آجاک - acak آینده پژوهی
در دومین گردهمایی آینده پژوهان آموزش عالی مطرح شد؛

دوگانه مسئولیت پذیری اجتماعی و اختیار دانشگاه ها

دوگانه مسئولیت پذیری اجتماعی و اختیار دانشگاه ها

به گزارش آجاک، رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در مورد مسئولیت پذیری دانشگاه ها اظهار داشت: موضوع مسئولیت پذیری و اختیار دانشگاه ها دوگانه ای همزاد هستند. اگر نهادی مسئولیت پذیر باشد، حتما باید از پیش اختیار نیز داشته باشد.



به گزارش آجاک به نقل از ایسنا، دومین گردهمایی آینده پژوهان آموزش عالی با موضوع «آینده مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه ایرانی» توسط گروه آینده پژوهی و نظریه پردازی در آموزش عالی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با حضور تعدادی از اساتید دانشگاه های مختلف کشور انجام شد.

دکتر علی باقر طاهری نیا هدف این جلسه را مفهوم پردازی جامع و علمی موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی عنوان نمود و اظهار داشت: لازم است که در این راه کلان روندهای آینده همچون هوش مصنوعی، آینده، مشاغل فعلی، مشاغل آینده و... به خوبی مورد توجه قرار گیرد. همین طور سؤالات در مورد آینده، آینده خوب و این که دانشگاه ها چگونه باید خودرا برای این آینده آماده کنند، پاسخ داده شود.

وی اشاره کرد: توجه به یک موضوع از منظرهای مختلف در مفهوم پردازی موضوع مسئولیت پذیری دانشگاه ها اهمیت بسیاری دارد.

طاهری نیا اشاره کرد: موضوع مسئولیت پذیری و اختیار دوگانه ای همزاد هستند. اگر مسئولیت پذیری باشد، حتما باید اختیار از قبل وجود داشته باشد.



دکتر رضا منیعی؛ مدیر گروه آینده پژوهی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، مهم ترین مشخصه های دانشگاه های آینده در اثر بخشی اجتماعی را داشتن نقش پاسخگویی و مسئولیت پذیری اجتماعی عنوان و اشاره کرد: دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در مقابل تغییرات بی سابقه ای قرار دارند. آنها در آینده با پدیده های پیچیده و جدیدی مواجه خواهند شد که آمادگی رویارویی با آنها را ندارند و برای مواجهه خلاق با آنها برنامه ای ندارند.

وی با اشاره به اهمیت درک تحولات آینده در سطح جهانی و ملی، اشاره کرد: ما نمی توانیم تنها با نگاه به گذشته با تغییر و تحولات آینده کنار بیاییم؛ بلکه باید با رصد آنها و درک تغییرات بنیادین آتی بصورت فعال مواجهه خلاقی برای رویارویی آینده داشته باشیم.

منیعی با اشاره به اینکه تاثیر اجتماعی دانشگاه ها در ایران مناقشه آمیز و محل بحث و مورد تردید است، اظهار داشت: سرمایه اجتماعی در دانشگاه رو به کاهش است. شواهدی وجود دارد که کیفیت دانشگاه ها رو به کاهش است.

وی با اشاره به اینکه موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه یک طرفه نیست، اظهار داشت: این یک موضوع دو طرفه است؛ اینکه جامعه چه تقاضایی برای پذیرش علم دارد نیز اهمیت دارد. اینکه رتبه تولید دانش ایران ۱۴ است، اما رتبه به کارگیری آن ۱۱۷ است؛ نشان میدهد که جامعه پذیرش این علم را ندارد.

مدیر گروه آینده پژوهی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ضمن بیان اینکه باید بررسی کرد که آیا دانشگاه ها دانشجویان را به اندازه کافی جهت زندگی در جهان رقابتی و پیوسته درحال تغییر آماده می کنند؟ اظهار داشت: دانشگاه ها باید پاسخ های رضایت بخش برای حل مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... ارایه کنند. بحران های اقتصادی منتج شده که دانشگاه ها فقط به فکر بقا باشند و همه این موارد آینده دانشگاه ها را با ابهام مواجه کرده است.

وی اشاره کرد: این فشارها موجب پدید آمدن مفهوم مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه ها شده است و اکنون می توان اظهار داشت که یکی از مهم ترین تحولات دانشگاه ها برای تاب آوری و ماندن در این عصر دشوار و پیچیده، توجه به مسئولیت پذیری و پاسخ گویی اجتماعی است.

مسئولیت اجتماعی معلول شرایط است

دکتر غلامعلی فرجادی، عضو هیأت علمی مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی؛ مسئولیت پذیری آموزش عالی را یک نظریه اخلاقی دانست که افراد را در مقابل وظایف شهروندی مسئول می داند و اظهار داشت: مسئولیت پذیری اجتماعی معلول شرایط است و علت نیست.

وی به اهمیت مشوق ها و شرایط اشاره نمود و اظهار داشت: یک بخش مسئولیت پذیری اجتماعی «خیریه» است؛ در اروپا و آمریکا افراد «خیر» زیادی وجود دارند. قسمتی از مسئولیت پذیری اجتماعی ذاتی افراد است و نمی توان مطلقاً متکی به خیرین بود؛ بنا بر این باید بدنبال تشویق این رفتارها بود. برای مثال افرادی که خیریه و charity پرداخت می کنند، مشمول کاهش مالیات می شوند. این وظایف دولت ها است که مشوق های مالی، معنوی و فرهنگی ایجاد کنند.

عضو هیأت علمی مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، اشاره کرد: مسئولیت اجتماعی را در دانشگاه ها با توصیه، پیشنهاد و نوشتن مقاله و... نمی توان اجرا کرد؛ برای مسئولیت اجتماعی باید یک برنامه سیاستی جامع ارائه داد و همه بخش ها باید دراین زمینه اقدام نمایند.

وی با اشاره به نحوه انتصاب مدیران، اظهار داشت: وقتی رئیس دانشگاه انتصابی است، این شخص تنها به وزیر علوم پاسخگو است. این مسائل را نمی توان نادیده گرفت؛ پاسخگویی نیاز به زمینه هایی دارد. اگر مقرر است به سمت بهبود برویم، تا شرایط موجود اینگونه باشد، این مهم اتفاق نمی افتد.





منبع:

1402/03/30
11:34:08
0.0 /5
350
تگها: آینده , آینده پژوهی , پژوهش , كیفیت
این مطلب آجاک را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترینهای مرتبط
نظرات بینندگان در این باره
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
آجاک : آینده پژوهی