

وی با انتقاد نسبت به محدود بودن مدت تحقیق، اظهار داشت: پیشنهاد من اینست که یک سال به مدت زمان دکتری اضافه شود. هم اکنون کل دوره دکتری ۵ ساله شده است و اگر بیشتر شود، دانشجو جریمه می شود. این درست نیست. دکتری در دنیا گاهی ۱۵ سال طول می کشد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم به مبحث پاسخ گویی رساله ها به نیازهای کشور اشاره نمود و اظهار داشت: «موضوع رساله» باید از بین سامانه اولویت های وزارت علوم انتخاب گردد و هیچ کس خارج از آنرا انتخاب نکند. همینطور هر رساله از ابتدا یک سفارش دهنده داشته باشد و دستگاه سفارش دهنده با دانشگاه یا پژوهشگاه ذی ربط قرارداد ببندد و درصدی از هزینه آنرا پرداخت کند و سهم مالی داشته باشد و یک کارشناس بعنوان هیئت راهنما و مشاور از ابتدا از آن شرکت نظارت داشته باشد.

جلوی بی کیفیت شدن علوم انسانی را بگیرید

غلامی با بیان اینکه هم اکنون در کشور واقعاً تعداد دانشجوی تحصیلات تکمیلی علوم انسانی زیاد است؛ اظهار داشت: این تعداد دانشجو باید کاهش پیدا کند؛ چون که ظرفیت واقعی دانشگاه ها این مقدار نیست. دانشگاه ها خودشان ظرفیتشان را اعلام می کنند، ولی سازمان سنجش ظرفیت آنها را بررسی نمی نماید. همینطور باید توجه داشت که کشور به این تعداد دانش آموخته علوم انسانی نیاز ندارد.

وی افزود: وقتی ما فراخوان جذب اعلام می نماییم، ۲۰۰ نفر شرکت می کنند، ولی در فراخوان ما ۲۰ نفر انتخاب می نماییم و گاهی این ۲۰ نفر هم صلاحیت علمی مناسب ندارند. نداشتن صلاحیت مناسب، هم به عهده دانشگاه و هم به عهده دانشجو است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، ورودی خیلی سخت دانشگاه ها را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: ورود به دانشگاه های ما خیلی سخت گیرانه شده و یک کنکور سخت و طاقت فرسا گذاشته ایم، ولی خروج از دانشگاه مثل آب خوردن است؛ این بر خلاف رویه خیلی از کشورها است. این را هیچ کشور آبادی نمی پذیرد. اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی باید جلوی این فاجعه را بگیرند.

وی تصریح کرد: ما سال هاست در مورد بومی سازی علوم انسانی و شکل گیری علوم انسانی کار می نماییم، ولی برخی ناراحتند. ما حاضریم در مورد این مورد تؤبه نامه بنویسیم، ولی جلوی این بی کیفیتی در علوم انسانی را بگیرند. بی کیفیت شدن که اسلامی و سکولار ندارد.




1402/03/31
10:05:54
0.0 /5
472
تگها: پژوهش , تحقیقات , دستگاه , سازمان
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
لینک دوستان آجاك
آجاک : آینده پژوهی